Jak u Lexusu bývá zvykem, základy pro své modely si vypůjčuje od Toyoty. V případě NX je to základ z Toyoty RAV4. Pokud jej za tento fakt chcete zatracovat, tak s tím ještě chvíli počkejte. Lexus se se základem od Toyoty nespokojil a provedl mnoho úprav. Zmíním laserové sváry, speciální lepidlo či další úpravy vypůjčených komponentů. Výsledkem je zaprvé daleko tužší karoserie, ale také odlišnost rozměrů. NX je vyšší, delší a širší než „dárcovská“ RAV4. Dejme však podobnost stranou a vrhněme se rovnou na to, jaké NX 300h vlastně je.
Design – ostře vystupuje z davu
Lexus NX udělal pěkný rozruch při své premiéře. Obrovská pozornost směřovala především za jeho designem. Zvláště pak u verze F Sport, kterou jsme měli k týdennímu testu. Vůz působí neskutečně dramaticky. Dominantní přední část s šestiúhelníkovou maskou, na kterou navazují jak vyboulené blatníky, tak i ostře řezané světlomety podtrženy led diodovými pásy pro denní svícení a diody blinkru.
Boční siluetu tvoří výrazný prolis, který decentně doplňují zapuštěné kliky a kryty zrcátek v kontrastní barvě. V porovnání s přední maskou působí zadní část umírněnějším a vyváženějším dojmem.
Tolik asi k designu. Když se mě zeptáte, jestli se mi to líbí, odpovím spíše ano. Verdikt nad vzhledem vozu nechám jako obvykle na každém z vás.
Interiér – tohle se povedlo
Pokud budu v této kapitole testu něco výrazně chválit, bude to celkový dojem z provedení interiéru. Počínaje kvalitními materiály, vynikajícím zpracováním přes nápaditost, až po poměrně dobrou ergonomii. Toto příjemné překvapení jsem skutečně nečekal. Lexus si v tomto ohledu může zadat s německou konkurencí.
Ideální pozici za volantem jsem našel ihned. Příjemně měkké sedáky v dvoubarevném provedení nebo velmi zdařilý volant s optimálním průměrem i tloušťkou volantu přičítám také k dobru. Zatím si nemám na co stěžovat. Ovládání tlačítek na volantu je sice trochu obtížnější, ale zato pádla pro ruční „řazení“ jsou umístěná perfektně a jsou z příjemného materiálu. To jen dokresluje celkovou bytelnost vozu. Bohužel, jsou tu zbytečně, ale k tomu až později.
Co se týče prostoru pro posádku, je NX v ohledu podélného směru nadprůměrné. Řidič s výškou 185 cm si pohodlně sedne za sebe a místa na zadních sedadlech pro nohy cestujících je překvapivě hodně, přímá konkurence v tomto ohledu zaostává. Naopak v příčném směru jsem se cítil výrazně stísněněji. Například takové Audi Q5 je o výrazný kus prostornější.
Dalším zklamáním bude objem zavazadlového prostoru. Je sice velmi široký, zato velice mělký. Na dovolenou pro 4 osoby budete muset na střechu dát střešní box, abyste pobrali vše potřebné.
Výbava obsahuje vše podstatné včetně všemožných asistentů, které jsou v luxusním segmentu běžné. Tedy od dobře nastaveného adaptivního tempomatu, přes aktivní asistent jízdy v pruzích, po parkovací kameru s velmi dobrou grafikou. Mírným zklamáním byla navigace a celkové ovládání multimediálního systému přes čtvercový touchpad. Jde o velmi nezvyklé řešení, které mi příliš nesedlo.
V zimě vás jistě potěší velmi rychle vytopený interiér. Vyhřívání předních sedadel a pro řidiče velmi přínosné vyhřívání volantu. Zadní sedadla funkci vyhřívání bohužel postrádají.
Jízda – těžký život hybridu
Začněme od toho nejkomplikovanějšího a to pohonného ústrojí. To kombinuje spalovací zážehový motor a elektromotory. Konkrétně to je čtyřválec o objemu 2,5 litru atmosféricky plněný a pracující v Atkinsově cyklu. Ten má výkon 114 kW a točivý moment dosahuje maxima 210 N.m. Jemu sekundují elektromotory. Jeden ve předu s výkonem 105 kW a točivým momentem 270 N.m. a druhým (na zadní nápravě) s výkonem 50 kW a maximem točivého momentu 139 N.m.
To znamená, že Lexus F Sport je vlastně čtyřkolka. Zapomeňte však na offroad výlety mimo zpevněné cesty. NX zvládne asi tolik co jakákoliv jiná předokolka. Základem jeho trakce je totiž pohon přední nápravy a zadek je spíše jako taková slabší podpora, která sice pomůže, ale zázraky nečekejte.
Ostatně zázračná není ani dynamika. Celkový kombinovaný výkon je totiž 145 kW, což je na dvoutunové NX sotva dostačující. Zrychlení na stovku za 9,3 sekundy mluví asi za vše. Pokud si dáte těchto pár faktů dohromady, vyjde vám jediné a to, že NX je skvělým bojovníkem v městské džungli, mimo ni vás neohromí.
To jen dokládají jízdní vlastnosti. Ve městě jsem si pochvaloval, jak tichý automobil je, motor není téměř slyšet (pokud nechcete razantně zrychlovat), spotřeba se drží příjemně nízko. I na rozbitějších místech Prahy je NX dostatečně komfortní až trochu houpavé. Řízení je příjemně lehké a jízda je velice příjemná. Vše doplňuje i poměrně příjemná dynamika v městských rychlostech.
Jakmile vyrazíte z města ven, ukáže crossover od Lexusu druhou, už ne tak atraktivní tvář. Jeho vyšší hmotnost má za následek velmi slabou dynamiku ve vyšších rychlostech. Navíc se podepisuje i na jízdě, kdy cítíte všechny ty kila a chtě nechtě s nimi musíte počítat a naučit se pracovat.
Ve chvíli, kdy chcete od motoru výkon, začne točit vysoké otáčky, v kterých podává optimální výkon. Ty konstantně drží a přitom nepříjemně ruší posádku. Automatická převodovka e-CVT má jeden stálý převodový poměr a mění tak otáčky pouze variátorem. Pádla pod volantem a poloha řadící páky pro manuální řazení, jsou tu jen symbolicky, nic moc s nimi nezmůžete. Při klidné jízdě si automat pochvalovat budete. Nic necuká, nepřicházíte o tah, auto jednoduše zrychluje. Po pár stovkách kilometrů si zvyknete.
Spotřeba se výrazně odráží na tom, kde a jak jezdíte. Předvídavá jízda ve městě může znamenat odběr okolo 6 litrů. Na dálnici počítejte při 130 km/h s odběrem okolo 9 litrů. Na okresních silnicích 8 a při svižnějším tempu klidně 14. Kombinovaně se však budete držet kolem 8 litrů.
Velké pozitivum vidím v rekuperaci energie. Při předvídavé jízdě budete brzdit z 80% rekuperací. Jen málokdy budou muset brzdit brzdové třmeny. Při nabití baterek jsem ujel čistě na elektřinu téměř 5 kilometrů konstantní 60, což je velmi příjemné. Bohužel kapacita baterií není příliš velká a tak více pouze „elektrických“ kilometrů asi nezvládnete.
Závěr – městský přeborník
Pokud se budete s NX držet v městském provozu, budete nadmíru spokojení. Nízká spotřeba a emise budou pro vás odměnou. Tichý provoz, komfort a pohodlí vás nadchnou. Pokud ale často vyrazíte mimo město, počkejte si na verzi NX 200t, která mimo město bude fungovat o mnoho lépe. Tohle auto je prostě samorost a spoustu věcí dělá jinak a jinak také funguje, zda se mu v tomto ohledu přizpůsobíte, je zcela na vás. Ještě zmíním pomyslnou třešinku na dortu. Základní cena hybridního NX je o výrazných 370 tisíc nižší, než u konkurenta Audi Q5 Hybrid.
Celkové hodnocení: 86 %
Základní cena: 1 029 000,- Kč
Cena testované verze: 1 573 000,- Kč
Klady:
+působivý design
+jisté jízdní vlastnosti
+prostor v podélném směru
+zpracování a materiály v kabině
Zápory:
-vysoká spotřeba na dálnici
-hluk motoru ve vyšších otáčkách
Motorizace:
Zážehový atmosférický čtyřválec
objem: 2495 cm3
nejvyšší výkon: 145 kW
palivo: benzín
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost: 180 km/h (el. omezená)
Zrychlení 0 - 100 km/h: 9,3 s
Spotřeba: město/mimo/kombi 5,4/5,2/5,3 l
Rozměry:
Zavazadlový prostor: 475 l
Objem nádrže: 56 l
Pohotovostní hmotnost: 1905 kg
Rozměry pneumatik: 255/60 R18