Design
Peugeot 508 je tu s námi už pět let a proto se výrobce rozhodl pro jeho důležitý facelift, aby se vůz mohl rovnat stále tvrdší konkurenci. Kupříkladu přední část do jisté míry přebírá designové prvky ze současné generace Peugeotu 308. Zadní partie už tolik změn neposkytují, ale celkově se omlazený velký sedan stále může chlubit líbivým designem, který v našem případě podtrhoval i bílý metalický lak karoserie Blanc Nacré.
Díky faceliftu se změny umístění dočkalo logo výrobce, naprosto jiná je maska chladiče a přední světlomety. K těm ve spodní části nárazníku přibyly pásy LED diod pro denní svícení. Mnou testované nejvyšší provedení Allure však neslo i příplatkovou lahůdku v podobě „Full LED” předních světlometů. Ty nejen že svítí vskutku náramně, ale 508ce dodávají výraznou porci dravosti a ostatní řidiči ostře řezaným lampám na dálnici uhýbali zcela automaticky a dobrovolně.
Interiér a výbava
Při usednutí do interiéru mě pohltila rozměrná kožená sedadla, moje oči zaujal moderně zpracovaný středový panel a palubní deska s ukazateli taktéž vypadá na svou třídu dospěle. Jelikož se jedná o manažerskou limuzínu, očekává se od ní, že uvnitř bude dostatek prostoru pro všech 5 cestujících a nikdo se zde nebude cítit ztísněně.
To se do jisté míry i povedlo, hlavně cestující na předních sedačkách můžou být v nejvyšší výbavě Allure rozmazlováni elektricky nastavitelnými a vyhřívanými sedáky. Ty mají možnost manuálního prodloužení opory stehen. V sedačkách se sedí velmi pohodlně a s výškou 180 cm jsem neměl sebemenší problém s prostorem nad svou hlavou. O něco méně místa je vzadu, kde je sice dostatek místa pro nohy, ovšem vyšší cestující se budou hlavou skoro dotýkat stropu.
Příjemnou a možná až nečekaně luxusní atmosféru v kabině podporovalo dvoubarevné provedení tmavých měkkých plastů a zpracování ovladačů. Ergonomie tlačítek sice nepatří zrovna k těm nejlepším, tak kupříkladu startovací tlačítko jsem marně hledal v pravé části u volantu či na středovém panelu. Po vzoru značky Porsche se totiž přestěhovalo do jeho levé části, kde se nachází i tlačítko parkovací brzdy, dálkové otevírání kufru a tlačítko na odjištění víčka nádrže.
Středový panel zdobil i nezbytný dotykový sedmipalcový displej, skrze který řidič ovládá většinu palubních funkcí. Velkou pochvalu však musím udělit za to, že klimatizace se v 508ce ovládá „po staru“, tudíž za pomoci klasických kulatých ovladačů. U dříve testovaného nového Peugetou 308 jsem byl z ovládání klimatizace za pomoci dotykového displeje doslova na větvi. Trošku problém bych viděl v grafice displeje, která není na dnešní dobu zas tak dokonalá a čekal jsem, že na ní Peugeot u faceliftované verze zapracuje. Za doslova nestandardní bych pak považoval nastavení sklonu a světlosti výklopného head-up displeje. Jeho nastavení se totiž provádí tak, že řidič je nucen vyklopit malou schránku schovanou nalevo pod volantem. Zda některého vývojáře u Peugeotu napadlo, že s hlavou poměrně dosti skloněnou k volantu si těžko někdo nastaví ideální úhel sklonu displeje, mi není známo.
Motor a jízdní dojmy
Naftová jednotka 2.0 BlueHDI s výkonem 180 koní a s 400 Nm točivého momentu si s těžkou 508 vždy poradila s přehledem a ani si nenárokovala přílišné množství paliva. V mnou testované konfiguraci byla navíc spojena s automatickou šestistupňovou převodovkou, jenž nabízela manuální, sportovní a zimní režim. Označení motoru BlueHDI oznamuje, že motor disponuje vstřikováním močoviny, díky čemuž splňuje emisní normu Euro 6.
Za dobu testu jsem zjistil, že automat v 508 sice svou rychlostí nemá na vyspělejší německé DSG, ale stále to není taková tragedie, jak by se mohlo někomu zdát. Výkon se částečně ztrácí v samotné převodové skříni a celkově bych práci a odstupňování převodovky ohodnotil známkou dva. S naftovou pětsetosmičkou se dají s naprostým přehledem krájet stovky dálničních kilometrů, za což může nejen dobře naladěný podvozek, ale hlavně i nízká spotřeba.
Ta se za dobu testu nedostala přes hranici 7,2 litru, což už ale znamenalo hodně zběsilé jízdní tempo. Za reálnou spotřebu je potřeba brát až hodnotu 5,9 litru na 100 km, taková cifra na mne svítila na konci testovacího týdne. Při objemu palivové nádrže 72 litrů tak bez problému ujedete naráz minimálně 1000 km. Mimochodem, při rychlosti 130 km/h motor točí pouze 2000 otáček, v tu chvíli o motoru skoro ani nevíte.
Kromě živé a výkonné pohonné jednotky proto Peugeot chválím i za vynikající odhlučnění, kdy i ve vysokých dálničních rychlostech neproniká do kabiny nic jiného, než jemný svist okolního vzduchu. Ještě se však na chvíli vrátím ke schránce, ve které je pod volantem ukryto nastavení head-up displeje. Krom jeho ovládání je zde totiž doslova utopené tlačítko na deaktivaci systému ESP. Pokud tlačítko najdete a systém vypnete, po překročení rychlosti 30 km/h se opět samočinně aktivuje.
Okresní jízda je s modelem 508 až překvapivě zábavná, zkoušel jsem s nim ostřejší jízdní tempo a chtěl jsem prověřit, kde jsou limity vozu. Musím uznat, že se 508 sedan drží na silnici opravdu bravurně. I přes těžký naftový předek, nepříliš lepivé zimní pneumatiky a navlhlý asfalt, musela elektronická stabilizace zasáhnout jen velmi zřídka, což mě příjemně překvapilo. Odpružení je naladěno na tužší notu, některé větší nerovnosti vám dá model pěkně znát nekultivovanou ranou od podvozku a nejlépe se vůz cítí na hladkých površích. Těch ale zrovna u nás v ČR moc nenajdete.
Resumé
Facelift Peugeotu 508 přinesl větší dávku svěžesti, dravosti a celkově se jedná o lepší vůz než kdy dřív. Jelikož je model 508 vlajkovou lodí značky, v nejvyšším výbavovém stupni si za něj výrobce řekne pěknou sumu peněz. Za tu však dostanete pohodlný, bezpečný a hodně pohledný automobil, který je s naftovým výkonným dvoulitrem ideální volbou. I přesto se u něj najdou menší chyby, jako je složité umístění vypínání stabilizace a systému Start Stop nebo méně místa nad hlavami zadních cestujících.
Celkové hodnocení: 91 %
Cena základní verze vč. slevy: 529 900 Kč (1.6 VTi, 120 k)
Cena testované verze vč. příplatků a slevy: 838 500 Kč
KLADY
- luxusně vypadající design karoserie
- prostorný a moderně zpracovaný interiér
- nízká spotřeba a výkon
- stabilita v prudkých zatáčkách
ZÁPORY
- ovládání head-up displeje
- méně místa nad hlavou vzadu
Motorizace |
vznětový čtyřválec s turbodmychadlem |
objem: 1997 cm3 |
nejvyšší výkon: 180 koní při 3750 ot/min. |
největší točivý moment: 400 Nm při 2000 ot/min. |
palivo: nafta |
Výkon |
nejvyšší maximální rychlost: 8,5 sekundy |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 230 km/h |
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 4,9 l / 3,7 l / 4,1 l |
objem palivové nádrže: 72 litrů |