TEST: Škoda Octavia Scout 1.8 TSI DSG - Skaut v novém kabátu

Konec letošního roku je za dveřmi a my jsme si pro vás na jeho závěr připravili test toho nejlepšího z modelové řady Octavia. Tím je oplastované a zvýšené provedení Scout, jehož cenovka v testované konfiguraci přesahovala jeden milion Kč. Co za tak velké peníze dostanete a zda se vám koupě testovaného vozu vyplatí, to zjistíte v následujících řádcích.

Design

Nová Octavia Scout ve všem důkladně navazuje na její předchozí generaci, což znamená, že tu máme opět zvýšenou Octavii s pohonem všech kol, mnoha ochrannými plasty a důležitou ochranou podvozku. Scout je v nejnovější generaci o 33 mm vyšší než obyčejná Octavie, k tomu se přidává výrazný body kit karoserie a taktéž nový design litých kol. Ochranné plasty v přední a zadní části jsou v hezkém stříbrném laku a rozhodně neslouží jen na okrasu. Modrý lak karoserie se dle mého názoru k terénní Octavii hodí více než dobře a výsledný designový mix bych ohodnotil známkou jedna. 

Interiér a výbava

Jelikož mýma rukama prošlo už několik verzí nové Octavie, při usednutí do interiéru na mne nečekala žádná velká překvapení. Opět jsem byl přivítán příjemnou a skvělou atmosférou, kterou podporovala rozměrná látková sedadla s logem Scout (za příplatek obě přední kompletně elektricky nastavitelná a vyhřívaná). Zpracování a design palubních ovladačů je preciznost sama o sobě a v „offroadové“ verzi Scout si zde své místo našly i povedené dekory. Ty najdeme na tříramenném volantu, prazích a nebo výplních dveří. 

Interiér je zvláště u Octavie Scout/Combi dostatečně prostorný, opět kvalitně zpracovaný a daleké cestování mi zpříjemňoval i navigační systém Columbus. U něj byla možnost při zastavení vozidla sledovat DVD filmy na rozměrné obrazovce, nebo při jízdě poslouchat hudbu, kterou reprodukovala výborně hrající příplatková audiosoustava Canton. Kožený tříramenný volant padne dobře do ruky, je skvěle zpracovaný a snad jen logo „Scout“ na jeho spodním rameni by se nemuselo ve svém uchycení hýbat..

Jelikož v mnou testované konfiguraci stála testovaná Octavia přes jeden milion, je na místě, že po stránce výbavy se bude jednat o naprostý vrchol. Zmiňovat všechny prvky výbavy by vydalo na jeden velký odstavec, tudíž zmíním jen některé z nich. Vůz disponoval krom navigačního systému Columbus například i dvoudílným panoramatickým střešním oknem, zpětnou couvací kamerou, bi-xenonovými výbojkami s dynamickým natáčením do zatáček, adaptivním tempomatem s automatickým udržováním rychlosti a nebo systémem pro udržování vozidla ve svém jízdním pruhu. 

Motorizace a jízda

Speciálně u verze Scout jsou na výběr jen tři motory. Prvním z nich je naftový čtyřválec 2.0 TDI s výkonem 110 kW, další v pořadí je naftový motor z verze Octavia RS TDI s výkonem 135 kW a třetím je námi testovaný benzínový čtyřválec o objemu 1.8 TSI. Další zajímavostí je, že pouze u nejslabšího 2.0 TDI 110 kW dostanete manuální převodovku, u dvou zbylých totiž výrobce nabízí výhradně automat DSG. 

Zpět ale k mnou testovanému provedení, které s výkonem 132 kW a točivým momentem 280 Nm bylo hodně živým automobilem. Šestistupňová převodovka DSG neubírá vozidlu správnou jízdní dynamiku a souhra motor – převodovka nemá chybu. To samé se dá říci o pohonu všech kol, kdy nejnovější generace spojky Haldex pracuje tak rychle, že při prokluzu přední nápravy v mžiku zabírají i zadní kola. Elektronika je dokonce tak chytrá, že už dopředu počítá s prokluzem předních kol (například při projetí ostřejší zatáčky) a automaticky posílá výkon na zadní nápravu ještě dřív, než se stačí přední náprava dostat na limit. Elektronika nabízí dále i vektorování točivého momentu a vůz má také elektronické uzávěry diferenciálů, o čemž jsem se přesvědčil na bahnité polní cestě, ze které jsem měl celkem velký strach. Nakonec ale vše dobře dopadlo a i přes pár „žhavých“ chvilek si Octavia Scout poradila se vším na výbornou. Nutné je ale podotknout, že Octavia Scout není pravověrný offroad a na místě majitele bych se nepouštěl dál, než na cesty s hlubšími kalužemi a středně podmáčenou půdou.

Odhlučnění kabiny je dostatečné, teprve až při vyšších rychlostech se projeví zvýšená světlá výška, valivý hluk od litých kol a také svist vzduchu kolem karoserie. Jen pro zajímavost, i přes své obří rozměry dokáže benzínový Scout zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy, což není vůbec špatné. Jenže každá zábava si vyžaduje i nějakou tu dań a tou je speciálně u motoru 1.8 TSI spotřeba.

Ačkoliv jsem se za dobu testu snažil co to šlo, průměrná spotřeba nikdy neklesla pod hranici 8,8 litru na 100 km. Přitom jsem jezdil s aktivovaným jízdním režimem Eko, ve kterém při vyšlápnutí plynového pedálu vůz sám vyřazuje na neutrál a ve voze jsem jel jen já sám. Reálnou spotřebou je až hodnota kolem 10 litrů, protože teprve v tu chvíli nebudete brzdou provozu. Co se týče jízdy ve městě, tak tam se spotřeba dostala k 11,4 litrům. Nevýhodou je malá 50 litrová nádrž, při průměrném apetitu 10 litrů tak neujedete víc jak 500 km.

Jízdně je na tom Octavia Scout až překvapivě dobře. Podvozek je naladěn přesně na pomezí hodnot komfortní a sportovní, vůz se ochotně vrhá do každé zatáčky a ani náklony karoserie nejsou o moc větší, než u běžné verze Octavie. Tlumení nerovností jsem prověřil na dálnici D1 a nemám k práci podvozku a tlumičů jedinou výhradu.

Resumé

Drsná Octavie Scout vypadá opravdu náramně a chyby se na ní hledají velice těžko. Jízdní projev je na dobré úrovni, automat DSG pracuje hladce a rychle, interiér vozu nabídne dostatečnou porci luxusu a příjemné atmosféry. Protikladem je velká spotřeba, stále jen 50 litrová palivová nádrž, velké množství příplatků a tudíž i výsledná cenovka, která někomu z vás může vyrazit dech. Za cenu lehce přes jeden milionu korun dnes pořídíte slušně vybavený vůz od konkurence, tudíž záleží jen na tom, do jaké míry jste oblíbenci české značky Škoda. My jen doufáme, že se nám pro vás podaří otestovat i o něco méně „žravé“ naftové provedení Scouta s dvoulitrovým motorem a manuální převodovkou, které slibuje stejné dovednosti za cenu nižšího výkonu a spotřeby. 

Celkové hodnocení: 86 %

Cena v základní výbavě: 694 900 Kč

Cena v testované výbavě: 1 060 400 Kč

KLADY

- velmi povedený vzhled

- útulný a luxusně pojetý interiér 

- průchodnost těžším terénem

- práce spojky Haldex V. generace

- praktičnost

ZÁPORY

- vysoká spotřeba

- pro někoho vyšší cenovka

Motorizace
přeplňovaný zážehový
objem: 1798 cm3
nejvyšší výkon: 132 kW při 5000 ot/min.
největší točivý moment: 280 Nm při 1350 – 4000 ot/min
palivo: benzín
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 216 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 7.9 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 8.5 l / 5.9 l / 6.9 l
objem palivové nádrže: 50 litrů

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy