TEST: Citroën DS3 1.6 THP - jiný svět

Citroën DS3 | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Je všechno jen ne levný a pro mnohé z vás bude nákup takového auta nepochopitelný, přesto si odnesl velmi dobré hodnocení a jeho klady nemohou být opomíjeny. Testem prošel faceliftovaný Citroën DS3.

Za pár měsíců, bych se měl vrátit k tomuto testu a přepsat jej. Tedy přesněji řečeno vymazat téměř všechna slovíčka „Citroën“. Jelikož DS bude za nedlouho představována jako samostatná značka. Jedná se o značku, v kterou Citroën vkládá velké naděje. Modely s označením DS byly vždy velmi povedené, nikoliv bez chyb a stejně tak tomu je i v případě jejich nejmenšího modelu.

Design – ala MINI

Jeden ze stěžejních důvodů, proč si DS3 Češi, respektive Evropané , pořizují je jeji design. Ten je vždy velice emotivní a nápaditý, přitom neskrývá známky elegance a luxusu. DS3 k tomu ještě přidává hravost a kombinace je velmi atraktivní a úmysl s jakým byl design vytvářen mi dosti připomíná MINI. Jistě, MINI má dlouholetou tradici na kterou i v designu stále navazuje a design původních modelů stále rozvíjí a znovu implementuje do současných modelů, ale právě MINI se vyznačuje hravým, zajímavým a přitom elegantním designem a to i u relativně malých modelů, kde se elegantní design vytváří velmi obtížně.

Negativní sklon B sloupku, tmavý design litých kol, chromované detaily a tmavě lakovaná střecha, to vše v kombinaci s karosérií v bílé perleti působí velmi hodnotně a ač jsem spíše konzervativní, tak se mi to líbí. Zda je auto hezké nebo ne, to už nechám na vašem vkusu, ale ještě zmíním fakt, že se za autem občas někdo otočil a to nikoliv díky poměrně příjemného zvuku, který se linul z výfuku.

Opomenout nesmím světlomety, které přinášejí nevídanou kombinaci xenonových výbojek a LED diod, proč? Protože to dobře vypadá a hlavě šetří elektrickou energii.

Interiér – DS prostě umí

Pokud vás nenadchne design exteriéru, uvnitř vás atmosféra jistě pohltí. Na první dojem vás ohromí sedačky, které jsou velmi pěkné, jak po stránce tvarování opěradla, tak i barevné kombinace. Ostatně sedadla jsou vskutku dobře zpracovaná. Dostatečné boční vedení, tak akorát tvrdé výplně a příjemná kůže a přitom se nebudete dlouho trápit s hledání správné pozice. Zadní sedadla moc komentovat nebudu, prostě nejsou dělaná na plnohodnotné využití, dítěti v sedačce bude vzadu docela dobře, dospělý vás po delší době nebude mít moc rád. Zůstaňme tedy vpředu.

Celý interiér působí velice hodnotným dojmem. Všechny materiály jsou příjemné na dotek i na pohled. Díly dobře lícují a vše funguje dobře a intuitivně. Volant má dobrý průměr i tloušťku, jen škoda té kovové dekorace, která vytváří ostřejší hrany a občas při ručkování není nejpříjemnější.

Naopak chválím hlavici řadící páky, která padne skvěle do ruky a využití kovu se minimalizovalo jen na úzké pruhy na bocích.

Největší kritiku snáším na infotainment, který se ovládal již zastarale pomocí tlačítek, nikoliv přes displej. Navíc ovládání není příliš intuitivní a jednoduché, jak bych si u moderního auta představoval, funkce navigace, práce s telefonem, rádio a ostatní je v pořádku, vše doplácí na horší ovládání.

Jízda – rychle, dravě, hlavně stylově

Pár faktů, motor od BMW, krátký rozvor, ale poměrně velký rozchod kol, nízká váha i těžiště. To je docela dobrý začátek a předzvěst zajímavých jízdních vlastností, co říkáte? DS3 sportovní ambice jistě má, ale každé auto má své limity a u DS3 jsou neznatelnější právě v oblasti podvozku, diferenciál samosvorný, nebo alespoň s omezenou svorností tu chybí stejně jako citlivější řízení.

Začneme tedy motorem. Tím je nám již velmi důvěrně známá 1,6 THP, která vznikla ve spolupráci koncernu PSA a Mnichovského BMW. Výsledek, už to píši poněkolikáté, stojí zato. Povedený přeplňovaný čtyřválec nepostrádá charakter, chuť po otáčkách a už vůbec ne sílu, i když tento konkrétní kousek byl naladěn na poněkud nižších 156 koní, i tak poskytoval dostatek síly. Pro přeplňované motory, charakteristický zátah od spodu vyvažovala chuť po otáčkách a příjemný průběh výkonu. Při klidné jízdě stačilo motor držet v nižších otáčkách a využívat točivý moment, naopak při ostrém tempu nebylo vytáčení k červenému poli vůbec nazmar.

Motoru sekundoval velmi dobře poskládaný šestistupňový manuál s krátkými drahami a celkově mechanickou robustností, mírnou nepřesnost jsem zaznamenal u jedničky a dvojky, vyšší stupně se řadili o poznání lehčeji.

Pomalu se dostáváme k podvozku, ale ještě zmíním brzdy, které se dávkovaly velmi dobře a nástup brzdícího účinku byl správně agresivní, nikoliv jedovatý. Slábnout začínají až při skutečném záběru, ale k tomu vlastně ani nemusí dojít, neboť DS3 není hothatch, ani sporťák a už vůbec ne závoďák. Na svižnou sportovnější jízdu však stačí velmi dobře.

Podvozek Citroën upravuje každému modelu „řady“ C3 zvlášť v závislosti na motorizaci. To můžu jedině pochválit, ale i tak má podvozek DS3 pár slabin. Nejvýraznější je již zmíněná absence samosvoru. Menší lehčí přeplňovaný motor s velkým maximem točivého momentu v kombinaci s již zimními pneumatikami znamenal velké problémy na výjezdech ze zatáček. Na brilantní výjezdy z apexů zapomeňte, odlehčené kolo se hned protočí, škoda, protože jinak je DS3 velmi zábavná a relativně i hravá. Dokonce i zimní bridgestony po zahřátí společně s dobrým odladěním drží auto v zatáčce jak přibité.

Na druhou stranu, svůj sportovní charakter, který se promítá v odladění podvozku, se zákonitě odráží v komfortu na horších silnicích, kde trochu znejistí a velká 17“ kola kvalitě odtlumení nerovností neprospějí. Občas se tak dostaví bouchnutí.

Samozřejmě nemohu opomenout spotřebu. Ta byla výrazně závislá na jízdním stylu, ostatně jako u všech přeplňovaných benzínů. Při poklidném tempu nebyl problém držet se pod hranicí 6 litrů, o litr více si řekla DS3 při dálniční 130, ve městě i půl litru více. No a při ostrém zacházení spotřeba raketově vystřelí na dvouciferné hodnoty, které končí až na neuvěřitelných 13 litrech na 100 km. Výsledný průměr za 690 km však činí 7,7 litrů, zdá se vám to hodně? Já to hodnotím jako přiměřený výsledek k nabízenému výkonu.

Resumé – cena to pohřbila

Nejtěžší část testování DS3 je právě tato. Vyřknout verdikt, odsoudit nebo ne. Napsat proč říci autu ano a proč ne. Plný rozporuplných pocitů se snahou odprosit se od subjektivních názorů musím konstatovat, že auto za cenu, s kterou na redakční parkoviště přijelo, mi moc smysl nedává. Věděl bych o lepších, které bych za tyto peníze mohl mít. Jenže nezapomeňme, že DS3 je něco jiného, je to jiný svět, který snoubí luxus, eleganci a dynamiku v jedno kompaktní a přitom zajímavý třídveřový zázrak, který se nebojí jít směle proti ostřílenému MINI. To čím si vás získá, může být klidně design, perfektní interiér, jisté jízdní vlastností, výkonný a živý motor a nebo prostě charizma tohoto malého Francouze, chybu s ním neuděláte, ale nákup by jste měli možná zvážit.

Celkové hodnocení: 86 %

Základní cena: 442 499,- Kč

Cena testované verze: 682 682,- Kč

 

 

Klady:

+výborný motor 1,6 THP

+manuální převodovka

+nezaměnitelný styl

+sportovní ambice podvozku

+překvapivá zábava za volantem

 

Zápory:

-tlumení velkých nerovností

-infotainment bez dotykového ovládání

-kovový dekor volantu

 

 

Motorizace:

Zážehový přeplňovaný čtyřválec

objem: 1598 cm3

nejvyšší výkon: 115 kW při 6000 ot/min

největší točivý moment: 240 Nm při 1400 - 4000 ot/min

palivo: benzín


Provozní vlastnosti:

Maximální rychlost: 210 km/h

Zrychlení 0 - 100 km/h: 7,4 s

Spotřeba: město/mimo/kombi 8.0/4.8/5.9 l

 

Rozměry:

Zavazadlový prostor: 285 l

Objem nádrže: 50 l

Pohotovostní hmotnost: 1140 kg

Rozměry pneumatik: 205/55 R17

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy