V redakci jsme týden testovali 508 ve verzi kombi, neboli SW s dvoulitrovým dieselem s výkonem 110 kW tedy 150 koní a s šestistupňovou přímo řazenou manuální převodovkou. Tento sympatický kombík se staví proti takovým velikánům jako je již zmíněný Volkswagen Passat, domácí Škoda Super, nebo mediálně protlačovaná Hyundai i40. V čem tyto konkurenty 508 předčí a v čem naopak na své soky nestíhá se dočtete v následujících řádcích.
Design – světla jako její identita
Čisté, ladné a noblesní křivky, v tom skví recept na okouzlující cestovní limuzínu potažmo kombík. Všude kolem sebe vyzařuje eleganci v té nejčistší podobě, přitom nepřichází o výrazný charakter. Ten ostatně tvoří především příď, do které je zakomponován znak lva, který je po faceliftu ještě dominantnější.
Kompletně přepracovaná příď působí dynamickým dojmem, který podtrhují přední světlomety s FullLED technologií. Jsou to právě světlomety, které jsou klíčovým prvkem, tvořícím základ její identity. A věřte nebo ne, právě světlomety strhávají na automobil největší pozornost. Během testování jsem si všiml, že po autě pokukovali řidiči ve vozech Audi, Mercedes nebo BMW, což mě velmi mile překvapilo.
Interiér a výbava – ve znamení komfortu
Peugeot se velmi snažil vnést do interiéru faceliftované 508 svěží vítr a především smysl pro detail a značnou dávku exkluzivity. Musím hned na začátku poznamenat, že se mu to částečně povedlo. Interiér působí hodnotným až luxusním dojmem. Tedy, pokud pomineme řadící páku a volant. Ten má rozměrná ramena a trochu menší tloušťku věnce, než bych si představoval. I když na něm je přehršel tlačítek, tak vám při jízdě nevadí a velmi příjemně se ovládají. Možná je škoda, že máte tlačítko na volantu k přepínání palubního počítače, který lze ovládat i páčkou pod volantem, proč jsou k dispozici dvě možnosti, mi je záhadou. Řadící páka se o něco lépe drží, než jak vypadá, alespoň není z kovu, takže v létě se nespálíte.
Toť ke kritice interiéru, nyní je čas pochválit sedadla, která jsou téměř perfektní. Příjemně tvarovaná, tak akorát tvrdá, a hlavně nabízí velmi širokou možnost nastavení, tudíž není vůbec žádný problém naleznout ideální pozici za volantem. A i po velmi dlouhé jízdě vystupujete uvolnění a v příjemné náladě a to hlavně díky sedadlům, která byla v kombinaci látka kůže.
Místa je v kabině skutečně mnoho, v podélném směru a nad hlavou nebude mít potíže nikdo. Trochu rozměrnější středový tunel by někoho mohl krapet utiskovat, ale nebude to nic strašného. Cestující vzadu mají dostatek prostoru na nohy, ramena i hlavu a to v plném obsazení auta. Celý interiér prosvětluje prosklená střecha, která má plochu, jen pro zajímavost, 1,6 m2.
Pro ještě vyšší komfort jízdy je pro vás připraven Head-up displej, který promítá před řidiče údaje o aktuální rychlosti, nastaveném tempomatu a také data z navigace, tedy grafické znázornění, kde máte odbočit a za kolik metrů. Ostatně tato informace se může promítat i na palubním počítači, který má velmi nevzhlednou a zastaralou grafiku, Head-up displej je v tomto ohledu na zcela jiné úrovni.
Samozřejmě nechybí 7“ displej, kde naleznete vše od navigace, rádia, přehrávání multimédií, nastavení vozu až přes připojení k internetu a telefonu.
Testovaný vůz byl vybaven také elektronickým detekčním systémem, který nabízí startováním tlačítkem a samozřejmě komfortním odemykáním vozu přes kliku. Zamknete jednoduše přiložením prstu nebo dlaně na kliku. Auto se odemkne ve chvíli, kdy ruku prostrčíte klikou a než za ní zatáhnete auto je již odemknuté (samozřejmě za předpokladu, že máte u sebe v kapse, kabelce, tašce, klíč). Automobil startujete tlačítkem, které je nalevo od volantu (stejně jako u Porsche, kam tedy nejčastěji strkáte klíček).
Pro milovníky zavazadlových prostorů a všechny prakticky založené řidiče můžeme 508 SW s klidným srdcem doporučit. Francouzský kombík nabízí 550 litrů základního objemu a po sklopení zadních sedadel, vznikne prostor o objemu 1598 litrů. Víko zavazadlového prostoru je ovládané elektricky, což velmi usnadní nakládání a následné vykládání zavazadel, či další věcí, které v kufru vozíte.
Jízda – nejen dálniční koráb
Ač motor o objemu 2,0 litru a výkonu ne příliš oslnivých 150 koní. I tak je s ním 508 nečekaně živá a pružná. Motor má plynulý zátah od velmi nízkých otáček a vydrží až téměř do 4,5 tisíc otáček za minutu. Zdravá síla i chuť po otáčkách spolu s velmi kultivovaným chodem a tichým projevem je velmi dobou kombinací nejen na dálniční přesuny, ale také na mimoměstský povoz a předjíždění na okreskách, kde sice budete muset trochu myslet dopředu, pokud budete chtít přejíždět, ale udržíte krok s drtivou většinou ostatních řidičů.
Podvozek je konejšivě pohodlný a perfektně filtruje nerovnosti a další nástrahy našich silnic. Na druhou stranu poskytuje nutnou dávku opory a nepůsobí laxním dojmem. Potěšil také svou nízkou hlučností a až na hluk od podběhů nevíte téměř nic o menších nerovnostech, prostě je necítíte ani neslyšíte.
Šestistupňový manuál je sice poměrně dobře odstupňovaný, ale chod řadící páky v kulise řazení je trochu gumovější a postrádá „německou přesnost a preciznost“. Ovšem odezva na plynový pedál je na svou kategorii, prvotřídní, stejně tak dávkovatelnost a výdrž brzd.
Spotřeba se držela pod 6 litry na 100 km. Přitom jsme během týdne prokombinovali velmi rychlé dálniční přesuny i svižné tempo na okresních silnicích a samozřejmě i cestování skrze Prahu, tedy četné popojíždění v kolonách. Při troše snahy bychom se bez problémů dostali na průměr kolem 5,6 litru na sto kilometrů a klidně i o pár deci níž.
Resumé – charakter jako zbraň proti sterilní dokonalosti
Nová 508 SW není dokonalá. Má své neduhy, nevzhledný volant a řadící páka. Pár nedotažených detailů v interiéru a nebo gumový chod řadící páky v kulise řazení. Na druhou stranu nabízí osobité charizma, francouzský šarm, prostorný interiér a úsporný dvoulitr. Je tedy namístě popřemýšlet při výběru manažerského kombi, i o nové 508 SW, svezte se, určitě stojí zato.
Celkové hodnocení: 89 %
Základní cena: 626 000,- Kč
Cena testované verze: 872 000,- Kč
Klady:
-charizmatický vzhled
-perfektní FullLED světlomety
-přesvědčivé jízdní vlastnosti
-úsporný motor
Zápory:
-gumový chod řadící páky
-drobné přešlapy v interiéru
Motorizace:
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
objem: 1998 cm3
nejvyšší výkon: 110 kW při 3750 ot/min
největší točivý moment: 340 Nm při 2000 ot/min
palivo: nafta