TEST: Volkswagen Scirocco 1.4 TSI - Přitažlivý drsňák

V roce 2008 se po dlouhých letech na scénu vrátilo legendární německé kupé Scirocco. Elegantní vůz se sexy křivkami a dravým nádechem navíc letos dostal povedený facelift, který vychytal i ty nejmenší designové mouchy. My jsme nemohli odolat nabídce týdenního testu a jak si německé kupé vedlo?

Design

Nikdy bych nevěřil, že to napíšu, ale současné faceliftované provedení Scirocca je pro mne tím nejhezčím ze současné tvorby automobilky Volkswagen. Nejen já zastávám názor, že je to velice povedený kus auta, elegantně zpracovaný, nechybí mu špetka exkluzivity a přitom v něm převezete s trochou nadsázky i celou rodinu. 

Zlatý lak karoserie Pyramid Gold k výslednému vzhledu taktéž přispívá, dle mého názoru je hezčí odstín snad jen tmavě modrá, kterou najdeme například u verze Scirocco R. Za nejhezčí část považuji krom celé zadní partie i přední světlomety s bi-xenonovými výbojkami, úzkou masku chladiče a litá 17“ palcová příplatková kola. Při pohledu z boku vůz taktéž nevypadá dvakrát zle a za dobu testu poutal velkou pozornost všude možně, kde se s ním projelo.

Interiér a výbava

Pokud jste si mysleli, že exteriér je to nejhezčí na celém autě, tak to je omyl. Při usednutí do kabiny sem se totiž začal doslova usmívat od ucha k uchu. Sportovní tříramenný kožený volant, dekory v klavírní černi, sportovní trojice budíků na vršku středového panelu či sportovní polokožená sedadla s Alcantarou, to jsou základní prvky, díky kterým jsem se v první minutě cítil ve voze jako doma. Při nastupování je potřeba dát pozor na svou hlavu, i středně vzrostlý jedinec se totiž při usedání do vozu dotkne hlavou nízké linie střechy, ale na rovinu, tohle není rozhodně chyba, jedná se o sportovní kupé a nejde mu to klást tak moc za vinu.



Scirocco má zkrátka sportovně střižený interiér, který rozhodně neurazí a pro sportovně naladěné řidiče je tohle to pravé ořechové. Rozměrná sedadla velmi dobře podrží i štíhlejší postavy, sedáky jsou příjemně dlouhé a měkké a v testované výbavě byly i elektricky vyhřívané. Místa nad hlavou je v přední části tak akorát, se svou výškou 180 cm jsem se zde usadil pohodlně, ale kdo bude mít ještě o 10 cm víc, ten už se tam bude usazovat o něco složitěji. Scirocco nabízí dvě sedadla i vzadu, sem bych ale posadil maximálně středně vzrostlé děti. Zkoušel jsem se tam posadit a delší trasy bych zde absolvovat moc nechtěl.

U karoserie kupé je někdy problém s přístupem do zavazadlového prostoru. Zde je příliš vysoká spodní hrana. Kdo by to ale Sciroccu vyčítal, u něj jde hlavně o sportovnost, dramatičnost a užitečný parametr jako je zavazadelník, je zde trochu vedlejší. Na druhou stranu, i tak sem naložíte větší nákup a stále vám ještě pár litrů zbude.

Motorizace a jízdní dojmy

Scirocco by toho moc nesvedlo bez pořádného motoru a i když naše verze byla vybavena „pouze“ zážehovým motorem o objemu 1,4 litru TSI s výkonem 125 koní, svezení to bylo nakonec hodně překvapivé. Motorizace spolupracovala s manuální šestistupňovou převodovkou, s níž byla radost řadit a německá přesnost zde ukazuje svůj pravý význam slova.

Některým z vás také může připadat zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy docela pomalé, což je do jisté míry pravda. Kdo touží po opravdovém adrenalinu, měl by sáhnout po silnější variantě s motorem 2.0 TSI, kde už se odehrává pod rukama řidiče jiná „písnička“. Tím ovšem nechci říkat, že je Scirocco 1.4 TSI pomalé. Maximální rychlost 203 km/h a točivý moment o hodnotě 200 Nm není zrovna málo a na kvalitních silnících dokáže německé kupé hodně překvapit. 



A jak je to se spotřebou? Výrobce uvádí kombinovanou hodnotu 5.4 litru, ale té se za doby mého testu nepodařilo dosáhnout. I přes veškerou snahu jsem se dostal na hodnotu 5,9 litru a to jsem už s vozem doslova plachtil. Turbem dopovaný čtyřválec se dostává rychle do otáček a plynový pedál si přímo říká o sešlápnutí. Proto stranou nezůstala ani ostrá sportovní jízda na okresní silnici, kde jsem se pohyboval na hranici průměru devíti litrů na 100 km. Motor jde s chutí do otáček, výkon se začne projevovat už okolo hranice 1500 ot/min. a teprve při vytočení k 6000 ot/min. se ze Scirocca začíná stávat potenciální ďábel. Nikdy bych neřekl, že výkon 125 koní bude německému dravému kupéčku stačit, ale pro mladší řidiče to bude dost záživný společník, který nikde neudělá ostudu.

K ostré jízdě je zapotřebí i kvalitní podvozek  a ten mnou testované Scirocco mělo. Za příplatek disponovalo sportovním přiostřeným podvozkem a ve spojení s lepivými pneumatikami Pirelli, držel vůz na každém typu komunikace doslova jako přibitý. Široce rozkročené šasi, nízká výška a široká záď, to je lahodná kombinace, zajištující dominantní jízdní vlastnosti a stabilitu za všech okolností.

Přes tvrdost a minimální náklony karoserie dokáže být Scirocco i překvapivě pohodlné, přes nerovnosti se dokázalo plavně přenést a to je asi největší překvapení z celého testu. Na velkých nízko profilových kolech jsem totiž čekal pravý opak. Pokud najedete na komunikaci, kde je opravdo hodně rozbitý povrch, Scirocco se začne ozývat, že se mu to nelíbí a předek začne odskakovat. I přes to se pevně drží stopy v rámci možností a jeho řízení (za pomoci dobře vyladěného posilovače) se pro mě během pár dnů stalo velkou drogou. 

Resumé

Volkswagen Scirocco 1.4 TSI bylo pro mě velkým překvapením. Dramatický vzhled, sexy křivky poutající pozornost jak mužského tak i ženského pohlaví na ulicích a skvělé jízdní dovednosti, to vše přispívá k tomu, že se jedná o velmi povedené německé kupé, které si zaslouží vysoké hodnocení. Na trhu je sice ještě lepší verze s označením R, ale ta je naprostou špičkou a je určena pro řidičské profesionály, kterým nic jiného než ostré "Erko" nestačí. Základní verze se zážehovým čtyřválcem však taktéž není k zahození a kupříkladu mladším sportovněji založeným řidičům udělá velmi dobrou službu.

Celkové hodnocení: 93 %

Základní cena vozu: 528 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 721 400 Kč 

KLADY
- dravost a sexy křivky karoserie
- kvalitně zpracovaný interiér
- přiznivá spotřeba
- jízdní dovednosti a ovladatelnost
- výborná sportovní sedadla

ZÁPORY
- žádné sem nenašel

Motorizace 
zážehový čtyřválec dopovaný turbodmychladlem
objem: 1395 cm3
nejvyšší výkon: 125 koní při 5200 ot/min.
největší točivý moment: 200 Nm mezi 2400 - 4800 ot/min.
palivo: benzín
 
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 203 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,3 sekundy
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná):
objem palivové nádrže: 55 litrů

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy