TEST: Renault Mégane R.S. CUP - královská bestie

Renault | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Král ringu, tak ho všichni známe, triumf na Nürburgringu si zajisté zaslouží. Jak ale jezdí mimo závodní okruh a zvládne splnit i úkoly všedního dne?

Renault Sport, divize francouzského výrobce, která dělá auta pro zábavu. Umí rychlé a přitom lehce ovladatelné a řidičsky nenáročné Clio R.S., ale také surově nekompromisní Mégane R.S. pro náruživé řidiče. Jeden fakt za všechny, Renault Mégane R.S. (verze 270 Trophy-R) zajel 79. nejrychlejší čas na Nürburgringu. To znamená, že byl rychlejší než Subaru WRX STI, Porsche 911 Turbo, Panamera Turbo, BMW M5 nebo Ferrari F430. Docela působivé, že?

Design – nezaměnitelná identita

Po pár stovkách kilometrů za volantem Méganu R.S. vám bude naprosto jedno, jak to auto vypadá, ale i přesto mu chci věnovat pár řádků. Nikoliv, proto, že je to v mých testechtak trochu zvykem, ale protože si to zaslouží.



Ač si myslím, že design každý posuzujeme svým subjektivním pohledem, zde se shodneme snad téměř všichni. Mégane R.S. vyzařuje přirozený respekt, který podtrhují dynamické křivky karoserie. Výrazné logo na masce chladiče, velká černá kola s průměrem 19 palců, červeně lakované třmeny Brembo, vytažené blatníky s otvory pro odvod tepla, zadní difuzor, výrazná trojúhelníková koncovka výfuku, nebo spoiler, to jsou jedny z prvků, které jasně definují identitu Méganu R.S.

Interiér – řidič v centru dění

Trochu mne svádí pokárat kvalitu plastů, ale o ty, v tomto autě rozhodně nejde. Začněme tím, co vás zaujme v interiéru nejvíce. Bezesporu to budou perfektní skořepinová sedadla Recaro s perfektní, až trochu masivním bočním vedením v oblastech stehen, boků a ramen. Ty si můžete nastavit výškově a to i u spolujezdce. Volant potažený kůží a s páskem indikujícím neutrální pozici, padne skvěle do ruky a nepřekrývá budíky. Pochvalu si zaslouží sportovní pedály. Ty jsou perfektně rozmístěny na meziplyny.

Zadní sedadla nabízejí místo až pro tři cestující. Což je spíše nouzové, než na každodenní ježdění. Vzadu bude dospělý člověk trpět v oblasti kolen a pokud se bude chtít 175 cm vysoký řidič posadit za sebe, bude mít od kolen k přednímu sedadlu maximálně 5 centimetrů. Nadbytek místa není ani nad hlavou, dojem ze zadního prostoru nezlepšují ani malá boční okénka, skrze která dozadu proniká pramálo světla. Pokud se rozhodnete umístit dozadu sedačku pro roční ratolest, budete se muset smířit s tím, že si sedadlo spolujezdce posunete značně dopředu, aby se tam vůbec vešla.

Zavazadlový prostor je naprosto stejně velký, jako u klasického třídveřového Méganu. Tedy 344 litrů, takže dva větší a jeden menší kufr a ještě pár věcí odvezete bez problémů, velký kočárek nikoliv. Nutno dodat, že „díra“ určená pro rezervu tam stále je, i když máte k dispozici jen lepící sadu, takže musíme přičíst pár litrů k dobru.

Jízda – adrenalin přímo do žíly

To nejdůležitější a nejlepší na Méganu R.S. není ani motor, ani příplatkový podvozek CUP, nejsou to ani brzdy Brembo a ani skvělý výfukový systém. Je to prvotřídní souznění všech výše vyjmenovaných částí, které společně fungují bravurně a tvoří strhující celek, který si vás dříve nebo později získá.

Teď ale popořadě. Dvoulitrový čtyřválec, který „přifukuje“ turbo, postavili inženýři z Renault Sport, a výsledek stojí zato. Náruživý motor, s enormní chutí po otáčkách, což se projeví tak, že nestíháte řadit dvojku a trojku. Kolosální zátah doprovází hromotný zvuk, který se line od výfuku, který si nezřídka odfoukne a za brumlá.

Příplatkový podvozek CUP obsahuje nefalšovaný mechanický samosvorný diferenciál, který zajišťuje neskutečně dobrou trakci. Přední náprava má oddělenou těhlici a s minimální vzdálenost mezi osou kola a svislou osou řízení. Toto řešení eliminovalo nežádoucí síly, vyvolané enormním výkonem, respektive točivým momentem, které přední kola přenáší na vozovku. Díky tomu vás nebude rušit „tahání za volant“.

Samotný podvozek funguje perfektně a to i přesto, že zadní nápravu tvoří „jen“ jednoduchá zkrutná příčka. Je perfektně čitelný, komunikativní a dokonale drží stopu. V nájezdu do zatáčky vám poradí s rychlostí a precizní přední náprava dokonale vede stopu, kterou poddajně kopíruje ta zadní. Jistě, že jízda po horších silnicích je krapet nepříjemná, ale to bych nedával za chybu Renaultu, ale stavu našich komunikací.

Řízení je krystalicky čisté a bezprostřední. Reaguje na každé korigování volantu a nabízí vynikající odezvu v kombinaci s ideální tuhostí a dokonalou zpětnou vazbou, tvoří základ pro jízdu na limitu.

Velkým překvapením je precizní převodovka s přesnými a krátkými drahami, naprosto čistým chodem a exaktními synchrony. Není ji cizí ani bleskové řazení.

Pomalu jsem se dostal až ke spotřebě. Nikdy jí v testu nevynechávám a jinak tomu nebude ani tentokrát. Pokud budete jezdit v rámci limitů a spíše defenzivním stylem jízdy, nebude problém dostat se na hodnoty kolem 8 litrů. Svižnější jízda znamená spotřebu 10 litrů a opravdu velmi ostrá jízda v kombinaci s pomalejší vystřelí průměr na nějakých 13 litrů. Při využití maxima motoru, počítejte s tím, že si bude nárokovat hodně přes 30 litrů na 100 km. Není tedy žádný problém tankovat 60 litrovou nádrž každých 300-400 kilometrů.

Závěr – nebe Renault Sportu

Právem je Mégane R.S. králem ringu, právem je považován za krále hothatchů a nejlepší předokolkou. Proč tomu tak je? Nikdo z konkurence nenabízí tak surově mechanické auto, které by s neomylnou dokonalostí fungovalo tak, jak se od něj očekává, tedy perfektně, jak na okruhu, tak na vaší oblíbené okresce. A i když mu to bude trochu proti chuti, tak občas zaskočí i jako „obyčejný“ dopravní prostředek pro nepočetnou rodinu.

Co nic nestojí za nic nestojí. Zde to platí zrovna tak. Renault si svého klenotu váží a ví, že ti, co jej umí ocenit, se nebudou ostýchat za něj zaplatit. Proto vyšší pořizovací cena, nebo velká spotřeba, může některého kupce odradit. Kdo však okusí kousek z nebe Renaultu Sport, nebude chtít nic jiného.

Celkové hodnocení: 95 %

První cena modelu: 740 900,- Kč

Cena testovaného modelu 851 100,- Kč

 

Klady:

-perfektní motor

-precizní podvozek

-komunikativní řízení

-brzdy Brembo

-sedadla Recaro

Zápory:

-vyšší cena

-zastaralý interiér

 

Motorizace:

přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec

objem: 1998 cm3

nejvyšší výkon: 195 kW při 5500 ot/min

největší točivý moment: 360 Nm při 3000 až 5000 ot/min

palivo: benzín

 

Výkon:

nejvyšší maximální rychlost: 254 km/h

zrychlení z 0 na 100 km/h: 6 sekundy

spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 9,8 l / 6,2 l / 7,5 l

 

Rozměry:

objem zavazadlového prostoru: 344 litrů

hmotnost: 1462 kg 

objem palivové nádrže: 60 litrů

rozměr pneumatik: 235/35 R19

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy