TEST: Peugeot 308 SW – překvapivě dobrý, nečekaně úsporný

Peugeot 308 | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Není žádným tajemstvím, že 308 je nejdůležitějším modelem Peugeotu. Však je to auto roku, zároveň nejprodávanější model ve své třídě ve Francii a také jeden z nejprodávanějších aut v Evropě, zaslouženě? To se dozvíte v následujícím testu.

„Tohle má konkurovat Octavii?“, rýpnul si do mě kamarád. V tu chvíli jsem ho mohl ubít argumenty a fakty, jako je třeba ocenění auto roku 2014, které 308 získala, nebo velmi dobré prodejní úspěchy, či všemožná čísla, jako třeba délky rozvoru, nebo objemu zavazadlového prostoru, na místo toho jsem mu řekl, ať se do toho posadí a sám si auto „osahá“. Po chvíli se trochu zastyděl, že 308 nevěřil.

Design – kombi ještě svůdnější

Revolučnímu vzhledu nové 308 jsme se již několikrát věnovali. Přeci jen, už jsme měli několikrát možnost, jí testovat. Kombi je však trochu odlišné od hatchbacku, který se v redakci už několikrát ukázal.

Návrháři Peugeot vytvořili dynamické kombi s nízkým profilem. Nová 308 kombi působí nebývale dynamicky a ušlechtile. Navozuje dojem daleko většího auta a zejména zadní část se mi velmi zamlouvá. Nezapomnělo se na praktičnost a prostornost. Ale to už je téma další kapitoly.

Interiér – tady jsem doma

O tom, jak velkou změnou prošla nová 308 jsme napsali už mnoho, i tak si neodpustím poznámku, jak neskutečně rozdílný je interiér současné a předchozí generace 308. Jakoby nový Francouzský hatchback/kombi byl z jiného světa. Proměnil se k nepoznání a až na pár přešlapů je vskutku vynikající.

Kožená sportovní sedadla, jsou sice za příplatek, ale mají velké zásluhy za celkový dojem z kokpitu. V světle šedém odstínu, celý interiér prosvětlili. Nehledě na to, dobře vypadají, nabídnou komfort pro téměř všechny postavy a přitom vás v zatáčce podrží. Sedák je akorát dlouhý, bohužel jej nejde výškově nastavit, jen celé sedadlo. A abych nezapomněl, sedadla umí i masírovat, sice jen v bederních partií, ale i tak je to příjemné uvolnění na dlouhých cestách.

Prostoru je v příčném i podélném směru dostatek. Řidič má vše po ruce. Sdružené ovládání všeho potřebného přes dotykový displej je trochu méně šťastné řešení, bohužel i po týdnu testování jsem se musel podívat na displej kam klikám, místo toho, abych nahmatal tlačítko, stejně jako v jiných vozech.

Zpět k prostoru, tentokrát k tomu na zadních sedadlech. Tam se pohodlně usadí tři cestující, kteří si budou moci užívat tu velkorysost prostoru oblasti kolen. Pravda, v ramenou se tři dospělí budou trochu tísnit, ale pokud doprostřed usadíte teenagera, bude problém vyřešen.

Ten důvod, proč si zvolíte právě kombi a nikoliv hatchback se rozléhá až na samotné zádi vozu. Obrovský zavazadlový prostor s objemem 610 litrů se rovná takovému velikánu, jako je Octavia Combi. Po sklopení na českou „bohyni“ ztrácí „jen“ 80 litrů ( 1660 litrů 308 SW vs. 1740 Octavia Combi). Pokud bych se pustil do dalšího srovnávání, tak Peugeot 308 SW pokulhává za Octavií i v nabídce úložných prostor, popřípadě v možnostech upevnění či ukotvení zavazadel.

Jízda – neuvěřitelně úsporný

Rodinné kombi jak má být. To znamená úsporný, pohodlný a bezpečný. S motorem 1,6 e-HDI, je příjemné svezení. Nebudu vám nalhávat, že jde o pružný a výkonný agregát. To jistě ne. Zde hlavní roli hraje úspornost. Motor má tedy značně letargický projev, má menší chuť po otáčkách a někdy se až neochotně vytáčí. Na druhou stranu disponuje slušnou porcí kroutícího momentu a tak i dynamická jízda, pokud se budete trochu snažit, může být překvapivě rychlá.

Motor je spojen se šestistupňovým manuálem. Ten spřevodoval nějaký „Eko Inženýr“. Ve městě je složité najít optimální převodový stupeň. Při rychlosti 50 km/h na trojku točíte téměř 2000 ot./minutu a po zařazení čtyřky klesne ručička otáčkoměru až někam k 1150 otáčkám za minutu. Na druhou stranu při dálničním tempu je ve voze ticho a motor vůbec posádku neruší a přitom umí jet 130 km/h za 5,6 litru na sto kilometrů. Ve městě o půl víc a mimo něj se dostanete i na hodnoty, začínající čtyřkou. Kdo se trochu bude snažit, zvádne jezdit v kombinovaném režimu za 4,5 litru, kdo ne, vejde se do 5,5.

Podvozek je konejšivě pohodlný a zvládá filtrovat bez náznaku pochybnosti každou nástrahu českých silnic. Přední náprava MacPherson a zadní torzní příčka nabízejí při klidné jízdě vyvážené jízdní vlastnosti, pokud tempo přiostříte, začne se výrazně naklánět, nerovnosti jej v zatáčkách nepříjemně rozhodí a neustále vám bude vysílat signály, že tento styl jízdy nemá v popisu práce.

Závěr – proč ho chtít, proč ho nechtít?

Kdo hledá mimořádně úsporné a velké kombi, co ke všemu ještě dobře vypadá, neudělá při výběru 308 SW s 1,6 e-HDI chybu. Odmění se mu skvělou spotřebou, nabídkou prostoru téměř jako u Octavie a ještě k tomu bude na silnici originální. Pokud si nebude libovat v rychlé jízdě, bude pro něj řízení oddychové a pro celou posádku velmi komfortní.

Kdo chce kombi, které umí jet i svižněji a nebo chce ještě trochu preciznější provedení interiéru, nebo o krapet větší prostor. Může se podívat u konkurence. Na neštěstí pro Peugeot, nezřídka ho to vyjde levněji. Peugeot si prostě svůj kombík cení, ale to už by bylo jiné téma.

Celkové hodnocení: 89 % 

První cena modelu: 412 000,- Kč

Cena testovaného modelu 687 200,- Kč

KLADY:

- atraktivní design

- velmi nízká spotřeba

- prostorný interiér

- jízdní komfort

ZÁPORY:

- letargický projev motoru

- „eko spřevodování“

- vysoká cena

Motorizace   

vznětový čtyřválec

zdvihový objem: 1560 cm3

nejvyšší výkon: 115 koní při 3500 ot/min.

největší točivý moment: 270 N.m. při 1750 ot/min.

palivo: nafta

 

Výkon

nejvyšší rychlost: 194 km/h

zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,1 sekundy

spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 4,2 l/ 3,3 l/ 3,7 l

objem palivové nádrže: 53 litrů

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy