6. října 2014, 05:00
ar5
Současná generace Foresteru se v naší redakcí stála poměrně častým návštěvníkem. Už jsme pro vás otestovali téměř všechny varianty, ale jedna nám pořád chyběla a tou byla naftová verze s manuální převodovkou. Ta slibuje neuvěřitelnou spotřebu paliva o hodnotě 5,9 litru na 100 km. Rozhodli jsme se proto naftového „lesníka“ pořádně otestovat a zjistit, zda je diesel pod kapotou Forestera tím pravým.
Design
Má vůbec cenu již potřetí popisovat vzhled současné poslední generace velkého Foresteru? Krabicovitý ale elegantní vzhled, příjemně vypadající přední maska s usměvavými předními světly, to a mnohem víc je právě současný Forester. Opět zde nechybí ani zdobení chromem a krásná litá kola, která kromě černého laku karoserie byla opravdu tím asi nejpovedenějším na voze samotném.
Mě se Forester prostě líbí a oceňuji jeho robustnost a eleganci, která leckterým konkurentům v segmentu chybí. Na vzhledu se najdou jen drobné mouchy a za výčitku bych si dovolil považovat řešení denního svícení v podobě mlhových světlometů. O dost lepší mi připadalo světlomety ručně přepnout do režimu obrysových světel, kdy se na mě začaly usmívat do modra zbarvené linky a vůz je s nimi více vidět.
Interiér
Námi testované nejluxusnější provedení Executive přineslo do interiéru moderní prvky, kterými jsou bezklíčové startování pomocí tlačítka, elektricky ovládané víko kufru, vyhřívané prostorné kožené sedačky nebo obří panoramatickou střechu. Ta dokáže do interiéru za jasného dne přinést až neskutečné množství světla a v posledních teplých dnech se hodilo její rozsáhlé elektrické nastavení do několika režimů. Bohužel, už několikrát jsme zmínili, že Forester je v kabině stále připomínkou devadesátých let, a to platí i u vrcholného provedení. Tak například středová obrazovka navigačního systému a autorádia je opravdu „nevzhledná“ a její grafika taktéž nepatří k těm pohlednějším. Nedej bože aby jste chtěli využívat navigační systém, jeho grafika sice ujde, ale změna k lepšímu by jistě nebyla na škodu.
Ve vrcholné výbavě Executive si své místo v interiéru našla i plastová imitace broušeného hliníku, což je možná škoda, protože zde hovoříme o voze, který svou cenovkou atakuje hranici jednoho milionu korun. Na druhou stranu, jednoduchý a nepříliš moderní interiér má svoje výhody, a to hlavně v lehké údržbě. Forester je prostě pro drsňáky a pro ty, kteří tu a tam navštíví zabahněné cesty a s ničím se moc nepářou. I proto je Subaru tzv. „svoje“ a kdo je zaměřen na luxusní atmosféru na palubě, ten ať jde raději ke konkurenci.
Významné plus je ale prostornost Forestera, která je až neuvěřitelná a i napotřetí jsem z ní byl mimo. Místa na předních a zadních sedačkách je ve všech směrech dostatek. To samé se dá říci o zavazadelníku s elektricky ovládaným víkem, který vám v základu nabídne prostor o objemu 505 litrů. Kdo chce ve voze přespat či naložit obří náklad, ten má možnost do roviny sklopit zadní řadu sedadel a tu chvíli Forester spolkne až 1573 litrů.
Motor a jízdní dojmy
Pod kapotou testovaného vozu tentokrát dřímal naftový boxer s výkonem 148 koní a s točivým momentem o hodnotě 350 Nm. S ním je spojena dokonale sladěná manuální převodovka se šesti stupni. Motor i přes větší váhu vozu nabídne velmi příjemnou akceleraci za všech podmínek a co je nejdůležitější, i nečekaně dobrou spotřebu.
Naftový boxer se spolu s turbem probouzí už kolem 1600 ot/min. a jízdní dynamika je na „krabici“ doslova nečekaná. Není problém s vozem lehce řezat zatáčky a na točité okresní navlhlé silnici si užívat občasné sklouznutí a následné vyrovnání za pomoci pohonu všech kol AWD. Podvozek je sice trochu tvrdší než by bylo potřeba, ale o to lépe se s vozem zatáčí a nehrozí zde ani přehnané náklony karoserie. Nerovnosti jsou ve Foresteru žehleny obstojně a do kabiny nepronikají žádné zbytečné rázy a rušivé elementy.
To pravé, proč si ale většina z nás pořídí Forestera, je ovšem jeho prostupnost terénem a dovednosti v něm. Ty jsou opět jako vždy dokonalé a rovnoměrné rozložení kroutícího momentu na obě nápravy slibuje, že si budete užívat skutečnou zábavu za všech jízdních podmínek a ročního období. Kdo by čekal, že pohon všech kol, velká hmotnost a těžký motor vyženou spotřebu k neúnosné hranici, toho asi překvapím. Za dobu mého testu jsem se ani moc nesnažil vůz šetřit a i tak jsem se pohyboval na průměrné hodnotě 6,3 litru na 100 km. Spojení nešetřit přitom znamená, že vůz byl permanentně obsazen dvěma osobami, bylo s ním ježděno především po dálnici a ve městě a pohyboval jsem se na samotných hranicích rychlostních zákonných limitů. Kdo za to opravdu vezme, tak především v terénu se spotřeba přehoupne přes hranici 8 litrů, ale to už chce opravdu velkou porci agresivity a odhodlání. Zkrátka musím výrobce pochválit, protože se mi povedlo téměř dosáhnout udávané spotřeby 5.9 litru, a to se u mnohých konkurentů spíše nedaří.
Resumé
I na potřetí jsem se na test Forestera více než těšil, protože jsem věděl, že testovací dny budou v jeho společnosti prožity více než zábavně. Naftový boxer je podle mého názoru asi tou nejvhodnější volbou pod kapotu, protože majiteli nabídne solidní mix výkonu, terénních dovedností a přitom se vám odmění i příznivou spotřebou. Za trochu "mimo mísu" bych ale považoval cenovku, která bez mála činí rovný jeden milion Kč. Za takovou částku bych už totiž očekával alespoň lepší provedení některých ovládacích prvků, jako je středový displej či výdechy klimatizace. Na druhou stranu při koupi Forestera do konce letošního roku, vám výrobce přidá zimní kola zcela zdarma, a i to se počítá.
Druhý pohled - Jan Zýka
Existují výrobky a služby, u kterých už předem víte, co máte očekávat. A pak jen doufáte, že požadované a předpokládané vlastnosti dostanete. Nejinak je tomu i v automobilovém světě. Za volant většiny vozů usedám s napětím a nejistotou nově objevovaného, vyskytuje se ale i pár výjimek spadající do první skupiny. Kupříkladu nový naftový Forester. Vyzkoušeli jsme už atmosférickou i přeplňovanou zážehovou verzi, stejně jako dieselového Forestera minulé generace. Tušil jsem tedy krabicové auto s obrovským vnitřním prostorem, jednodušším, avšak vzdušným interiérem, parádním řízením s dnes už nevídanou zpětnou vazbou od kol, skvělou trakci, neutralitu, kostrbaté řazení a točivý naftový boxer s nízkým apetitem. Poslední dvě zmíněné vlastnosti ale vzaly rychle zasvé, neboť během přebírání auta od českého zastoupení Subaru ukazovalo počítadlo tachometru pouhých 13 km.
Takže změna plánu. Žádné dovádění na karlštejnských okreskách, ale zajíždění zcela nového auta. První tři dny se rovnají poskokům po Praze se spotřebou kolem 7,5 litru, což není vůbec špatné. Oceňuji přehlednou karoserii, velká zpětná zrcátka i bohaté prosklení, zaručující velmi dobrý výhled všemi směry. První delší cestu spojuji se snahou o nízkou spotřebu při splynutí s okolním provozem. Výrobce udává pro mimo město hodnotu 5,2 l/100 km, což jsem vzhledem k laboratorním podmínkám těchto měření a s fungl novým motorem neočekával. Doufal jsem ale, že pod 6 litrů bych se dostat mohl. Nebudu vás napínat. Po přesně stokilometrové trase ukázal palubní počítač rovných 5 litrů, což je s ohledem na velikost auta, světlou výšku, hmotnost kolem 1640 kg, stálý pohon všech kol a celoroční pneumatiky Yokohoma Geolander G95 obdivuhodné číslo. Cestou zpět jsem se rozhodl o svižnější tempo a výsledných 6,2 rovněž považuji za skvělý výsledek.
I na Foresterovi se ale najdou stinné stránky. Sedadla vyhoví zejména objemnějším postavám a v zatáčkách posádku příliš nepodrží, loketní opěrku nelze vysouvat a za cenu atakující jeden milion korun bych očekával samozatmavovací zrcátko. A displej infotainment systému násilně včleněný do palubní desky také není vrcholem všeho vkusného. Nehledě na opravdu titěrná tlačítka. Když už hovoříme o ceně, ta je u dieselové varianty posazena poněkud ambiciózně. Konkrétně v našem stupni výbavy Executive je rozdíl mezi povedeným atmosférickým zážehovým dvoulitrem a naftovým boxerem 110 tisíc korun. Jen připomenu, že s Foresterem 2.0i jsem při snaze o úspornou jízdu jezdil za necelých šest litrů a v běžném provozu kolem sedmi. Osobně bych tedy raději zmíněnou sumu proměnil v 50 plných nádrží pětadevadesátioktanového naturalu.
Foto: Jan Zýka
Celkové hodnocení: 89 %
Základní cena modelu: 840 000 Kč (Forester 2.0D-L Comfort)
Cena testované verze: 989 000 Kč
KLADY
- prostupnost teréném
- prostornost a variabilita
- výkon a spotřeba
- drsný vzhled
ZÁPORY
- zpracování některých dílů interiéru
- tužší převodovka
Motorizace |
přeplňovaný vznětový čtyřválec |
objem: 1998 cm3 |
nejvyšší výkon: 108 kW při 3600 ot/min. |
největší točivý moment: 350 Nm při 1600 ot/min. |
palivo: nafta |
|
Výkon |
maximální nejvyšší rychlost: 190 km/h |
zrychlení z 0 na 100 km/h: |
spotřeba dle výrobce (město/mimo/průměrně): 7.5 l / 6.0 l / 6.5 l |
objem palivové nádrže: 60 litrů |