TEST: Hyundai i30 kombi 1,6 CRDi – nejdražší = nejlepší

hyundai i30 | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Hyundai i30 je pátým nejprodávanějším vozem u nás a verze kombi se situuje do role rodinného vozu. Jak tomu ve skutečnosti je a jak jezdí s nejsilnějším dieselovým agregátem jsme zjišťovali během týdenního testu.

Hyundai i30 to na našem trhu nemá vůbec lehké. Zaujmout vedle velmi povedené Octavie nebo levného a velkého Rapidu, či etalonu třídy, Volkswagenu Golf, je nesnadný úkol. I přesto se, v prvním pololetí tohoto roku, pro i30 rozhodlo přes 3000 Čechů. Ty i30 nalákala na poutavý design, poměr cena/výbava, pětiletou záruku a nebo nabídkou prostoru. Udělali dobře, nebo je na tom konkurence o tolik lépe, aby začali litovat? Hned odpovídám, že koupí i30 neuděláte chybu, má to však své ale.

Design – atlet v každém detailu

Dynamický design, který navozuje pocit pohybu i když vůz stojí, vás na první pohled jistě překvapí. Designeři nešetřili prolisy, linkami a zlomy. V hnědé metalíze, kterou měla naše „ítřicítka“, vypadá vůz dospěleji a elegantněji. Dle mého subjektivního názoru, se mi příliš tento design nezalíbil, ale posudek nechám na každém z vás.

Interiér a výbava – připraven na rodinu i manažera

Uvnitř vozu vás obejme příjemná atmosféra, kterou ze značné části navozuje prosklená střecha s možností částečného otevření. Světlo, které propouští na kožené sedadla v béžovém odstínu, dělá interiér vzdušnější a propůjčuje mu jistou dávku výjimečnosti.

To ostatně doplňují i sedačky samotné, které jsou překvapivě komfortní, příjemně měkké a dobře tvarované. S výjimkou tvrdé opěrky zad u prostředního cestujícího vzadu, se velmi pohodlně sveze každý pasažér. Díky perforování a poměrně příjemné kůži se na sedadlech nebude příliš potit a delší cestování bude skutečně příjemné. K tomu přispívá i nízká hladina hluku. Odhlučnění prosklené střechy, oken i čelního skla, provedly konstruktéři perfektně. Podvozek také, až na odhlučnění podběhů, slyšíte každý kamínek, který se od nich odrazí, nebo vodu, když projedete kaluží.

Prostor na předních sedadlech je ve všech směrech bohatý. Pozici za volantem naleznete téměř ihned. Ten ostatně můžete nastavovat ve dvou směrech. Na zadních sedadlech je prostoru o něco méně. Dospělé osoby nebudou mít moc místa navíc v oblastí kolen. Chválím ale menší rozměry středového tunelu a dobře umístěný bezpečnostní pás na prostředním místě.

Zavazadlový prostor má objem 528 litrů, avšak poměrně velká část je ukryta v několika schránkách, které vyplňují prostor k tomu, aby mohl být v rovině s nakládací hranou, popřípadě sklopenými sedadly. To však neznamená, že by nebyl praktický, spíše naopak. Fixační systém s ližinami a všemožné síťky jsou skutečně užitečné a téměř pokaždé zajistili zavazadla v poloprázdném kufru.

Výbava testovaného exempláře byla nejvyšší možná. Chyběl jen jeden jediný příplatek, automatická převodovka. Díky tomu jste ve voze našli vše co by jste potřebovali. Namátkou zmíním vyhřívaný volant,  parkovací kameru, navigaci s dotykovým displejem, již zmíněná prosklená střecha, litá 17“ kola, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a nebo bez klíčové odemykání a startování.

Výtce se nevyhne poněkud tvrdší loketní opěrka, parkovací senzory vpředu, které hlídaly jen rohy vozu a nikoliv místo přímo vpřed a zpracování některých tlačítek či kvalita některých plastů, které se rychle ušpiní a nebo nejsou příliš příjemné na dotek (např. tlačítko parkovací brzdy, část výplně dveří nebo středí tunel).

Celkový dojem z interiéru byl vskutku dobrý. Bohužel z velké části díky nejluxusnější výbavě, kterou v i30 můžete mít a přesně takovou naše i30 měla. Základní verze je na tom o poznání hůře (především co se sedaček týče).

Jízda – motor i podvozek mile překvapí

Nebudu skrývat, že jsem nebyl příliš rád, když jsem se dozvěděl, že budu testovat i30. Již jednou jsem měl možnost s ní jezdit. Byla to základní výbava se základní 1,4 spalující benzín. Chyběl jí výkon a úsporná skutečně nebyla. O to více mě překvapila dieselová „jednašestka“ v nejsilnější verzi a výkonem bezmála 130 koní.

Za studena je odspodu trochu nekultivovaná, ale to jen do 1400 ot. potom se nepříjemné vibrace vytratí a agregát projeví svou lepší stránku. To má pravidelný chod, hlukem neobtěžuje a vozu poskytuje výbornou dynamiku. Řidiče bezesporu potěší chuť po vyšších otáčkách, ve kterých mu až k červenému poli téměř nedochází dech.

Vynikajícímu motoru sekunduje šestistupňový manuál. Ten snoubí přesný chod páky v kulise a krátké dráhy. Samotné odstupňování není až tolik podřízené přísným emisním normám a díky tomu nepřidušuje zdravý charakter motoru.

Po zařazení uchopíte opět volant oběma rukami a můžete se plně věnovat řízení. Posilovač řízení má sice tři různé režimy odporu, zato neposkytuje téměř žádnou zpětnou vazbu. U rodinného kombi to až tak nevadí, ale vzhledem k ambicím motoru, je to škoda.

Podvozek bez vážného zaváhání filtruje každou nerovnost a nástrahu našich silnic. Kvalitu komfortu, nesnižují ani velká 17“ kola, díky kterým je i30 o něco jistější než u „menšího obutí“. Trochu zbrklejší stabilizace, která zasahuje někdy až příliš brzy „pohřbí“ většinu pokusů o sportovnější jízdu, kterou by podvozek v určitých mezích jistě zvládl.

Apetit naftové „šestnáctistovky“ během týdenního testování s průběhem téměř 1000 km, se ustálil na hodnotě 5,9 litrů na 100 km/h. A to jsme se během testu pohybovali převážně na dálnicích, posléze ve městě a jen menší část mimo město. Ostatně, na dálnici se při 130 dostanete na spotřebu okolo 6,5 litrů, podobně na tom budete i ve městě. Mimo něj se můžete dostat i pod 5 litrů. Kombinovaně jezdit pod 6 litrů, vám nebude dělat sebemenší potíže.

Resumé – pro koho vlastně je?

Automobilka svou i30 kombi situuje do role rodinného kombíku. Tu bezesporu zvládne také. V této motorizaci a výbavě, se nabízí spíše role služebního vozidla, za které se nebude muset stydět ani výše postavený manažer. Každý kdo se pro i30 kombi rozhodne, neudělá chybu. I přes to, že mu bude muset odpustit chyby, jako jsou například některé horší plasty, odhlučnění podběhů a horší zpracování tlačítek.

Celkové hodnocení: 88 %

 

Základní cena vozu vč. akce : 299 990 Kč

Cena testované verze vč. akce: 595 790 Kč

 

KLADY

- nizká spotřeba

- agilní motor

- poměr výbava/cena

 

ZÁPORY

- kvalita plastů

- funkce předních parkovacích senzorů

 

Motorizace:

přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec

objem: 1582 cm3

nejvyšší výkon: 94 kW při 4000 ot/min

největší točivý moment: 260 Nm při 1900 - 2750 ot/min

palivo: nafta

 

Výkon:

nejvyšší maximální rychlost: 193 km/h

zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,2 sekundy

spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 5,1 l / 3,9 l / 4,3 l

 

Rozměry:

objem zavazadlového prostoru: 528 litrů

hmotnost: 1542 kg 

objem palivové nádrže: 53 litrů

rozměr pneumatik: 225/45 R17

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy