TEST: Audi SQ5 3.0 TDI Bi-Turbo Quattro - Německý tvrďák

Dnes vám přinášíme výjimečnější test, ve kterém jsem se během dvou dnů podíval na zoubek ostré německé naftové střele s názvem Audi SQ5. I krátké dva dny na mně zanechaly z testu vozu takové dojmy, že ještě za deset let budu na tyto okamžiky ve společnosti ostrého malého SUV z Německa velice rád vzpomínat.

Prémiové naftové SUV s pořádnou dávkou síly a agresivním designem karoserie, to je něco, co na současném trhu jen tak nenajdete. Soupeř pro SQ5 totiž není tak úplně daný, vůz je defacto svým způsobem jedinečný, a to se mně osobně velice líbí. Rád vlastním věci, které nemá jen tak někdo a v konkrétním případě bych byl nadmíru spokojený.

Design

Při přebírce vozu v podzemních garážích, jsem ho v prvotních vteřinách jen obcházel a se zájmem pozoroval jeho agresivní a sexy křivky, které mně prostě dostávaly. Oproti běžné verzi Audi Q5 je její nejsportovnější derivát úplně jiný, jako by se z nudného modelu stal nabušený svalovec, co se změnil k nepoznání. 

Zkráceně, karoserie nabídne mix exkluzivity a patřičné dravosti, kterou podtrhuje i křišťálový modrý lak s názvem Estoril. K tomu se na SQ5ce vyjímala i příplatková sportovní kola o gigantickém rozměru 21 palců, jenž byla nazuta na pneumatikách Pirelli P Zero. To byla záruka, že dravost bude přenesena i na silnici. Mimochodem, o bezpečnost kol nemějte nouzi, ve standardu jsou totiž vybavena bezpečnostními šrouby.

Interiér a výbava

Firma Audi interiéry rozhodně umí a v její současné nabídce snad nenajdete model, ve kterém by jste se cítili vyloženě špatně. V kabině SQ5 na mně čekala výborná kožená sedadla, kombinující za příplatek i světlou kůži Nappa. Moje tělo v nich bylo dokonale obepnuto a bočnice si zaslouží velkou pochvalu, i v prudkých zatáčkách a nebo při úhybných manévrech na uzavřené letištní dráze jsem byl v sedačce doslova ukotven a mohl sem se tak plně věnovat sportovní jízdě.

Při pohledu na palubní desku se mi velice líbil dobře zpracovaný a přehledný přístrojový štít a hlavně taky maličký tříramenný sportovní kožený volant s logem SQ5 ve spodním zploštělém rameni. Jeho provedení je naprosto dokonalé, řízení vozu za jeho pomoci připomíná řízení větší motokáry a já osobně jsem zastáncem spíše menších volantů. Na středovém panelu si našla své místo multifunkční obrazovka systému MMI, jeho ovládání je však umístěno až za řadící pákou vozu. Někomu to může vyhovovat, jiný by pro změnu uvítal dnešní trend v podobě ovládání na dotyk, já bych ale raději zůstal u klasiky v podobě tlačítek. Palubní funkce jsou ovládány skrze malý otočný ovladač a za dobu testu jsem se s ním hned sžil.

Pokud někdo ze čtenářů doma vlastní obyčejnou Audi Q5, pak v jejím interiéru určitě nemá to, co nabízí testovaná špičková verze SQ5. Ve standardu zde totiž najdete kovové nášlapy pedálů, stříbrné lišty na prazích vozu, sportovní emblémy S na různých částech interiéru, sportovní sedadla s manuálně nastavitelnou délkou sedáku a za tučnější příplatky lze kabinu zkrášlit do takové míry, že snad i váš obývací pokoj by měl s interiérem vozidla problém v přímém srovnání.

Zapomenout nesmíme ani na praktičnost, stále se jedná o vůz pro pět osob a tak nelze vypustit pasáž o prostornosti a pohodlnosti. Jelikož se jedná o menší SUV, přední a ani zadní cestující se zde nebudou nikterak tísnit, místa pro kolena vzadu je sice o něco méně, ale od toho má Audi v nabídce větší model Q7. I tak se dá říci, že dospělé osoby se dozadu posadí celkem pohodlně a pokud neměříte přes 190 cm, bez problému zde absolvujete trasu o délce několika set kilometrů. Důležitý je také údaj o velikosti zavazadelníku, který v základním uspořádání pojme 540 litrů nákladu. Kdo chce ze své 313 koňové SQ5 udělat ultra rychlý stěhovák, může sklopit zadní řadu sedadel, a to už se mu otevře prostor o objemu 1560 litrů.

Kdo zná automobily Audi, moc dobře tuší, že jejich výbava je sice ve standardu bohatá, ale příplatky dokáží cenu vozu tak navýšit, že mnohdy se z finální částky protáčejí panenky. Vezmeme li v potaz základní výbavu testované SQ5ky, v sérii se majitel dočká například alarmu vč. kontroly vnitřního prostoru, xenonových světlometů, tempomatu, litých 20 palcových kol, sportovních elektricky nastavitelných předních vyhřívaných sedadel v kombinaci Alcantara / kůže a nebo asistenta dálkových světel.

Ovšem nyní na scénu přicházejí příplatky, kde už se to začíná doslova lámat. Za 21“ kola na fotografiích zaplatíte 41 200 kč, za volbu jednoho z pěti jízdních profilů systému Audi Drive Select přidáte 5 700 Kč, za navigační systém MMI 3G odčerpáte ze svého konta 79 400 Kč a kdo si potrpí na slušnou hudební aparaturu, tomu můžu naprosto s klidným srdcem doporučit investovat 26 900 Kč za špičkové audio Bang & Olufsen se 14 reproduktory a 10ti kanálovým zesilovačem o výkonu 505 Wattů. Za chybu považuji naopak to, že v základní výbavě chybí systém Bluetooth (příplatek 7100 Kč) a do rukou dobře tvarovaná pádla pro řazení pod volantem taky nejsou v základu, ty totiž stojí spolu se sportovním tříramenným volantem 2950 Kč..

Motor a jízdní dojmy

Tím nejpodstatnějším na Audi SQ5 je samozřejmě pohonná jednotka, kterou je v tomto případě vidlicový šestiválec o objemu 3.0 litru TDI, jenž má hned dvě turbodmychadla. Jeho výkon 313 koní a točivý moment 650 Nm jsou více než zárukou pořádné zábavy na silnici. Spolu s motorem spolupracuje i osmistupňový automat Tiptronic s možností sportovního módu a manuálního řazení.

Pohonná jednotka dostala oproti běžnému třílitru navíc nové písty, které jsou chlazené ostřikováním olejem a pozměněné časování ventilů. Velkou perličkou je to, že  k mému překvapení je plných 650 Nm točivého momentu dostupných už od přibližně 1400 ot./min. O výkonnosti hovoří i fakt, že navzdory vysoké váze se Audi SQ5 odpíchne z 0 na 100 km/h již za 5,1 sekundy. To je údaj, se kterým má i dnes problém spousta sportovně zaměřených vozidel!

Po stisknutí startovacího tlačítka, se efektní ručičky otáčkoměru a rychloměru protočí tam a zpět a k vaším uším se dostane lahodný brukot šestiválce, který vám dá jasně najevo, co že to vlastně má vaše Audi pod kapotou. Onen zvuk je vytvořen i za pomoci speciálního výfukového potrubí, ve kterém je umístěn elektromagnetický generátor vibrací. I proto naftový motor zní chvílemi spíše jako americký benzínový osmiválec. Je krásné, že při prošlápnutí plynu dáte o sobě vědět tak kilometr dopředu a všichni očekávají, co se to k nim za malou chvíli přiřítí.

Co se týče spotřeby, má smysl jí u automobilu v hodnotě přes 1,5 milionu korun řešit? Někdo si na ní i tak potrpí, ale většinou platí pravidlo, že kdo má na tak drahý vůz, rozhodně nebude počítat, na kolik jej vyjde plná nádrž v Praze a nebo v Brně. I tak tento údaj nevynechám a mohu vám sdělit, že 313 koňový třílitr si vezme v úsporném režimu Efficency něco kolem 7,8 litru na 100 km. Převodovka v něm řadí co nejdříve, motor je jakoby přidušen a vše se podřizuje co nejnižšímu kombinovanému výsledku. Pro větší úsporu paliva je zde přítomen i systém Start-Stop s rekuperací energie, jehož reakce jsou bleskurychlé, co se týče vypnutí a opětovného nastartování motoru. Krom úsporného režimu jsou zde další režimy se jmény Comfort, Auto, Dynamic a Individual, přičemž pro ostré hochy za volantem jsou určeny poslední dva.

V obou posledních režimech se vůz naplno ohání svými dvěma zdvojenými koncovkami výfuku a převodovka odřazuje až skoro u 4600 ot/min.  V tu chvíli mě SQ5 doslova nutila řezat ostré okresní silnice, na mé tváři byl jen úsměv a v žilách mi kolovala spousta adrenalinu. Tohle se mnou dokázala za poslední roky udělat jen Audi SQ5, ani nedávno krátce projeté nové Subaru WRX STI na mě nezanechalo takový dojem, a to má jen o 13 koní méně a taktéž dokonalý systém 4x4. Kdo se nechá unést a pojede s SQ5 takzvaně plný kotel, ten musí počítat se spotřebou okolo 13 litrů na 100 km. Velká nádrž o objemu 75 litrů vás naštěstí v ničem neomezuje a ani v ostrém tempu jí jen tak neprojedete, tím si buďte jisti.  

Kdo si teď říká, že těžký a výkonný model SQ5 se musí na nerovnostech chovat jako zběsilé malé dítě, tak ten je na omylu. Nečekal jsem žádné zázraky, ale vozidlo mě tedy příjemně překvapilo. I přes velká kola o rozměru 21 palců se na nerovnostech automobil choval klidně, při přejezdu zpomalovacích prahů ani ve větší rychlosti do interiéru nepronikaly žádné tupé rány a náklony karoserie v zatáčkách jsou eliminovány tak, že se nebude v kabině cítít, jako by jste řídili americký houpavý koráb. Za omezené náklony koneckonců může i fakt, že nejsportovnější Q5 je snížena oproti standardu o tři centimetry. Na druhou stranu vysokou váhu a karoserii SUV nejde zcela zamaskovat a tak se hlavně na limitu přesvědčíte o tom, jaká výhoda je mít ve voze pohon všech kol Quattro. Těžký naftový motor někdy táhne při velmi ostré jízdě auto ze zatáčky ven a jediným řešením je právě systém Quattro a stabilizace. Právě jejich spolupráce zaručuje dostatečnou oporu v situacích, do kterých by jste se s jiným vozem dostat nechtěli.

Posilovač řízení je elektromechanický a řízení vozidla je za jeho pomoci více než snadné. Reakce na korekce volantem jsou přesné, dostávalo se mi dostatek zpětné vazby od předních kol a ve sportovním režimu je to teprve ten pravý nářez. To se s vámi bude volant lehce prát a pak vám dojde, že vlastně nejedete jen tak v obyčejném malém SUV, nýbrž v něčem, co dokáže slušně zatopit i kde jakému sportovnímu vozu.

Resumé

Ačkoliv jsem SQ5 měl na dobu jen dvou dnů, stihl jsem ho pečlivě poznat, zjistit jeho hlavní přednosti i nedostatky. Celkový dojem je takový, že mít necelé dva miliony Kč a pravidelný vysoký měsíční příjem v řádu desetitisíců Kč, neváhám asi ani minutu. Ačkoliv se jedná o prémiový segment, i tak se zde najdou chyby v podobě některých zbytečných příplatků a nebo zadního stěrače, který stíral jen 3/4 plochy zadního okna, zbylá plocha byla díky odstávajícímu konci stěrače nesetřena.. Kdo ale touží po něčem výjimečném a chce se odlišit od zbytku světa, Audi SQ5 3.0 TDI je pro něj tím pravým nástrojem.

Celkové hodnocení: 95 %

Základní cena testovaného vozu: 1 639 900 Kč
Cena testované verze s příplatky: 1 997 550 Kč

KLADY
- výjimečnost a originalita
- vysoce výkonný a úsporný motor
- bohatá základní výbava
- luxusní a skvěle zpracovaný interiér
- image

ZÁPORY
- některé "nečekané" příplatky

Motorizace   
šestiválcový vidlicový vznětový motor  
objem: 2967 cm3  
maximální výkon: 313 koní při 3900 - 4500 ot/min  
nejvyšší točivý moment: 650 Nm při 1450 - 2800 ot/min  
palivo: nafta  
   
Výkon  
nejvyšší maximální rychlost: 250 km/h  
zrychlení z 0 na 100 km/h:  5,1 sekundy  
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 7,6 l / 6,4 l / 6,8 l  
objem palivové nádrže: 75 litrů  


Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy