4. září 2014, 04:00
ar5
Kia Soul už ve své první generaci znamenala mírný převrat, její karoserie z části připomínala kategorie crossover a SUV. Její nová verze karosářský mix opět zachovala a dodala vozu více exkluzivity a nápadnosti, která láká pozornost kolemjdoucích snad naprosto všude.
Design
Ten patří hlavně v zadní části k velice povedeným, alespoň dle mého názoru se automobilce povedlo Soul ještě více zkrášlit. Na automobilu je více okrasných prvků, nové zadní a přední světlomety, přední mřížka chladiče a další prvky, které novou generaci od té staré dokonale odlišují. Celkově se jedná o vůz, který je vhodnější spíše pro mladší generaci obyvatel, která chce na okolí vždy a všude zapůsobit extravagantním vzhledem svého plechového miláčka, v případě našeho testovaného kusu i rudě červeným lakem, pěknými litými koly a černě lakovanou střechou.
Interiér
Zde se jedná o typickou korejskou produkci, která ale za poslední roky ušla mílový krok v oblasti designu a zpracování. Tak například tříramenný kožený volant se dá narozdíl od minulé generace seřizovat v obou směrech. Mě osobně se podařilo volant nastavit do ideální pozice naprosto ihned a za to automobilku chválím. Sedadla v novém Soulu jsou o něco větší a naštěstí i měkčí, sedí se v nich dobře a i delší trasy nejsou pro žádného pasažéra utrpením. Boční opora dostačuje, v zatáčkách mají sedačky své limity, ale jedná se přeci jen o rodinné auto a ne sportovce. Místa nad hlavami je na obou řadách dost, osoby do výšky 195 cm se zde usadí bez problému a přitom ani jejich kolena rozhodně neutrpí žádný šrám.
Zpracování palubních materiálů, ovladačů a desky je oproti minulé generaci o výrazně lepší, už vám zde nebude nikde nic chrastit, vrzat a slícování dílů je všude přesné. Všechny ovladače se nacházejí tam, kde jsme očekávali, stačí chvilka v kabině a každý jistě nebude mít problém se rychle zorientovat, tak jako tomu bylo v našem případě. V otestované nejvyšší výbavě Exklusive se na středovém panelu usadil barevný dotekový displej, který je výrazně lepší, než klasický nevzhledný s červeným podsvícením, jenž jsme zažili v letos otestované Kie Sportage. Komu je i tak barevný displej málo, za příplatek si může dokoupit větší osmipalcový displej spolu s navigačním systémem.
Pro rodiny je důležitý i objem zavazadelníku, který v případě nového Soulu doznal taktéž vylepšení. Proti předchozí generaci se základní objem kufru zvětšil na 354 litrů, což je nárůst o slušných 134 litrů. S objemem narostla i jeho hloubka, a to o 21 cm. Kdo ze svého Soula hodlá udělat stěhovák, po sklopení zadní řady se objem kufru zvedne na 1367 l.
Motor a jízda
Pod kapotou pracoval naftový čtyřválec o objemu 1.6 litru s výkonem 94 kW a s 260 Nm točivého momentu. S ním je spojena manuální šestistupňová převodovka s přesnými a příjemně dlouhými drahami.
Vznětový agregát se svým výkonem řadí na samotnou špičku svého segmentu, výkon vozu opravdu nechybí a že budete brzdou provozu, tak toho se bát nemusíte. O tom jsme se koneckonců přesvědčili v průběhu testu, kdy výborně odhlučněný a kultivovaný motor se Soulem dokázal slušně pohnout. Na druhou stranu, výkon v nízkých otáčkách chybí, motor je potřeba točit až někam k 1700 ot/min, teprve tam se začne se Soulem něco dít. Od těchto otáček se projeví plných 94 kW a posádka se bude muset v kabině začít držet dveřních madel.
Ohledně spotřeby to ale Soul moc nevyhrává. I když dostal naftový čtyřválec s poměrně slušným výkonem, i tak ho neomlouvá kombinovaná spotřeba, která za dobu týdenního testu dosáhla hodnoty 6,5 litru na 100 km. S vozidlem jsme přitom jezdili co nejúsporněji a jen minimálně jsme se nechali unést výkonovým potenciálem a plynový pedál jsme přišlápli až na podlahu. Za dobu testování se při velmi ekonomické jízdě a využívání setrvačnosti při jízdě z kopce podařilo spotřebu dostat k 6 litrům, ale i tak, je to trochu moc. Při velmi ostrém tempu a plném obsazení spotřeba povyskočí lehce nad 7 litrů, k 8 litrům se s naftovým Soulem v běžném životě dostat snad ani nejde..
Předchozí generace Soulu byla svým podvozkem pro některé majitele postrachem, její tvrdé odpružení nebylo leckomu po chuti. To se s novým Soulem změnilo a nyní se z tvrdé jízdy stal plavný a ničím nerušený požitek. Podvozek dokáže dokonale rozhodit snad jen větší výmol či díra v silnici, ale to je problém většiny automobilů dneška. Ve výbavě Soulu nechyběl ani posilovač řízení se třemi jízdními režimy, který sice má své opodstatnění, ale režim Normal je stejně nejlepší a v něm se vůz řídí za všech okolností nejlépe.
Druhý názor - Jan Zýka
Ke stylovým autům vždycky přistupuji s větším či menším despektem, protože prvoplánový design přináší v drtivé většině případů kompromisy v prostornosti, užitných vlastnostech i ergonomii. A KIA Soul je pohledné auto. Trochu funky, trochu retro, ale každopádně originální a naživo ještě pohlednější než na fotkách. Bohužel stejně jako jinde i u Soulu platí, že finální vzhled je odrazem nadutosti peněženky jeho majitele. V základní výbavě na šestnáctipalcových šedesátiprocentních plecháčích s nelakovanými klikami, zrcátky a bez mlhovek nepočítejte s tím, co vidíte na přiložených fotkách. V našem případě bylo ještě kontrastní červenočerné lakování doplněno efektním SUV paketem.
Jenže po usednutí do interiéru dostává moje teorie čistou podpásovku. Za volant se poskládám bez jakýchkoliv problémů a vyvýšená palubní deska s rozumným tvarováním nenechává ve štychu ani moje pravé koleno. Na pohled divoký volant se kupodivu nejen velmi dobře drží, ale díky tvarovému odlišení šíleného počtu šestnácti tlačítek je i ergonomie naprosto v pořádku a do většiny z nich se po několika málo stovkách kilometrů trefíte po paměti. A to stejné platí i pro jiné ovladače v dosahu řidičových rukou. Všechno je tu přehledné a logicky uspořádané, pro větší displej audia musíte sáhnout do položek příplatkové výbavy. A vzadu? Tam je díky krabicovému tvaru auta místa…. no… božsky. Důkazem budiž, že stejný typ posloužil jako papamobil při nedávné návštěvě papeže v Jižní Koreji. Sám František I. tak jezdil po Soulu.. ehm Soulem.. S mými 190 cm za volantem jsem za sebe posadil cestujícího ještě o 6 cm vyššího a i ten byl vnitřním prostorem velmi příjemně překvapen. Kvitoval místo na kolena, nad hlavou i na ramena s konstatováním, že by si takto troufl i na delší cestu. A to prosím při celkové délce vozu jen 414 cm!
Velká osmnáctipalcová kola se za jízdy sem tam postarají o přenos vertikálních charakteristik našich silnic, jinak ale podvozku nelze vytknout téměř nic. Na rozdíl od některých přímých konkurentů stojí na podvozku C segmentu, konkrétně od cee'du, takže i jízdní vlastnosti jsou dospělejší, než je ve třídě obvyklé. Díky kolům v rozích karoserie zůstává auto stabilní, čitelné a nezáludné i při ostřejší jízdě, přestože kvůli vyšší stavbě se trochu naklání a nedotáčivost přichází vcelku brzy. Rozdíl mezi jednotlivými režimy posilovače flex steer je méně výrazný než u jiných modelů koncernu Hyundai-KIA a také samotné řízení díky tomu působí daleko přirozeněji. Stejně jako řazení šestistupňového manuálu. Páka se pohybuje v kulise po jasně vymezených a přesných drahách a ano, vyslovím to kouzelné slovo, řazení i řízení auta mě v mantinelech malých městských crossoverů opravdu bavilo.
Pod kapotou bych ale raději viděl přeplňovanou benzínovou šestnáctistovku T-GDI, která v nabídce chybí. Moderní dieselový agregát o stejné kubatuře sice překvapí papírově vysokým výkonem, realitu ale lépe odráží nijak oslnivé hodnoty akcelerace z nuly na stovku přes 11 sekund. V nízkých otáčkách je motor letargický a ani do vyšších sfér se nehrne zrovna s láskou. Svou daň si vybírají delší převody a nijak muší hmotnost auta kolem 1,4 tuny. Kultivovaností se ale řadí na špičku segmentu a při klidné jízdě je opravdu pohodovým společníkem. Příliš ale nepotěší spotřebou kolem 6 l/100 km. Při snaze o úspornou jízdu jsem se dostal na 5,3 litru. Část viny můžeme svalit na velká kola s pneumatikami šíře 235 mm, přesto bych při podobném tempu očekával hodnoty začínající čtyřkou.
Celkové hodnocení: 85 %
Základní cena vozu vč. akce : 424 980 Kč
Cena testované verze vč. akce: 474 980 Kč
KLADY
- výstřední design
- prostorná kabina
- výbava
- jízdní výkony
ZÁPORY
- vysoká spotřeba
- neživý motor v nízkých otáčkách
Motorizace |
vznětový řadový čtyřválec |
objem: 1582 cm3 |
nejvyšší výkon: 94 kW při 4000 ot/min |
největší točivý moment: 260 Nm při 1900 - 2750 ot/min |
palivo: nafta |
|
Výkon |
nejvyšší maximální rychlost: 180 km/h |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,2 sekundy |
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 6,1 l / 4,4 l / 5 l |
objem palivové nádrže: 54 litrů |