Existuje sice ještě naftová verze, ta je ovšem určena pro ty, kteří hledí také na ekonomiku provozu a takovou jízdní dynamiku jako benzínové „eReSo“ nenabídne. Hned v úvodu musíme zmínit, že Octavia RS 2.0 TSI předčila naše očekávání a její testování se stalo drogou, která nám dosti narušila rozpočet na palivo.
Design
Vzhled třetí generace Octavie je již celkem u veřejnosti zažitý a ničím už nepřekvapí. Tato věta ovšem neplatí u vrcholného RS, protože pokud se vedle sebe postaví standardní Octavia a vrcholná Octavia RS, věřte tomu, že rozdíly mezi nimi jsou velmi velké. RS se vyznačuje různými prolisy na karoserii, agresivněji tvarovaným předním nárazníkem, ztmavenými bi-xenony a nebo do šeda zbarvenými litými koly. Vrchol všeho je decentní křídlo na zádi, LED diodové zadní svítilny, loga vRS a koneckonců zapomenout se nedá ani na dvě chromované koncovky výfuku.
Aby naše testovaná Octavia RS budila co největší pozornost, dostala do vínku efektní šedý lak karoserie, jenž ve spojitosti s celkovou dravostí vozidla zajišťoval neustálou pozornost okolních řidičů a chodců. Tu jsme si náležitě užívali a nejednou se dám dostalo slov obdivu za to, jaký krásný vůz kolem nich projel. Celkově se jedná o zdařilý počin a je naprosto jedno, zda si chcete pořídit naftovou verzi a nebo benzínovou. Jedinou odlišností mezi RS TDI a RS TSI je samozřejmě menší výkon a také to, že u nafty máte jen jeden výfuk, druhá koncovka je falešná, nic v ní není.
Interiér a výbava
Exteriérově si Octavia III RS vede velmi solidně a to samé platí i uvnitř. Posádku zde přivítá velká porce komfortu, luxusu a samozřejmě i sportovnosti, od všeho je tu kousek a výsledná kombinace se musí líbit snad naprosto každému.
Posádku zde přivítají sportovní sedadla s Alcantarou, která nabízejí slušnou boční oporu a ve vysokých rychlostech se v sedačkách hnete jen minimálně. Přední sedadla, jenž jsou mimochodem elektricky vyhřívaná a mají prošívání červenou nití, velmi dobře podpírají záda i nohy, zároveň vás ale netísní a i mohutnější postavy do nich vcelku dobře zapadnou. Vzadu je to typická Octavia, místa jde tady požehnaně, trasu dlouhou 1000 km bychom zde absolvovali bez větších potíží.
Svůj vlastní odstavec si zaslouží i celkové zpracování interiéru a jeho prvky. U verze RS jsou ve dveřích přítomny karbonové lišty se šachovnicovým vzorem, které vypadají náramně. Velkým poznávacím znamením je také sportovní tříramenný kožený volant s logem vRS, jenž má také červené kontrastní prošívání a dobře padne do ruky. Není zde ani dnes už obvyklé zploštění spodní části, tudíž se volant drží ve všech polohách náramně a dá se s ním vůz opravdu „řídit“.
Celkové zpracování interiéru je typicky německé, nenajdete zde nic, co by mohlo být chybné. Slícování všech částí palubní desky a středového panelu je naprosto přesné, nikde nic nevrže, neklepe a materiály ovladačů jsou příjemné na dotek a mají punc luxusu. K tomu se přidává i velká dotyková obrazovka systému Columbus a dílo je dokonáno. Dle nás se jedná o skvěle zpracovaný rychlý liftback, jenž s nejvýkonnějším motorem v nabídce a dravým designem láká pozornost i těch, kteří by si jinak o vůz značky Škoda nechtěli lidově řečeno „opřít ani kolo“.
Výbava vozu samotného je vrcholem a nechybělo zde naprosto nic z toho, co je v běžném životě potřeba. Navigace, kožená sedadla, celá plejáda asistenčních systémů, zatmavená boční okna, kompletní elektrické ovládání všeho možného, adaptivní světlomety a mnohem víc, to vše vám RS dokáže nabídnout.
Motor a jízda
Tím nejpodstatnějším, proč jsme však testovali benzínové „eReSo“ je motor. Jde o přeplňovaný zážehový čtyřválec o výkonu 162 kW a s točivým momentem 350 Nm. S ním v našem případě spolupracovala i automatická dvouspojková převodovka DSG se šesti stupni.
Z 0 na 100 km/h Škoda Octavia RS 2.0 TSI zrychlí za 6,8 vteřiny, maximální rychlost je dle výrobce 245 km/h, nám se v praxi na uzavřené letištní dráze podařilo dosáhnout hodnoty 238 km/h, pak už dráha bohužel končila.. K dispozici má řidič i čtyři jízdní režimy (ECO, Normal, Sport a Individual), kdy každý z nich jiným způsobem nastavuje řídící jednotku motoru a s tím spojené funkce.
Prvním režimem je ECO, jenž je určen pro klidnější a pohotovější jízdu. Výrazněji se omezí reakce na plynový pedál a tím se samozřejmě sníží i spotřeba. Tento režim je vhodný na městské ploužení se v kolonách či na klidnější jízdu po okresní silnici, kdy zkrátka nechcete závodit, nýbrž se jen dopravit z bodu A do bodu B. Druhým režimem je Normal, ten je určen pro situace, kdy například potřebujete slušnou jízdní dynamiku, ale stále se nejedná o jízdu na limitu. Režim Normal jsem já osobně využíval především v případě, že bylo potřeba někoho rychleji předjet na okresní silnici a nebo také při rychlejším tempu na dálnici.
Při aktivaci režimu Sport se ovšem teprve začínají dít pravé nekalosti. Motor se přiostří na nejvyšší možnou míru, převodovka DSG odřazuje až někde kolem 5500 ot/min, zvukové bubínky vám ohlušuje uměle naprogramovaný zvuk osmiválce, ale i zvuk výfukového systému rozhodně není k zahození. Po jeho výběru vám ztuhne i posilovače řízení a světlomety se začnou dynamicky natáčet s přicházejícími zatáčkami. Ostatní spolucestující hodně bavila jízda právě v režimu Sport a téměř nikdo nechtěl z auta pryč, mít tučné bankovní konto, testovací týden bychom zřejmě strávili jen v interiéru Octavie RS a naše domovy by týden byly opuštěné.
Posledním režimem je Individual, což je taková směsice všeho dohromady a vůz se v něm dá nastavit přesně dle vašich požadavků. Vypnout se dá umělý zvuk motoru, natáčení světlometů a tak dále. I u RS nechybí palivo spořící systém Start/Stop, ovšem je jasné, že kdo má na provoz RS TSI, nebude řešit spotřebu. Ta se totiž pohybuje stejným způsobem, asi jako když se houpete na veliké houpačce. Není problém jet v klidném tempu za 7 litrů na 100 km, ovšem na druhou stranu meta 20 litrů také není nějak moc nedosažitelná.
Za týden testování jsme střídali klidné projížďky s agresivními jízdami a výsledkem nám bylo hned několik údajů. Pokud se rozhodnete jezdit klidným až středním tempem, občas se ploužíte městem a dálniční limit 130 km/h vám není cizí, pak vás čeká spotřeba do 9 litrů na 100 km. Kdo je zastáncem zběsilých honiček, okresních bitev a rád si poslechne pískot sportovních pneumatik, toho čeká odměna v podobě 15 litrů na 100 km. V tom případě na jednu nádrž ujedete maximálně 500 Km. Proto Škoda Auto dala do nabídky mnoha lidmi zatracovanou naftovou RS TDI, která sice má menší výkon, ovšem s ní se na jednu nádrž v klidném tempu dá ujet i 900 km, což se u RS TSI nepodaří za žádných okolností.
Motoru zdatně sekunduje i dobře odladěný sportovní podvozek. Je příjemně tuhý, ale zároveň i komfortní. V zatáčkách se vůz nijak moc nenaklání, drží pevně svou stopu a perličkou pro velice zkušené řidiče je možnost naplno vypnout stabilizační systémy. Litá 18“ kola nejen, že vypadají k světu, ale vůz se na nich chová sebejistě a zároveň z vás nevytřese duši.
Resumé
Škoda Octavia 2.0 TSI je výbornou volbou pro ty, kteří si chtějí v prostorném a dobře vybaveném vozidle, pravidelně zajišťovat úsměv na tváři z dravých jízdních prožitků. Motor s výkonem 162 kW odvádí více než dobrou práci, prostornost v interiéru je jako vždy na jedničku a snad jen spotřeba je limitem, který bude rozhodovat o tom, kdo si koupí méně výkonnou naftovou verzi, se kterou ale dojede hodně daleko, a nebo zda si pořídí benzín, se kterým tak daleko nedojede, ale na silnici za sebou nechá velkou část ostatních výrobců vozidel. Doufáme, že se nám podaří pro vás otestovat i naftovou verzi, abychom vám mohli co nejdříve přinést adekvátní srovnání.
Motorizace |
benzínový čtyřválec s turbem |
objem: 1984 cm3 |
nejvyšší výkon: 162 kW při 4500 ot/min |
největší točivý moment: 350 Nm při 1500 - 4400 ot/min |
palivo: benzín |
Výkon |
maximální nejvyšší rychlost: 245 km/h |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,8 sekundy |
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 8,1 l / 5,4 l / 6,4 l |
objem palivové nádrže: 50 litrů |