Z předchozího odstavce si můžete myslet, že je Civic nováčkem ve svém segmentu. To však není vůbec pravda. On má velmi bohatou historii, která sahá až do roku 1972, kdy vyjel z bran Japonské automobilky první model s názvem Civic. Od roku 2012 se vyrábí již devátá generace tohoto modelu, která spadá do nižší střední třídy. My jsme si vzali na test variantu s benzínovou osmnáctistovkou a speciálním paketem ADAS. Jak si vedlo technologiemi nabyté UFO?
Design – UFO na čtyřech kolech
Civic v roce 2005 prošel revoluční designovou změnou, která ohromila celý svět. Nová devátá generace pokračuje na stejné „UFO“ vlně. Jednoduše řečeno, pokud chcete splynout s davem, tak v Civicu to určitě nepůjde.
Jeho vzhled je silně ovlivněn aerodynamikou a také bezpečností chodců. Ve výsledku to znamená, že přední kapota prudce stoupá směrem k čelnímu oknu a naopak záď klesá pozvolna a končí vysoko nad zemí. Páté dveře jsou tvořené velkou prosklenou částí, která je na „zlomu“ dělená. Civic tak při pohledu zezadu, vypadá sportovně, na druhou stranu je z něj špatný výhled vzad.
Obecně můžeme celý vzhled označit za futuristický. Ostře řezané rysy a na první pohled třídveřová karoserie navozuje dojem sportovnosti. Proč dojem třídveřové karoserie? Především kvůli schovaným klikám v C sloupcích. Během testu se nám stávalo, že někteří pasažéři, měli Civic za třídveřové auto, jednoduše přehlédly kliku.
Interiér –kokpit vesmírné lodi
Interiér se nese ve stejném futuristickém duchu. Významnou změnou oproti přechozí generaci, je návrat ke klasické kapličce s „budíky“. Před volantem je velký otáčkoměr, nalevo od něj teplota vody chladiče a na druhé straně palivoměr. Rychlost odečtete z digitálního displeje pod čelním oknem. Je proto nutné si volant nastavit trochu jinak, než jste zvyklí, abyste měli ideální výhled na „budíky“ i rychloměr.
Displej palubního počítače naleznete v přístrojové desce, který je umístěn uprostřed pod čelním sklem. Tento displej vám zobrazí vše. Od informacích o spotřebě, dojezdu, průměrné rychlosti, přes informace o rádiu/telefonu, až po promítání dopravních značek, respektive omezeních rychlosti, které odečetla kamera.
Sedadla byla velmi pohodlná. Měkké polstrování a kvalitní jemná látka nás mile překvapily. I boční vedení můžeme pochválit. Trochu nás zklamal prostor uvnitř vozu. Mohutný středový panel utiskuje řidičovu pravou nohu a nešikovně umístěný šev v kombinaci s tvrdým povrchem odírá a otlouká řidičovo koleno. Naopak na zadních sedadlech bylo místa překvapivě hodně.
Další zápornou stránkou interiéru jsou použité materiály, respektive plasty. Velké množství tvrdých plastů dělá špatný dojem na posádku. Občas při jízdě uslyšíte povrznutí některého z plastových dílů.
České řidiče potěší zavazadlový prostor. Ten patří k největším mezi kompaktními hatchbacky. Objem 477 litrů potěší nejednoho řidiče. K tomu ještě Civic přidá praktické rozměry pravidelně tvarovaného zavazadelníku 81 x 104 x 54 cm. Pod dvojitým dnem naleznete 76 litrů objemu pro své cennosti.
Po sklopení sedadel vznikne téměř rovná plocha. Pokud chcete převést vyšší předměty, můžete využít systém Magic Seats, díky kterému můžete zvednou sedáky a vznikne tak další prostor navíc.
Paket ADAS 1 za 22 500 Kč nabídne hned několik bezpečnostních a komfortních funkcí a prvků. Celkem jich je osm. Konkrétně se jedná o protikolizní systém fungující do rychlosti 30 km/h, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, systém rozpoznávání dopravních značek, detekci objektů v mrtvém úhlu, asistent při couvání z mrtvého úhlu, automatické přepínání dálkových světel a vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou.
Jízda – podvozek skvělý, motor má rezervy
Pokud něco jde Civicu skvěle, tak je to jízda. Podvozek je velmi dobře nastavený a poradí si s jakoukoliv nerovností. Řidiči poskytuje neobvykle velkou dávku jistoty a to i na rozbitějších úsecích našich silnic. Auto se nenechá rozhodit nerovnostmi a zvolenou stopu drží poslušně. Řízení klade přirozený odpor a jeho přesnost a citlivost je ukázková.
Potěší i ticho, které vládne v interiéru při jízdě. Jak je vidět, těsněním a odhlučněním Honda nešetřila. Motor a především podvozek nerušily cestující zbytečným hlukem, nebo pazvuky. Brzdy se dávkují jednoduše a přesně a jen tak nezačnou vadnout.
Atmosféricky plněná „osmnáctistovka“ poskytuje výkon 142 koní při 6500 otáček za minutu a vzhledem k tomu, že při 6650 otáčkách za minutu, se ocitáte již v „červeném“ poli a omezovač otáček vás zarazí za 7000 ot. /min. je tento fakt trochu nepříjemný. Točivý moment není oslnivý, jeho maximum 174 Nm dosáhnete v 4300 otáčkách za minutu. Jednoduše řečeno, pokud chcete jet, musíte výkon dolovat, motor točit a tím pádem se rozloučit s nízkou spotřebou. A to je kámen úrazu této 1,8. Pro jízdní dynamiku, musíte motor hnát do otáček, což je docela zábavné, na druhou stranu je to uživatelsky nepříjemné. Řidiči zvyklí na dieselové popřípadě přeplňované benzinové agregáty, budou značně zklamaní. Kdo je zvyklí na „zátah“ v širokém spektru otáček, musí se znovu naučit častěji podřazovat a více se věnovat práci s motorem. Podřadit na dálnici i třeba na trojku není až tak neobvyklé. Na druhou stranu, když pojedete velmi svižně a budete motor držet v nejvyšších otáčkách, odvděčí se vám jadrným zvukem a docela dynamickou jízdou.
Motoru příliš nepomáhá převodovka, která má až zbytečně moc dlouhé první tři převody. Na trojku můžete uhánět až 150 km/h. Je tomu tak jednoduše proto, že Evropská unie nutí výrobce snižovat spotřebu a dlouhé zpřevodování je jednou z cest, jak toho dosáhnout. Samotný chod a délka drah řadicí páky patří k tomu nejlepšímu, co můžete v dané třídě dostat. A tak vás častější řazení nebude tolik obtěžovat.
Spotřeba se odvíjí od toho, zda chcete, či nechcete šetřit. Když jsem ždímal z motoru každičkého koně, vyšplhala se spotřeba někam k 18 litrům na 100 km. Při svižné jízdě v rámci dovolených limitů si Civic kombinovaně řekne nějakých 8-9 litrů, stejně tak i na dálnici. Při „EKO“ jízdě se můžete přiblížit k hranici 6 litrů na 100 km. Reálný průměr bude kolem 7,5 spíše 8 litrů na 100 km.
Závěr – Ano, či ne?
Na úplný závěr si položíme a zodpovíme pár otázek. První bude odpověď na otázku, kterou jsem položil hned v nadpisu. Má se tedy Golf bát Civicu? Myslím si, že ne. Golf je zkonstruován jako ideál pro Evropského řidiče a to Civic není. Ten má svou vlastní duši a nepřizpůsobuje se Evropským manýrům. Je zábavný, zaujme a nabídne něco specifického, nebo spíše „scifického“. A to u Golfu rozhodně nenaleznete. Na druhou stranu cenou se nepodbízí, chybí mu uživatelsky přívětivější benzínový motor a na předních sedadlech je trochu těsno.
Má tedy vůbec smysl nad ním uvažovat? To tedy rozhodně má! Za volantem si užijete dost zábavy a komfort na našich silnicích také oceníte. Civic umí být zábavný i v nižších rychlostech, a pokud chcete, umí být i relativně úsporný. Pro ty, kteří chtějí opravdu šetřit, má Honda vynikající 1,6 i-DTEC, který brzy otestujeme.
Pokud hledáte kompakt nižší střední třídy a chcete vyniknout, určitě do užšího výběru přidejte Civic.
Celkové hodnocení: 87 %
Cena v základní výbavě: 439 900 Kč
Cena v testované výbavě: 521 400 Kč
KLADY:
-neotřelý design
-naladění podvozku
-jízdní vlastnosti
-velký zavazadlový prostor
ZÁPORY:
-spotřeba na dálnici a při svižné jízdě
-málo místa v příčném směru na předních sedadlech
-průběh výkonu motoru
Motorizace
řadový zážehový čtyřválecobjem: 1798 cm3
nejvyšší výkon: 142 koní při 6500 ot/min
nejvyšší točivý moment: 174 Nm při 4300 ot/min
palivo: benzín
Výkon
nejvyšší maximální rychlost: 215 km/h
zrychleni z 0 na 100 km/h: 9,4 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 7,6 l / 5,2 l / 6,1 l
objem palivové nádrže: 50 litrů