Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi – dobře nabito

hyundai santa fe | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Křižník, který je na silnici jako doma a v terénu dokáže mnohé, se nám dostal na redakční test. Po velmi dlouhé době, se nám v redakci objevil zástupce velkých SUV a tak jsme se rozhodli vyzkoušet toto líbivé SUV velmi důkladně. Jak si vedl po dobu týdenního testu a ujetí více než 2200 kilometrů?

Hyundai přivedla v roce 2000 na světové trhy SUV, které neslo název Amerického města Santa Fe, které je hlavním městem státu Nové Mexiko. Není tedy pochyb, že jeho úkolem bylo prorazit na americkém trhu. První generace nesla výrazné asijské rysy. Druhá generace se objevila v roce 2007. Přinesla nový design, který se zbavil nárazníků z šedého plastu a získal si výraznou oblibu mezi evropskými zákazníky. Poslední, nejnovější třetí generace oslavila svůj debut minulý rok. Výrazně odlišný design, který se nese v duchu fluidního designu značky Hyundai.

Design – Jednoduše nápaditý

Nové Santa Fe se zbavilo nálepky „levné SUV“. Nejvíce je to vidět na designu. Ten vznikal podle konceptu „storm edge“, inspirován přicházející bouřkou skombinovanou s fluidním designem. Mnoho chromovaných částí, jako jsou například kliky, dekorační lišty, nebo mřížka chladiče jasně poukazují na „exkluzivitu“, kterou chce Santa Fe navodit. Nejvýraznějším rysem vozu je příď. Té dominuje maska chladiče se třemi horizontálními lamelami v širokém šestiúhelníkovém tvaru a v chromovaném provedení. Zádi dominují světlomety, které jsou tvořeny horizontálními led diodami. Stejně tak i třetí brzdové světlo ukryté ve spoileru na pátých dveří, je tvořeno z led diod, které mají větší svítivost a přitom nižší spotřebu elektrické energie. Punc sportovnosti dodává dvojitá chromovaná koncovka výfuku. Eleganci podtrhují devatenácti palcová kola, v šedém odstínu. Santa Fe působí majestátním dojmem a všude, kde se s ním objevíte, vzbudíte pozornost.

Interiér a výbava – Za málo peněz hodně muziky?

Interiér má dvě tváře. Na první dojem vypadá elegantně, nabízí velké množství výbavy za velmi zajímavé ceny. Na druhý pohled si všimnete materiálů nevalné kvality, mezery v slícování, ergonomických nedostatků nebo nepříliš logického umístění ovládání.

Sedadla z béžové kůže, nebo spíše koženky jsou příjemně tvarovaná a měkká, mimo prostředního zadního sedadla, které (možná kvůli loketní opěrce, která se v něm ukrývá) je velice tvrdé. Boční vedení je zdařilé a nastavitelnost sedadla řidiče je vynikající. Sedadlo je elektricky ovládané ve všech směrech včetně ovládání bederní opěrky. Sedadlo spolujezdce je z nepochopitelných důvodů polohovatelné pouze v podélném směru. Pochvalu si zaslouží zadní sedadla dělená 2:3 (tedy mimo již zmíněné, tvrdé prostřední sedadlo). Ta se dají posouvat nejen v podélném směru, ale zároveň lze změnit i sklon opěradla. To může velmi zpříjemnit cestování, nebo získat litry zavazadlového prostoru navíc. Na zadních sedadlech je dostatek místa pro nohy, stejně tak je prostor i nad hlavou. Pokud se vzadu usadí tři dospělé osoby, nebude jim nijak těsno. Vepředu je místa dostatek. Výtku si zaslouží nepolohovatelná a trochu tvrdá loketní opěrka, a také materiál sedadel, který po 16 tis. kilometrů je již výrazně ušpiněný a „ošoupaný“.

V zimních měsících vás potěší vyhřívání sedadel, jak vpředu tak i vzadu. Vyhřívaný volant nebo stěrače jsou příjmením bonusem. V horkých měsících budete za příjemnou atmosféru ve vozu vděčit dvouzónové klimatizaci, která je velmi účinná. Výdechy v B-sloupcích zajistí příjemnou teplotu i cestujícím na zadních sedadlech. 

Dotykový displej skrývá možnosti od ovládání handsfree, přes rádio nebo CD přehrávač až po navigaci. Navigace má garanci 7 let aktualizací zdarma. Dle našich zkušeností by bylo na čase provést aktualizaci map již nyní. Dvakrát nás vedla do slepé ulice. V Německu vám pomůže s orientací v pruzích grafické znázornění, v kterém pruhu máte jet. Hlasové navádění neobtěžuje, nevýhodou je přílišný jas, který i při nejnižší hodnotě oslňuje a tak nezbývá nic jiného, než obrazovku vypnout. 

Zklamáním mohou být také plasty, které se lehce ušpiní a některé nejsou tak příjemné na dotyk. Dílenské zpracování je však na skvělé úrovni. Nic nevrže, vše skvěle funguje a drží. Chválíme i textilní obložení zavazadlového prostoru, které se velmi dobře udržuje. Skvělý pomocník je „síťový“ program, který v ohromném 585 litrové „kufru“ zajistí menší zavazadla proti pohybu.

Jízda – Na asfaltu

Santa Fe je nyní poháněno již výlučně naftovým čtyřválcem o objemu 2,2 litru. Ten poskytuje výkon 145 kW a maximum točivého momentu 436 Nm, který je k dispozici již od 1800 do 2500 otáček za minutu. Tato síla a pohon všech kol zajišťuje sprint na stovku za vynikajících 10,1 sekundy a maximální rychlost 190 km/h. Zkoušeli jsme na německých dálnicích, jakou rychlost dosáhneme, bohužel nás na 190 zastavil omezovač, Santa Fe by jelo klidně dál. 

Agregát 2.2 CRDi umí být kultivovaný a je schopný téměř nehlučného provozu. O sobě „dává vědět“ až po překročení 2300 ot./min. V základu je spojen s šestistupňovým manuálem. My jsme měli verzi s automatem se stejným počtem stupňů. Ten řadí velmi rychle, bohužel je velmi náchylný na přidání plynu. Stačí jemné sešlápnutí pedálu a již podřazuje. Při 80 km/h je schopný podřadit o tři stupně a to jen při polovičním sešlápnutí pedálu. Tento fakt není nepříjemný, pouze zvyšuje spotřebu.

Spotřeba se pohybuje kolem 8 litrů. Po dálnicích lze jezdit s trochou opatrnosti za 7,8-8 litrů. Ve městě za 12 a mimo město se můžete dostat na hodnotu atakující 7 litrů. Během testu jsme dosáhli konečné spotřeby 7,8 litrů. S manuální převodovkou byste zvládli jezdit pod 7 litrů. I tak je tato hodnota velmi příznivá. Na téměř 200 koní výkonu a 1,9 tuny váhy je to velmi dobrá hodnota. Nevýhodou je malý objem nádrže, který činí 64 litrů. Při průměrné spotřebě 8 litrů na 100km by byl dojezd pouhých 800 kilometrů.

Potěšením je podvozek, který je vyladěný velmi vyváženě. Není zbytečně měkký, ale také není tvrdý. Malých nerovností si vůbec nevšimnete, středních již ano, velkých a ostrých také, ale nebudou vám vyrážet dech. V zatáčkách se decentně naklání ale je dost jistý a stopu drží skvěle.

Řízení je přesné, ale přeposilované. Optimální odpor klade až při režimu sport, ale ani tak nepřenáší potřebné informace.  Zato brzdy jsou vynikající. Jejich nástup, výdrž i dávkování je perfektní.

Jízda – V terénu

Během testu jsme se vydali na „tankodrom“ u Milovic. Zde jsme prověřovali „terénní“ schopnosti Santa Fe. Naštěstí jsme našli „terén“ který Santa Fe zvládne. A to nikoliv kvůli špatnému pohonu všech kol, ale kvůli nižší světlé výšce a silničním pneumatikám. Auto je limitováno především tím prvním. Pomocí tlačítka lze uzavřít zadní diferenciál (jen elektronicky), což výrazně zlepší trakční schopnosti.

Závěr – Společník na každý den 

Santa Fe se ukázalo jako velmi příjemný, vyspělý automobil, s dostatkem prostoru, výbavou, technikou, zdařilým motorem a podvozkem. Vody mezi velkými SUV jistě rozvíří, na druhou stranu, za velmi podobné peníze můžete mít Volkswagen Touareg nebo dosluhující generaci Volva XC90. Nicméně, Santa Fe vám nabídne sebevědomý design, jízdní vlastnosti, výkon a výbavu na úrovni. Horší materiály, tupé řízení nebo sedadlo spolujezdce bez výškového nastavení, mu budete muset odpustit.

Celkové hodnocení: 88 %

Základní cena: 913 990 Kč

Cena testované verze s příplatky: 1 149 890 Kč

KLADY:

- vyvážený a poutavý design

- prostorný interiér

- jisté jízdní vlastnosti

ZÁPORY:

- kvalita materiálů

- tupé řízení

-malý objem nádrže

Motorizace    

vznětový řadový čtyřválec

zdvihový objem:2199 cm3

nejvyšší výkon: 145 kW při 3800 ot/min

největší točivý moment: 436 Nm při 1800 - 2500 ot/min

palivo: nafta

Výkon

nejvyšší maximální rychlost: 190 km/h

zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,1 sekundy

spotřeba paliva dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 8.9 / 5.5 / 6.8 l

objem palivové nádrže: 64 litrů



Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy