TEST: Subaru Forester 2.0 XT - Japonská bouře na kolech

V pořadí již čtvrtá generace japonského SUV Subaru Forester prošla naším redakčním testem vcelku nedávno a tenkrát vůz poháněl zážehový dvoulitrový čtyřválec, se kterým bylo radost jezdit. Jeho spotřeba a výkon 147 koní tvořili slušnou kombinaci, avšak stále tam chybělo něco, co by novému Foresteru dodalo pravý punc dokonalosti.

Proto jsme se rozhodli pro vás otestovat nejsilnější verzi v modelové řadě Forester, kterou je Subaru Forester XT. Právě kouzelná dvě písmenka „XT“ jsou tím, co z obyčejného pravého japonského teréňáku dělá rychlou a nebezpečnou bestii na čtyřech kolech, která ráda cení své ostré zuby.

Design

Design modelu jsme více popsali již v předešlém testu naftového Forestera, ovšem verze XT se od něj odlišuje takovým způsobem, že tuto pasáž zkrátka nejde vynechat. Už při pohledu na vůz jako takový, jsou na nejostřejším Foresteru v řadě patrné ostřejší rysy a hrany karoserie, které mu dodávají slušnou porci dynamické vizáže. Zklamáním pro mne samotného ale byla absence typického sání na kapotě motoru, kterým disponovala minulá generace. Přístup vzduchu k motoru je tak nově vyřešen vstupem skrze horní část přední masky a „tunelem“ pod kapotou. 

Ostře vzhlížející Forester XT ale nabízí mnohem víc, než jeho slabší sourozenci. I běžný člověk, který se nevyzná v modelové nabídce značky, by dokázal určit, která že to verze je tou nejostřejší. Tomu napomáhá i sportovně tvarovaný přední nárazník, ve kterém jsou ovšem jen imitace přívodů vzduchu  pro chlazení brzd, což je opět mírné zklamání. Hlavním poznávacím znamením verze XT jsou dvě koncovky výfuku a logo XT na zadním víku kufru. To vše navíc doplňoval bronzový metalický lak, který velkému japonci náramně slušel. Abychom nemluvili jen o sportovnosti, i zde nechybí četné černé oplastování karoserie, k ochraně vozidla v drsnějším terénu. 

Interiér a výbava

V dřívější recenzi jste se mohli dozvědět, že po stránce pohodlí a komfortu je na tom stávající Forester opravdu dobře, naopak zpracování některých ovladačů a dílů interiéru jako by vypadlo z 90. let. V interiéru platí pravidlo, že vše má své správné místo a řidič tak nemusí pátrat zbytečně dlouho potom, co kde je a co se s čím ovládá. Testovaný model byl ve výbavové linii Comfort a i tak nabízel slušnou porci výbavy, ve které chyběla snad jen satelitní navigace a špičkový audiosystém Harman-Kardon. Naší jízdu ve standardu zpříjemňovala například dvouzónová klimatizace, polokožená vyhřívaná sedadla či xenonové světlomety. 

Pohodlnosti je na palubě Foresteru opravdu až moc, nikdo po všech směrech nestrádá, sedadlo řidiče nabízí velký rozsah nastavení a tak sem si svou ideální pozici za volantem našel během chvilky. Prostoru nad hlavou a v oblasti kolen je v interiéru taktéž hodně, pohodlně se zde usadí osoby do výšky 190 cm, až teprve potom mohou pro někoho nastat mírné obtíže. Jednu drobnou výtku bychom však měli k zadním sedadlům, které připomínají spíše koženou lavici než plnohodnotná 2 až 3 místa. I přes výborné materiály a měkkost, zde chybí jakákoliv boční opora a tak se zde při ostřejší jízdě je potřeba držet madel dveří, jinak se vaším jediným kotvícím bodem stanou bezpečnostní pásy. Když už jsme u bezpečnostních pásů, za jízdy nás při každém přejetí drobné nerovnosti doslova otravovalo cvakání pásu pro prostředního cestujícího vzadu. Ten je umístěn ve stropě vozu a jeho koncovka vydává drkotající zvuky, a to pro někoho nemusí být dvakrát příjemné. 

Dobrý dojem na nás udělala řadící páka, která nesla koženou hlavici a byla obalena do koženého materiálu. Oproti ovladači automatu Lineartronic u dříve testovaného Subaru Outback se zde odehrála změna směrem kupředu. V testovaném Foresteru si své místo našel i nově ovladač X-Mode, jehož funkci si však popíšeme až níže. Sportovně zaměřený Forester také samozřejmě myslí na přepravu zavazadel, a tak nabízí zavazadelník o základním objemu 488 litrů, po sklopení zadní dělené řady vznikne objem 1592 litrů. Třešničkou na dortu je i elektrické ovládání víka kufru, které je skvělým pomocníkem, jenž vám ale na druhou stranu ubere několik litrů z objemu zavazadelníku, takže jeho pořízení nemusí být pro někoho výhodné.

Motorizace a jízda

Tím hlavním, proč jsme opět testovali Subaru Forester je ovšem motor, jehož parametry nás okouzlily už na papíře, ještě než jsme si vůz stačili vůbec vyzvednout. O pohon se zde stará dvoulitrový turbem dopovaný benzínový motor typu Boxer, disponující výkonem 240 koní a točivým momentem o hodnotě 350 Nm. 

I přes hmotnost okolo 1700 kilogramů se tato motorizace dokáže s Foresterem pěkně poprat a hlavní zásluhu na tom má i nové turbodmychadlo Twin Scroll. Je nutné poznamenat, že dřívější generace nejsilnějšího Foresteru se tvářila více agresivněji a to i přes menší výkon. Nový model se tak zkrátka dočkal jak vyššího výkonu, tak i větší „slušnosti“, což znamená, že už se nejedná o tak zběsilou krabici na kolech. Jelikož Forester XT se dodává jen s automatem Lineartronic, o to větším plusem byla spotřeba vozidla, která nám v některých případech vyrazila dech.

Na takto výkonné auto s velkou hmotností se nám podařilo v klidném tempu a velice lehké noze na plynu, dosáhnout výsledné spotřeby kolem 8,2 litrů na 100 km. Je ale potřeba zmínit, že této spotřeby dosáhnete jen s velkou porcí sebezapření nešlapat zbytečně na plyn a s aktivovaným jízdním režimem Intelligent. Kdo se cítí být pravým a zkušeným závodníkem, ten se s Foresterem lehce dostane na spotřebu k hodnotě 20 litrů na 100 km, to už ale hovoříme o jízdě na samotném limitu, kdy se řidič nechce pustit volantu a přeje si, aby silnice nikdy nekončila. My jsme koneckonců úspornou jízdu také dlouho nevydrželi a po aktivaci dvou zbylých jízdních režimů se nám otevřel pravý potenciál, kvůli kterému jsme si Forestera XT zvolili pro tento redakční test.

Automatická převodovka nic na potenciálu a výkonnosti motoru jako takového nekazí a je velká škoda, že se k této variantě nenabízí i manuál. Zajímavostí je naprogramování převodovky Lineartronic pro jednotlivé jízdní režimy. V režimu „I“ a „S“ motor řadí šest předem naprogramovaných stupňů, ovšem v ostrém režimu „Sport Sharp“ se jich najednou objeví již osm. V tomto režimu motor odřazuje až někde kolem 5000 ot/min a nejednou se za vozidlem ohlíželi kolemjdoucí na chodníku, což řidiči dodá správný hřejivý pocit u srdce, který sem si já osobně za ten týden doslova zamiloval.

Dá se skoro říci, že v prvních dvou režimech je Forester XT krotký jako beránek a jen sem tam vycení své zoubky. Po přepnutí do režimu Sport Sharp se ovšem začnou dít věci a leckterý sportovní vůz s výkonem kolem hranice 200 koní má najednou s mohutným SUV problém. I přes hmotnost kolem 1,7 tuny a automatickou převodovku dokáže vůz slušně krájet okresní táhlé silnice a jediným limitem je snad jen velká výška a typická neohrabanost v zatáčkách. S jistotou se dá říci, že výkon 240 koní je zvolen tak akorát, menší výkon by z něj nedělal takovou bestii, naopak větší porce koní by mohla vést k zbytečným přehmatům řidiče, který snadno může zapomenout na to, že neřídí sportovní vůz, nýbrž rodinné SUV. 

Nový Forester ve vysokých rychlostech oplývá dobrou stabilitou a řidiči poskytne nefalšovanou radost z jízdy, jakou jsem již dlouho nezažil. Vůz se vzhledem ke své celkové velikosti při rychlejších průjezdech v zatáčkách více naklání, což je normální faktor a nelze mu za to dávat body dolů. Posilovač řízení je naladěn na optimální účinek, zpětná vazba od předních kol je dostatečná a posílení se koneckonců dočkaly i kotoučové brzdy na všech kolech. Skvělým pomocníkem pro jízdu po nezpevněných komunikacích je systém X-Mode, jenž se aktivuje stisknutím tlačítka před voličem automatické převodovky. Systém X-Mode odebírá v pravidelných intervalech informace z řídící jednotky motoru, řídící jednotky převodovky a stabilizačního systému, čímž napomáhá správné funkčnosti pohonu všech kol Symmetrical AWD. Součástí X-Modu je i systém pro sjíždění prudkých svahů, který řidiči dodá větší pocit bezpečí a ušetří ho šlapání na brzdový pedál, takže se řidič může plně věnovat řízení vozu požadovaným směrem.

Resumé

Už v prvních okamžicích jsme si v redakci Forestera XT doslova oblíbili, jeho drsný vzhled, výkonnost a nekonečný vnitřní prostor z něj dělají to, čím je tento model tak unikátní. O dokonalých terénních vlastnostech zde není sebemenší pochyb, ale ten kdo si ke koupi zvolí verzi XT, se zcela jistě bude pohybovat na okreskách či dálnicích. V modelové řadě Forester se jedná o naprostý vrchol nabídky, vyjma lepšího výbavového stupně Executive, a tomu odpovídá i částka, která dosahuje bez mála jednoho milionu korun. Tuto sumu bychom ale za něj s přehledem utratili a celkový dojem kazí jen středový panel autorádia, který stále neopustil rok 1997 a drkotající pás pro prostředního pasažéra vzadu.

Druhý pohled - Jan Zýka

Moderní SUV jsou do značné míry módní záležitostí a zřejmě nejen já je potkávám nejčastěji ve městech. Za jejich volantem sedí ženy a vzadu v dětských sedačkách upoutané ratolesti na cestě do školky. Výborný výhled všemi směry, přehledná karoserie, téměř pravý úhel otvírání zadních dveří a automatická převodovka testovaný Forester do podobné role téměř předurčují. Dvojice písmen XT na zádi ale naznačuje, že potenciál Foresteru by byl využit sotva na pět procent.

Zážehový dvoulitr nové generace FA20 vychází z toho, který najdeme v Subaru BRZ. Ve své oturbené verzi se 177 kW na mě působil přátelským a neobtěžujícím dojmem. Ve srovnání s dosluhující WRX STi a jejím dvouapůllitrem paradoxně menší motor lépe spolupracuje v nízkých otáčkách. Při pohodovém cestování se díky CVT převodovce doslova převaluje kolem 1500 ot./min. a odmění se spotřebou mezi 8 a 9 litry. Dlouhodobě lze jezdit přibližně za 10-11 l/100 km. S nedávno testovaným nepřeplňovaným Foresterem 2.0i a manuální převodovkou jsem jezdil o dva litry úsporněji. Mírným zklamáním je zvuk motoru, atmosférický boxer mi do uší zněl mnohem lépe.

„Ikstéčko“ ale není o eco runech a teprve přepnutím do módu Sport# se vyprošťuje z pout svěrací kazajky a odhaluje svou pravou tvář a svalnatou hruď. Přiostří se reakce na sešlápnutí pedálu plynu, zvýší se otáčky, převodovka zahájí řazení osmi rychlostních stupňů. Pak přijde jedno zběsilé navedení do oblíbené vracečky, Forester na pokyny volantem poslechne téměř ukázkově a navzdory vysoké stavbě se k apexu poskládá s neuvěřitelnou vervou a přesností. Pár desetin sekundy předtím posílám pravé chodidlo k podlaze, pobízím dvěstěčtyřicetihlavé stádo japonských plnokrevníků a na části, která spojuje tělo se sedačkou, pociťuji vnější zadní kolo zběsile tlačící 17 metráků těžké SUV vstříc další zákrutě.

Je skutečně s podivem, s jakou suverenitou, efektivitou a předvídatelností se Forester vysoký 174 cm se světlostí 22 cm dokáže proplétat zatáčkami. Zároveň ale nepostrádá tradiční hodnoty jízdy mimo zpevněné i nezpevněné cesty, velký rejd usnadňující ovladatelnost v městském prostředí a ukázkovou polohu za volantem. Pokud si dnes v záplavě módních SUV chcete připomenout kořeny jména Sport Utility Vehicle, obraznou střelbou do Forestera XT zasáhnete terč přímo v jeho středu.

Celkové hodnocení: 92 % 

Základní cena: 699 900 Kč (Active 2.0i)

Cena testované verze: 939 000 Kč

KLADY:

- robustnost a bezpečnost

- jízdní dovednosti na všech površích

- bohatá výbava

- příjemný design

ZÁPORY:

- zastaralý středový panel

- občas drnčící kotva středového pásu

Motorizace 
zážehový boxer s turbodmychadlem
zdvihový objem: 1998 cm3
nejvyšší výkon: 240 koní při 5600 ot/min
nejvyšší točivý moment: 350 Nm při 2400-3600 ot/min
palivo: benzín
 
Výkon
maximální rychlost: 221 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,5 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 11,2 l / 7 l / 8,5 l
objem palivové nádrže: 60 litrů

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy