TEST: Hyundai Ix35 2.0 CRDI 4WD - Naftový silák

Poslední dobou se korejský Hyundai snaží co nejvíce dotáhnout konkurenci a za poslední roky se jeho prodejní statistiky opravdu posunuly o několik řad výš. Navíc se u Čechů tento výrobce těší čím dál větší oblibě a především modely s označením „Ix“ jdou na dračku. My jsme otestovali faceliftovanou verzi malého SUV s označením Hyundai Ix35, pod jehož kapotou pracoval nejsilnější dvoulitrový naftový čtyřválec s výkonem 184 koní a s 392 Nm točivého momentu.

Hyundai Ix35 prošel koncem roku 2013 mírným faceliftem a vůz tak vypadá o něco dospěleji. Zákazníci vždy slyší na velké změny a Hyundai je dává patřičně znát svými velkými reklamními kampaněmi a stálou obměnou modelových řad. Naše testovaná verze navíc nesla oříškově hnědý lak karoserie a spoustu nových prvků, které najdeme jen u faceliftu. 

Design 

Vylepšený Ix35 poznáte na první pohled podle nové šestiúhelníkové masky chladiče a předních světlometů s integrovanými LED diodami pro denní svícení, které v nejvyšší výbavě dokonce ukrývají bi-xenonové výbojky. Facelift se také projevil v zadní části, kde najdeme nový design zadních světel, podle něhož si starou a novou verzi zkrátka nezaměníte. Při pohledu zepředu a nebo zezadu se vůz tváří jako dominantní kus pořádného SUV, horší je to však při pohledu z boku. Nízká silueta a celkový „levný“ dojem dosti kazí celkové hodnocení exteriéru. Zvýšené odpružení by zde myslím nebylo na škodu, 17 palcová kola vyplnila prostor do posledního centimetru a to zkrátka nevypadá moc dobře.

Interiér a výbava

Spolu se vnějšími změnami se novinky dostaly i do interiéru, kde se nově usadilo nové čalounění sedadel, dvouzónová klimatizace a nebo elektrické vyhřívání sedadel vpředu i vzadu, což je dobrý prvek výbavy a nenajdeme ho ani u některé lépe vybavené konkurence.  Při usednutí do interiéru se posádka celkem rychle zabydlí v kožených sedadlech s dobrou boční oporou a místa má ve všech směrech více než dostatek. Snad jen středový tunel by nemusel tak moc zasahovat do prostoru pravého kolena řidiče. Sedadlo řidiče a spolujezdce má dle mého názoru dostatečné nastavení ve všech směrech, a tak si svou ideální pozici zde najde velké spektrum potenciálních majitelů.

Řidiče přivítá multifunkční kožený volant, skrze který se dají ovládat všechny důležité palubní funkce, od ladění rádia až po tempomat. V naší nejvyšší testované výbavě navíc jízdu zpříjemňovalo i příplatkové panoramatické dvou dílné okno, jehož první část se dala elektricky plně vysunout. V zadní části je místa pro hlavu cestujících dostatek, to samé platí i v oblasti místa pro kolena. Pro větší soukromý si navíc lze Ix35 dovybavit zatmavenými bočními okny. Celkový dojem z interiéru v novém Ix35 je dobrý, posádku se zde nic nenadchne a ani neurazí. Takové provedení ovladačů na středovém panelu či samotný design volantu by si však zasloužili nutnou výměnu, dnešní konkurence nespí a design některých interiérových částí je u Hyundaie spíše zklamáním. 

Motor a jízda

Pod kapotou pracoval již zmíněný motor o objemu 2.0 CRDI v nejsilnější variantě se 184 koňmi, který byl spojen se šestistupňovou automatickou převodovkou. Aby toho nebylo málo, tato verze se dodává jen s pohonem všech čtyř kol 4WD, takže se jedná o opravdu silného jedince. 

Na takovýto vůz se zdá, že je výkon 184 koní možná až moc, ale opak je pravdou. Nejen že Ix35 váží hodně přes 1500 kilogramů, ale pohon 4WD také dělá svoje a výsledná spotřeba by mohla některé zákazníky doslova vyděsit. Co naplat, že vůz ukrýval vedle voliče automatické převodovky tlačítko s nápisem ECO, i přes jeho aktivaci se kombinovaná spotřeba s lehkou nohou na plynu,  nedostala pod 6 litrů na 100 km. Spíše se dá říci, že tabulkové hodnoty udávané výrobcem jsou výjimečně správné a kdo se v běžném provozu dostane s touto verzí pod hranici 8 litrů, zasluhuje pochvalu. 

Abychom ale motor jen nehanili, je na jeho obranu nutné říci, že výkon je zde postačující, na závodění to není ale úplnou brzdou provozu se taktéž nestanete. Při velice lehké noze na plynovém pedálu se dá s vozidlem na jednu nádrž ujet něco kolem 630 km a jízda na palubě je vcelku příjemná. Odpružení je naladěno na středně tvrdou úroveň, vůz měl navíc funkci asistenta pro sjíždění prudkých svahů, takže se dá s omlazenou Ix35 pustit i do mírnějšího terénu. 

Co se týče jízdních vlastností, tam má Hyundai Ix35 určité mezery. Řízení je lehce přeposilované, nic moc na tom nezmění ani tři režimy nastavení posilovače řízení a jízda na mokrém povrchu či zasněžené silnici bude vyžadovat velkou dávkou opatrnosti, a to vzhledem k vysoké hmotnosti vozidla a někdy zběsilému systému ESP. Ten se sice snaží bránit hrozícímu smyku, ale i tak se hmotnost nedá schovat a i v nižších rychlostech má elektronická stabilizace co dělat, aby vůz v kritické situaci udržela na silnici. 

Resumé

Omlazený Hyundai Ix35 nás poměrně překvapil ale stále se má oproti konkurenci co učit. Za poslední roky jde korejský výrobce Hyundai stále kupředu a své zákazníky nemá problém přilákat na dobré ceny a přijatelnou úroveň kvality svých vozů. Ix35 je vhodným vozem na delší trasy, ale i do oblastí, kde se nachází drsnější silniční podmínky. Motorizace s výkonem 184 koní poskytne dosti výkonu, ale na výsledné spotřebě by měli technici od Hyundaie výrazně zapracovat, s německými či francouzskými motorizacemi se tyto výkony moc porovnávat. Příjemná je plná výbava vozidla, ve které prakticky najdete vše, co by jste u vozu této cenové kategorie očekávali, prakticky se příplácí jen za prosklenou střechu či parkovací asistent. Nehrozí vám tedy obrovské příplatkové brožury, jenž lze najít například u tuzemské Škodovky.

Druhý pohled – Petr Zelinka a Marek Litzman 

Po otevření dveří uvidíme docela tradiční interiér moderních Hyundaiů. Elegantní, ergonomicky poměrně dobře vyřešený interiér může jen těžko něčím vadit. Nedosahuje sice preciznosti vozů z koncernu Volkswagen, ale zároveň potěší poměrně podařeným a živým designem. Většina ovladačů se nachází na příjemných místech, výtky však lze mít například k ovladačům klimatizace, tlačítka ovládající přívod vzduchu k různým průduchům jsou doslova slita do jednoho bloku a nahmatat je při jízdě chce cvik. Také displej klimatizace dnes již výrobci dovedou umisťovat přímo do zorného pole řidiče. 

Máloco lze vytknout také z hlediska posedu ve vozidle. Je nutné počítat s tím, že jde o vysoké auto – ti zvyklí budou potěšení, ti nezvyklí se budou nějakou dobu snažit snížit sedadlo až někam pod úroveň podlahy. Pokud se s vysoko umístěným posezem smíří, zjistí, že není problém nalézt tu pravou pozici za volantem, při které není třeba nepřirozeně natahovat či naopak krčit ruce. Celé vysoké sezení zároveň není tak křečovité a židlovité, jako v menším modelu Ix20, který však není SUV, ale malým MPV. Naopak, lze dosáhnout přirozené pozice, jen umístěné výrazně výše než u běžného vozu.

Na silnici se Hyundai Ix35 chová jako tradiční SUV. Jízda s ním na okreskách není předmětem utrpení jako v pravověrných terénních vozech, ale fyziku lze obelstít jen těžko. Pocit vysokého sezení nevytváří tu správnou jistotu při jízdě a při řízení se zdá, že mezi sezením a silnicí je zeď. To je daň za terénní schopnosti univerzálního vozu. V rámci třídy však není pocit z jízdy až tak špatný. Podvozek je naladěn poměrně komfortně, nerovnosti filtruje s jistou noblesou tak, jak se na moderní techniku sluší a patří. Je jasné, že auto běžných rozměrů, jehož nápravy se nemusejí namáhat s obezitou vozu SUV a vysoko položeným těžištěm, by si se silnicí poradilo lépe.

To, co by však běžné auto nesvedlo, je jízda v terénu. Do kopců jsme si s testovacím vozem netroufli, ale tam se nikdy nepodívá drtivá většina těchto vozů. S blátivým povrchem si pohon všech kol poradil s opravdovou ctí a ani s běžným silničním obutím nejevil vůz žádné známky snahy o zapadání, škarpy oddělující silnici od pole přejel bez potíží a s klidem. Věříme proto, že příjezd k téměř jakékoliv odlehlé chatě či stavbě nebude pro žádného majitele Hyundaie Ix35 překážkou.

Celkové hodnocení: 77 %

Základní cena vozu: 644 900 Kč

Cena testované verze vč. příplatků: 779 900 Kč

KLADY:

- prostorný interiér

- bohatá výbava

- příjemný design karoserie

ZÁPORY:

- vysoká spotřeba

- ovladatelnost 

- zpracování některých ovladačů

Motorizace
vznětový řadový čtyřválec
objem: 1995
nejvyšší výkon: 184 koní při 4000 ot/min
největší točivý moment: 392 Nm při 1800 - 2500 ot/min
palivo: nafta
 
Výkon
nejvyšší rychlost: 195 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,8 sekundy
spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 8,8 l / 5,7 l / 6,9 l
objem palivové nádrže: 58 litrů

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy