Volkswagen Golf brázdí silnice po celém světě hodně dlouho. Již sedm generací tohoto „lidového“ vozu kraluje segmentu, který by chtěla ovládnout téměř každá automobilka. Není to ani tak dávno, co klasický hatchback doplnila karoserie kombi pojmenovaná jako Variant. Ta přišla doplnit nabídku karoserií Golfu třetí generace v roce 1999. Dnes v dubnu 2014 tu máme na test nejnovější sedmou generaci Volkswagenu Golf Variant poháněnou naftovým čtyřválcem o objemu 1,6 litru s pohonem všech kol. Jak si vedla v náročném redakčním testu?
Design – Neoslnivý vzhled? Ne tak docela
Začneme od designu. Volkswagen Golf sedmé generace vypadá na živo lépe, než na obrázcích. Ostře řezané germánské rysy dávají autu „šmrnc“ a působí sportovním dojmem. Zepředu vás zaujme dravý pohled bi-xenonových světlometů, z boku decentně svažující se linie střechy a vzadu dvojitá koncovka výfuku, kterou jiní výrobci schovávají někam za zadní nárazník. Celkově působí Golf s velkým kufrem vyváženým dojmem se špetkou sportovnosti. Design je vyspělý, nikoho neurazí a ani neohromí. Designeři se vyvarovali „kolotočářskému“ přeplácanému designu a to je moc dobře.
Interiér – To nejlepší co ve třídě je
V interiéru nenajdeme, až na pár drobností, žádnou chybu. Prostoru je tu opravdu dost. Na předních sedadlech nechybí místo v příčném ani v podélném směru. Na zadních sedadlech tak štědrý v rozdávání prostoru není. I přesto se řidič vysoký 180 cm bez problémů posadí sám za sebe. Tři dospělí cestující se budou tísnit v oblasti ramen, ale delší cestu by zvládli bez nutnosti následných masáží. Když jsem u těch masáží, příplatková sedadla ergoActive nabízí nejen kožené bočnice, hlavové opěrky a koženou zadní část předních sedadel, výraznější boční vedení, ale dokonce masážní funkci pro sedadlo řidiče, které je nastavitelné ve 14 směrech.
Materiály jsou minimálně tak kvalitní jako ve Volkswagenu Passat, ostatně i velikost vnitřního prostoru je téměř stejná. Díky podvozkové platformě MQB, na které je Golf postaven, se prostorem nabízeným pro posádku, přiblížil Passatu, který platformu MQB nemá. Jistě, že bude Passat štědřejší v podélném směru díky o 8 centimetrů delšímu rozvoru. Na šířku je však větší jen o dva bezvýznamné milimetry. A co kufr? Ten je o celé 2 litry prostoru pro zavazadla větší než v případě Passatu Variant.
Na místě pro řidiče je vše uspořádáno k většímu pohodlí a přehlednosti, tak aby se řidič mohl soustředit na jízdu. Volant s ovládáním tempomatu, rádia a multifunkčního displeje v kapličce mezi „budíky“, je obšitý kůží, věnec má správný průměr a tloušťka volantu je přesně taková, jakou bychom chtěli. Jedinou nevýhodou je zploštění, které má volant na spodní části.Je to sice „sportovní“ tříramenný volant, ale do rodinného kombi se to moc nehodí. Na dosah ruky jsou i další potřebné ovladače. Především dvouzónová klimatizace, nastavení adaptivních tlumičů DCC, vypínání Start/Stopu anebo spouštění předních parkovacích senzorů. Příplatkové rádio s 5,8“ dotykovým displejem s osmi reproduktory funguje skvěle, hraje skvěle a i na ostrém slunci je dobře čitelné. Ovládání je intuitivní a propojení telefonu přes Bluetooth funguje na jedničku.
Jízda – Ještě jistější a komfortnější
Co vlastně přináší pohon všech kol 4MOTION? V prvé řadě je to vyšší hmotnost. Samotná mezinápravová spojka Haldex páté generace přidá na váze téměř 100 kg a věřte, že toto „závaží“ navíc je cítit. Pohotovostní hmotnost téměř 1,5 tuny je dost na 105 koňovou „jednašestku“. Určitě se nejedná o nějakou tragédii, zároveň však nečekejte výraznou dynamiku. Klasická „turbodíra“ tu samozřejmě je. Od 1600 otáček až do 2800 má motor dost síly a v tomto rozmezí se mu líbí nejvíce. Motor je kultivovaný, dobře odhlučněný a nepřenáší mnoho hluku do kabiny. Pokud byste poslechli „rádce“ řazení, který by rád motor podtáčel (pod 1300 ot./min.), začnou se do kabiny přenášet výrazné vibrace. Při častém nezdravém podtáčení bych měl starost o životnost dvouhmotového setrvačníku.
Přes to, že motor není úplně nejsilnější a s autem by si lépe poradil dvoulitr se 150 koňmi, tak podvozek je opravdu skvělý. I díky adaptivním tlumičům DCC, které lze nastavit do 3 režimů tuhosti (comfort, normal, sport), zadní víceprvkové nápravě a celkovému nastavení je podvozek jednou z nejsilnějších stránek Golfu. Za všech situací je auto jisté a to i na typicky České rozbité silnici. Zároveň je velmi komfortní a bravurně filtruje nerovnosti. Do zatáčky se vrhá velmi ochotně a typická nedotáčivost „klasického“ Golfu je díky pohonu všech kol pryč.
Pohon všech kol 4MOTION funguje skvěle. Haldex páté generace umí dobře předpovídat situaci a výkon posílá tam, kde je zrovna potřeba. Za každých podmínek zajišťuje perfektní trakci a řidiči poskytuje nenahraditelnou jistotu a pocit většího bezpečí. Zároveň zajišťuje skvělou směrovou stabilitu, menší náchylnost na boční vítr a lepší trakci na výjezdu ze zatáčky. K výborným jízdním vlastnostem dopomáhají i velmi dobré dlouho nevadnoucí brzdy.
Kdo si myslí, že si s „čtyřkolkou“ užije v zimně zábavu, ten se bohužel mýlí. Elektronická ruční brzda, ESP, které nelze plně deaktivovat je velkou překážkou, přes kterou se k „blbnutí“ na zasněžených parkovištích nedostanete.
Řazení je jako u každého koncernového vozu, přesné, dráhy jsou příjemně dlouhé a řazení je vskutku zábava. Odstupňování je dobré, ale jen na půl. Jednička je „offroadově“ kratší, což není na škodu, dvojka i trojka jsou správně dlouhé, velké ALE přichází od čtyřky nahoru. Velmi dlouhé převody 4, 5 a rychloběžný šestý stupeň, jsou možná až moc „ekologické“ a zbytečně dlouhé. Tedy alespoň v případě tohoto Golfu. Není to sice výrazný problém, ale výhoda to rozhodně není.
Řízení je přesné a převod je dostatečně strmý. Elektrický posilovač zapříčinil, že přes volant nedostáváte žádné informace, zato klade přiměřený odpor a nepůsobí gumově.
Jak je na tom Golf Variant 1,6 TDI 4MOTON se spotřebou nafty? Popravdě, k papírovým hodnotám se podívá snad jen „ekoterorista“ při plachtění mimo město. V tu chvíli se k 4,5 litrům na sto kilometrů možná dostane. Během redakčního testu jsme se dostali v mimoměstském a dálničním režimu na spotřebu 5,6 litru. Ve městě téměř k 7. Dálniční přesuny při rychlostech 130 km/h znamenají spotřebu lehce nad 6 litrů, mimo město lze jet za rozumných 5. Reálný průměr bude kolem 6 litrů.
Závěr – Skvělý Golf s batohem
Na závěr by bylo vhodné si odpovědět na otázku, kterou jsem položil v nadpisu. Je tedy tento Golf levnější alternativou Passatu? Ano, i ne. Rozměrově výrazně nezaostává, použité materiály má stejně kvalitní a jízdní vlastnosti jsou vynikající. Roli rodinného kombíku nebo služebního auta s velkým kufrem zvládne také. Pořád mu však chybí na většího sourozence dost. A tak je Passat stále neohrožený, i když zauvažovat nad levnějším Golfem, by nebylo na škodu.
Vůči konkurenci se jedná o to nejlepší, co v dané třídě je. Pohon všech kol může být pro někoho důležitý, už jen kvůli jistotě, kterou nabízí. Já osobně bych 60 tisícový příplatek za čtyřkolku, zainvestoval do silnější motorizace.
Jisté jízdní vlastnosti, komfortní podvozek, přesné řazení a řízení, skvělé materiály, vynikající zpracování a spousta prostoru jsou zbraně, kterými se Golf Variant nebojí útočit na konkurenci. Vyšší cena, ospalejší projev motoru a vyšší spotřeba jsou chyby, které mu musíte odpustit.
Když to shrneme, tak je Volkswagen Golf Variant s 1,6 TDI 4MOTION skvělý kombík do nepohody, který zná svou cenu a oprávněně jí po budoucích majitelích bude chtít. Pokud se pro něj rozhodnete, rozhodně neuděláte chybu, ba naopak.
Druhý názor – Roman Havlín
Koncem roku 2013 jsme měli tu čest poprvé usednout za volant nového Volkswagenu Golf VII v rodinném provedení Variant, který pod svou kapotou ukrýval naftový čtyřválec o objemu 2.0 litru s výkonem 150 koní. Jeho test si můžete přečíst v archivu a ještě teď na vůz v dobrém vzpomínáme. Mě osobně dokonale přesvědčil o tom, že Golf Variant sedmé generace je skvělou volbou pro motoristy, kteří nechtějí vlastnit tuzemskou „lidovku“. I proto mne velice zaujala možnost otestování slabší verze stejného modelu, která tentokrát nabídla naftový motor 1.6 TDI s výkonem 105 koní a nově i systém pohon všech kol 4Motion.
Tato kombinace zněla už v úvodu lákavě a při první jízdě ve voze se má očekávání hned naplnila. Jelikož se opět jedná o Golf VII Variant, v interiéru jsem nenašel žádná větší překvapení. Uspořádání všech ovladačů a celková atmosféra pro mne byla takovým menším návratem do nedávné minulosti a rozhodně jsem si tento návrat plnými doušky užíval. Nutné je ovšem zmínit, že pro tentokrát byla výbava tohoto Golfu o něco pestřejší.
Vzhledově byl námi testovaný Golf VII Variant 1.6 TDI o něco umírněnější, než tomu bylo u silnějšího sourozence. Zatímco dřívější model měl krásný modrý lak karoserie a efektní litá kola, u této varianty můžeme na fotografiích spatřit pro někoho až nudný šedý odstín. Za zmínku také stojí fakt, že námi testovaný kousek nabídl i příplatkové bi-xenonové světlomety s dynamickým natáčením, čtyři jízdní profily či zadní parkovací senzory. Zvláště tento prvek je dle mého názoru velmi dobrým pomocníkem při těsnějším parkování, koneckonců, jedná se o rodinou verzi Variant a tak výhled vzad skrze celé auto není zrovna ideální.
Pod kapotou pracoval naftový čtyřválec 1.6 TDI, který byl spojen se systémem pohonu všech kol 4Motion. Tento motor poskytuje celkem dostačující výkon 105 koní, ale na druhou stranu, pár koní navíc by mu rozhodně neuškodilo, a to hlavně díky větší hmotnosti, kterou má na svědomí přítomnost systému 4Motion. Po stránce jízdních vlastností mne slabší Golf VII Variant vcelku překvapil.
Výkonový potenciál sice není takovou předností jako u varianty 2.0 TDI, ovšem co vůz ztrácí na výkonu, to dohání jistějším jízdním projevem a stabilitou na silnici. Systém 4Motion kromě nárůstu hmotnosti vozu také přidá řidiči dostatečný pocit bezpečnosti a v zimních podmínkách se dá s Golfem VII Variant 4Motion pustit o něco dále, než s obyčejnou „předokolkou“. Otázkou tak na konec zůstává, jaká verze je ve výsledu lepší. Můj názor je takový, že ten kdo ocení stabilitu, stálé jízdní dovednosti a není závodnický typ, ten by měl zvolit verzi 1.6 TDI 4Motion, jenž spolupracuje s manuální převodovkou.
Foto: Filip Toužimský
Celkové hodnocení: 92 %
Základní cena vozu: 378 900 Kč (1,2 TSI 63 kW Trendline):
Základní cena testované verze: 574 900 Kč (1,6 TDI 77 kW 4Motion Comfortline)
Cena testovaného vozu + příplatková výbava: 701 199 Kč
KLADY:
-jisté jízdní vlastnosti
-komfortní podvozek
-velkorysí prostor
-kvalitní materiály a zpracování
ZÁPORY:
-ospalejší projev motoru
-vyšší pořizovací cena
Motorizace
vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec
zdvihový objem: 1 598 cm3
nejvyšší výkon: 77 kW (105 koní) při 3000-4000 ot/min.
největší točivý moment: 250 Nm při 1500-2750 ot/min.
palivo: nafta
Výkon
nejvyšší rychlost: 189 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,9 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 5,5 l/ 4,0 l/ 4,5 l
objem palivové nádrže: 50 litrů