O SUV modelu Yeti je známo, že ve své silnější konfiguraci s pohonem všech kol toho zvládne v terénu opravdu hodně, ale přitom ani v běžném provozu se s Yetim neztratíte. Jeho aktuální facelift přinesl spoustu designových změn, mezi které patří například jednotné přední světlomety, které již postrádají kulaté mlhovky vedle masky chladiče. Jak je z našich silnic patrné, Yeti si získal obdiv u českých zákazníků a my jsme se rozhodli, že se pokusíme zjistit, čím vším se malé české SUV může pochlubit.
Design
Krom nových světlometů si lze všimnout i nové masky chladiče a ostřejších rysů v náraznících. V zadní části se taktéž pozměnila grafika světlometů a celkově s rudým lakem karoserie si myslím, že novější verze vypadá „dospěleji“ než její předchůdce. Oproti předchozí verzi se navíc faceliftovaný Yeti nabízí hned ve dvou variantách.
První verzí je Škoda Yeti City, jenž je určena pro pohyb především ve městě a do terénu se spíše nehodí. Námi testovaná verze je však druhým typem, označovaným jako Yeti Outdoor. Jak název napovídá, jejím hlavním domovem jsou drsnější silniční podmínky a tak si lze na voze oproti verzi City všimnout četného oplastování karoserie. A v čem že je verze Outdoor ještě dále odlišná od městského provedení City? Krom bohatšího oplastování se drsnější Yeti vyznačuje stříbrnými kryty zpětných zrcátek, jiným designem kol, asistentem rozjezdu do kopce a kontrolou tlaku v pneumatikách. Zmíněné oplastování u verze Outdoor bych však osobně ještě více navýšil, při přímém porovnáním s předchůdcem, totiž u něj oplastování zasahovalo až ke spodní hraně zadních světlometů, u modernizovaného Yetiho se však plasty nacházejí sotva u horní hranice zadního nárazníku.
Facelift Yetimu rozhodně prospěl, zmíněné kulaté mlhovky u masky chladiče byly nahrazeny obyčejnými, lépe vypadajícími mlhovými světlomety ve spodní části předního nárazníku. Vkusným doplňkem byla i litá černá kola a bílá střecha, která dodala terénní verzi Outdoor ten pravý šmrnc.
Interiér a výbava
Ten kdo zná interiéry současných verzí od Škody Auto, nebude v novém Yetim ničím překvapen. Žádné výrazné změny se zde neuskutečnily, snad jen nový a do ruky dobře padnoucí kožený multifunkční volant je tu podstatnou novinkou. To ve výbavě ale pár novinek přeci jen přibylo, tak například nově se Yeti chlubí zadní parkovací kamerou nebo bezklíčovým startováním za pomoci tlačítka, kterým v nejvyšší výbavě disponuje současná generace Škody Octavia. Kladné body si modernizovaný Yeti také připsal za přítomnost bočních a hlavových airbagů u obou řad sedadel.
Interiér poskytne díky velikosti vozu velkou vzdušnost a prostoru je zde tedy opravdu velký dostatek. Při své výšce 180 cm mi nečinilo žádný problém se usadit na obě řady polokožených sedadel, aniž bych se snad musel obávat nedostatku místa nad hlavou či u kolen. Zadní víko kufru se vyklápí do dostatečné výšky ale přitom s jeho manipulací nemají problém ani lidé menšího vzrůstu, a to díky šikovnému prodlouženému madlu.
S vozem byla během testování absolvována cesta Praha – Ostrava a je nutné zmínit, že i na dálničním úseku D1 se jízda stala radostí, polokožená sedadla jsou totiž opravdu pohodlná a mají dobré boční vedení, navíc, v naší střední výbavě Ambition disponovala i elektrickým vyhříváním. Přední sedačky jsou instalovány ve vyšší pozici, takže kde komu posed za volantem připomene řízení menší dodávky, na druhou stranu ale máte velký výhled z vozidla před sebe a do stran, a toto je důležitý parametr pro bezpečnou jízdu. I přes střední stupeň výbavy, byl testovaný Yeti poměrně dosti dobře vybaven, v jeho výbavě nechyběl například parkovací asistent, xenonové světlomety, zadní parkovací senzory či zatmavená boční okna.
Celkové zpracování všech ovladačů a palubních desky je na skvělé úrovni, povětšinou se zde nachází měkčený plast a kožený potah. Jediným nedostatkem může pro někoho být velikost zavazadlového prostoru, ale musíme si uvědomit, že se jedná o model do terénu, tudíž zde zavazadelník hraje až vedlejší důležitost.
Motor a jízda
Pod kapotou naší verze pracoval dvoulitrový dieselový čtyřválec, kterému vypomáhalo turbodmychadlo. Výsledný výkon 81 kW a točivý moment 280 Nm se možná nezdá jako dostatečná hodnota, ale opak je pravdou. Tato motorizace navíc nabízí pohon 4x4 a o to lepší je jízdní projev nového Yetiho.
Při cestování ve voze motor téměř neslyšíte, až při vyšších rychlostech se teprve začne zvukový projev dostávat k uším posádky. Výkon se začne projevovat již někde u hranice 2100 ot/min a jeho špička se nachází kolem 3400 ot/min, kdy se motor již trápí a je vhodné zařadit vyšší převodový stupeň. Dlouhý dálniční přesun měl prověřit i úspornost naftové jednotky, a jakých že jsme dosáhli výsledků?
V městském provozu si Yeti ve verzi 2.0 TDI 81 kW 4x4 řekl o přijatelných 6,1 litru, při dálničním přesunu motor točí 2400 ot/min a kombinovaná spotřeba se ustálila na hodnotě 6,9 litru na 100 km, což je na vůz s větším odporem vzduchu dobrá hodnota. Jízda po dálnici D1 nečiní větší problém, tlumiče jsou naladěny na střední úroveň, nehrozí tak velké drkotání ale ani velké náklony v táhlých zatáčkách. Pátá generace systému Haldex vozidlu hodně pomáhá v těžších jízdních podmínkách, při otestování na písčitém povrchu jsem přiřazení zadní nápravy neměl šanci postřehnout, reakce systému je totiž bleskurychlá.
I bez tohoto systému by zcela jistě byl Yeti šikovným pomocníkem, ale kdo se pohybuje na trasách s hrubším povrchem, systém Haldex páté generace mu přijde vždy vhod. Naše verze však bohužel postrádala elektronického asistenta pro sjíždění vozu ze svahu, což je škoda, tento prvek musí být taktéž dosti užitečný.
Resumé
Nová Škoda Yeti je opravdovým pomocníkem do každodenního života, dá se s ním vyšplhat do horských zasněžených oblastí a přitom i delší dálniční přesuny v plném obsazení nejsou ničím nepředstavitelným. Za jeho volantem se dá užít i hromada zábavy a facelift vozu přidal na jeho dospělosti, o které u předchozí verze nemohla být dle mého názoru moc řeč.
Celkové hodnocení: 88 %
Základní cena vozu: 339 900 Kč (1.2 TSI/77 kW Active)
Cena testované verze: 782 600 Kč
Motorizace |
přeplňovaný vznětový čtyřválec s turbodmychadlem |
zdvihový objem: 1969 cm3 |
největší výkon: 81 kW při 4200 ot/min |
největší točivý moment: 280 Nm při 1750 - 2750 ot/min |
palivo: nafta |
Výkon |
nejvyšší rychlost: 174 km/h |
zrychlení z 0 - 100 km/h: 12,2 sekundy |
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 7,4 l / 4,9 l / 5,8 l |
objem palivové nádrže: 60 litrů |