TEST: Subaru Forester 2.0i-L Executive - Všestranný společník

Už dlouhé roky nabízí japonská automobilka Subaru svůj terénní SUV model s názvem Forester, jenž společně s Toyotou RAV4 patří k těm, které nezaskočí snad žádné roční období.

Nejnovější, v pořadí již čtvrtá generace Foresteru, se dle slov automobilky svým celkovým zpracováním a technologiemi posunula zase o kus dále, než její předchůdce. Proto jsme se rozhodli, že nejnovější generaci tohoto vozu podrobíme tvrdému týdennímu testování a prověříme jeho udávané kvality. 

Design

Od své první generace ušel nejnovější Forester mílový krok v oblasti designu karoserie. Na snímcích to není možná patrné, ale čtvrtá generace Subaru Forester je na živo neskutečným kusem poctivého stroje, jenž posádce dodává pocit bezpečí. Tento pocit není ale pouhým dojmem, nová generace se chlubí pětihvězdičkovým hodnocením v nárazových testech Euro NCAP a za tento fakt si nový Forester od nás zasloužil hned zkraje plusové body. 

Při pohledu na vůz si lze všimnout designově povedené mřížky chladiče s logem automobilky a také „usměvavých“ předních světlometů s xenonovými výbojkami. Ve spodní části předního a zadního nárazníku je přítomné mohutné černé oplastování, které se zvláště v drsnějším terénu opravdu hodí. Celková velikost Forestera budí na silnici patřičný dojem a když k tomu připočteme velká 18“ litá kola a zelenkavý lak karoserie, je radost na něj pohledět. 

Interiér

Při usednutí do kabiny na vás lehce dýchne atmosféra mixu „současný design versus 90. léta“. Zpracování palubní desky a středového tunelu tento mix totiž z velké části obsahuje, takže řidiči se naskytne pohled na kvalitně a přehledně zpracovanou palubní desku, ale také na mohutné ovladače výhřevu sedadel, které jsou opravdu ze staré školy. 

Horní polovina přístrojové desky je vyrobena z měkčených plastů, zbytek je naopak z tvrdých plastů, což však napovídá o tom, jaké je pravé zaměření modelu Foerster. Tvrdé plasty v interiéru jsou snadno omyvatelné, takže převoz psů, nákladu či neposlušných dětí nebude činit žádný větší problém. Řidič a spolujezdec mají výborný výhled z vozu, přičemž řidičovo sedadlo poskytne velký rozsah výškového nastavení. V naší výbavové specifikaci Executive byla všechna sedadla potažena černou kůží a jejich boční vedení celkem postačovalo. 

Středový panel obsahuje dotykovou multifunkční obrazovku s navigací, ovládání obrazovky nás však někdy zlobilo, tu a tam je potřeba displej opravdu „stlačit“ aby se daná funkce dala do činnosti. Tříramenný multifunkční volant padne skvěle do ruky, ale tlustší věnec by mu rozhodně neuškodil, jinak proti němu nemám žádné výhrady. Uprostřed palubní desky si našel své místo palubní počítač, který informuje o volitelných hodnotách, jako je spotřeba a nebo úhel natočení předních kol. Překvapením u velkého SUV byla přítomnost systému Start/Stop, který se dá deaktivovat skrze tlačítko umístěné kousek od řadící páky. 

Důležitým parametrem je vnitřní prostor, kterého nový Forester nabídne opravdu hodně. Ve všech směrech je místa dostatek a ani střešní okno neubralo důležité centimetry nad hlavami cestujících. K tomu si přidejte velký zavazadelník o základním objemu 488 litrů, jenž se dá v případě potřeby zvětšit na 1573 litrů, a máte dokonalý rodinný vůz, který odveze hromadu zavazadel. Zvláště zadní řada sedadel je příjemně měkká a sedí na ní náramně, delší trasy bych tak na nich absolvoval s radostí. 

Motor a jízda

Pod kapotou námi testované verze pracoval atmosférický dvoulitrový čtyřválec typu boxer s výkonem 150 koní a maximálním točivým momentem 198 Nm. I přes robustnost Forestera a tabulkovou váhu 1581 kilogramů však tato motorizace naplno postačuje. 

S motorem navíc spolupracuje 6-ti stupňová převodovka, jejíž dráhy jsou přesné a příjemně dlouhé. Motor si s vozem snadno poradí a pro sportovně naladěné řidiče je dobré zmínit, že je jej potřeba více vytáčet. Právě ve vyšších otáčkách totiž najdeme „pravý“ výkon 150 koní, to pak vůz vydává příjemný zvukový doprovod a i „běžná“ silniční konkurence nestačí zírat, kolik síly se ve velkém SUV bere.

Zátah benzínového boxera se projevuje již od 2000 ot/min a výkon polevuje až u hranice 6000 ot/min, kdy v těchto otáčkách Forester nemá daleko svým zvukovým projevem k mnohem silnějším modelům značky Subaru. Vynikající motor navíc doplňují dva režimy jízdy, a to díky dokonalému systému  Subaru Intelligent Drive (SI-Drive). Kdo by se snad děsil vysoké spotřeby, tak jeho obavy jsou zbytečné. Na okresních silnicích  se dá s Foresterem jezdit za 6,2 litru na  100 km, po dálničních úsecích se spotřeba posune ještě o jeden litr výše. Se systémem Stop/Start není problém ani jízda po městě,  kde se kombinovaná spotřeba ustálila na hranici 8,3 litru.

Co se týče podvozku a celkového jízdního charakteru, nový Forester skvěle filtruje nerovnosti vozovky a zároveň se příliš nenaklání v zatáčkách. I ve vysokých rychlostech je vůz stále stabilní a v případě přehnaného jízdního stylu vás brzy zkrotí stabilizační systém. Sportovní jízda však Foresteru není cizí a řidičovi je nabídnuta velká porce zábavy, stejně tak je ale přeborníkem v terénu, kde se zalekne opravdu máločeho. Za pomoci symetrického pohonu všech kol AWD se můžete pustit do průjezdů zabahněných cest, rozbředlých sněhových hlubokých kolejí či písčitého terénu. Velice praktickou věcičkou jsou pak gumové kryty spodní hrany bočních dveří, nehrozí vám tak případné zašpinění oděvu od zbytků bláta či prachu. 

Resumé

Nová generace Subaru Forester se mi v průběhu testování doslova vryla pod kůži, jeho všestranné využití dovoluje posádce vycestovat téměř kamkoliv a ve spojení se silným a úsporným motorem, bohatým vnitřním prostorem a pohledným designem, se jedná o příjemně zpracovaný vůz pro každý den. Osobně bych mu dal přednost před masovou německou SUV konkurencí, která se jen tváří, že patří do drsných podmínek, ale když dojde na lámání chleba, bude to Forester, se kterým dojedete tam, kam jste si v úvodu cesty naplánovali. 

Druhý pohled - Jan Zýka

Když jsem poprvé usedl za volant, znovu se vybavilo úsloví o jablíčku, skrývajícím pod nádherně červenou a nablýskanou slupkou masitého červíka. Vyděsili jste se? Nemusíte, Forester je totiž pravým opakem takového rčení. Auto mezigeneračně narostlo do všech směrů a nebudu si nalhávat, v mých očích poněkud zošklivělo. Uvnitř je naopak změn k lepšímu víc než dost. Morálně i funkčně zastarávající palubka z minulé Imprezy byla nahrazena tou z modelu XV, což se odrazilo i na displejích a informacích jimi poskytovaných v množství dosud nevídaném. Nepatřičně působí jen displej audia a navigace, který pokulhává zapracováním do interiéru a ergonomií ovládání. V autě, kde jsou veškeré prvky navrženy na snadné ovládání v rukavicích, vypadají ani ne centimetrová dotyková tlačítka velmi nepatřičně. Celkový dojem je ale velmi dobrý, byť za evropskou konkurencí stále pokulhává. Líbilo se mi těsnění chránící prahy před zamazáním i rozsah otevírání dveří. Ta zadní jdou otevřít téměř do pravého úhlu, takže manipulace s dětskou sedačkou je hračka.

Forestera jsem příliš netrápil jízdou mimo zpevněné cesty. Jednak vím ze setkání s předchozí verzí, že toho ve své čistokrevné podobě s mezinápravovým diferenciálem zvládne víc než dost, a pak nová generace přišla o redukci převodovky a dostala šestikvalt. Posun směrem ke konvenčním zákazníkům se projevuje komfortnější jízdou po běžných silnicích. Podvozek by sice mohl být poddajnější, zuby ale rozhodně neláme, a jakmile začínám tlačit na pilu, rázem objevuji skryté přednosti. Auto se nenaklání, vedení do zatáček je ukázkově přesné a přes nerovnosti se přenáší nadmíru jistě. Atmosférický zážehový čtyřválec ze sebe vydává to nejlepší teprve po překročení čtyřtisícové mety na otáčkoměru za doprovodu skvělého soundtracku, který mi dokonce v mnohém připomněl WRX STi. Je to špatně? Nemyslím si. Když na to totiž přijde, bez problému můžu jezdit mezi 1.500 a 2.000 otáčkami, šestku řadit při šedesátce a nevěřícně zírat na ukazatel spotřeby. Bez výrazných problémů lze totiž odečíst tabulkové hodnoty. Uváděných 6 litrů mimo město jsem dokonce překonal, když na mě displej zářil číslem 5,8 l/100 km. A to hovoříme o velkém SUV s hmotností kolem 1550 kg. Takhle výkonný, charakterní a přitom úsporný atmosférický motor se skutečně jen tak nevidí. Má smysl připlácet 100 tisíc korun za komplikovaný naftový boxer, s nímž v reálu ušetříte litr na sto? Já bych měl jasno.

Celkové hodnocení: 87 %

Nejlevnější verze modelu: 699 000 Kč (2.0i 110 kW Active)
Cena testované verze: 879 000 Kč

foto: Jan Zýka

KLADY:
- spotřeba
- prostorný interiér
- příjemný design karoserie
- průchodnost terénem 

ZÁPORY:
- ovládání středového panelu
- málo výrazné boční vedení předních sedadel

Motorizace         
zážehový čtyřválec
zdvihový objem: 1996 cm3
nejvyšší výkon: 150 koní při 6200 ot/min
největší točivý moment: 198 Nm při 4200 ot/min
palivo: benzín
 
Výkon
maximální rychlost: 190 km/h
zrychlení z 0 - 100 km/h: 10,6sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 8,6l / 6,1l / 7l
objem palivové nádrže: 60 L


Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy