Někdo již tuší, že se jedná o německý Volkswagen a jeho model Golf ve verzi Variant. O modelu Golf se vždy lidé baví jak o spolehlivém, rychlém a v neposlední řadě i komfortním automobilu. Nyní, když světlo světa spatřila již sedmá generace tohoto kombíku, neváhali jsme v redakci ani vteřinu a tohoto nejnovějšího zástupce středně velkých kombi jsme podrobili pečlivému týdennímu testu.
Exteriér
Už při přebírání vozidla se u mě dostavil zvláštní pocit, že další strávené dny ve společnosti nového Golfa VII Variant budou opravdu stát za to, a jak jsem později zjistil, vůbec jsem se nemýlil!
Nový Variant kromě nových technologií nabízí i zcela nový design, jenž z vozu dělá opravdu pohledný kousek a ve spojení s nádherným modrým lakem je z něj dokonalý, ale dravý elegán. Námi testovaný kus byl v nejvyšší výbavě Highline, která přináší spoustu decentních a přitom efektních prvků, které vůz ještě více zkrášlují a dodávají mu velkou porci elegance. Mezi tyto prvky patří chromované lišty podél bočních okének, chromovaná lišta ve spodní části předního nárazníku a také chromovaný pruh, táhnoucí se přes celou spodní část mřížky chladiče, na kterou navazuje „pruh“ umístěný v předních světlometech.
Design vozu se inženýrům Volkswagenu povedl na jedničku a není zde absolutně nic, co by někomu mohlo připadat nevkusné či nevhodné. Dalo by se říci, že s každou novou generací jde Golf Variant kupředu a nebál bych se tvrzení, že již celkem populární Škoda Octavia současné třetí generace dostala velkého a silného soupeře.
Oproti minulé generaci povyrostl Golf VII Variant do délky o 28 mm, jeho rozvor se pak prodloužil o 57 mm. Kdo se v nabídce modelových řad orientuje méně, tak ten si dokonce může nového Golfa Variant splést s větším „bratrem“, kterým je Volkswagen Passat Variant. Jejich design je totiž hlavně v zadní části velice podobný a celkovou velikostí jsou od sebe taktéž jen kousek.
Interiér a výbava
Při prvním usednutí do interiéru vozu jsem byl z celkového prvotního dojmu doslova unešen. Známá německá kvalita a pečlivost je zde velmi evidentní a při zavření dveří se cítíte jako v jiném světě, izolovaní od ostatních. Přední sedadla kombinující černou látku s Alcantarou poskytují velmi příjemný posed a jejich bočnice vás podrží i v těch opravdu prudkých zatáčkách.
Místa nad hlavou cestujících je na obou řadách dostatek, i postavy vysoké 190 cm se zde nebudou tísnit. Kolena cestujících na předních a zadních sedadlech si taktéž budou užívat královského místa, až mě napadá myšlenka, zda není zbytečné pořizovat si větší Passat Variant, kde těch pár cm navíc oproti Golfu není již tak znát.
Při pohledu na palubní desku a středový panel se nelze ubránit dojmu, že sedíte ve voze o kategorii výše, za což ale lze vděčit již zmíněné výbavě Highline, jenž obsahuje nespočetné množství prvků výbavy, na které jsem přicházel ještě poslední den testovacího týdne. Zmiňovat všechny prvky výbavy by vydalo nejméně na stránku o velikosti A3, takže zde zmíním jen ty nejpodstatnější prvky. Už v základu nový Golf VII Variant nabídne automatickou dvouzónovou klimatizaci se senzorem kvality vzduchu, kožený tříramenný sportovní volant či 7 airbagů, včetně kolenního. Nejvyšší výbavový stupeň Highline ale vůz doslova vyšperkuje a komu je to i tak málo, ten může sáhnout po příplatkové brožurce, kde je tolik dalších položek, až někdy potenciální zájemce neví, co si vlastně má vybrat.
Naše testovaná verze nás hýčkala například LED stropními lampičkami, bi-xenonovými světlomety, podsvícenými dekoračními lištami ve dveřích s regulovatelnou svítivostí nebo vnitřními dekory v barvě Piano Black. Naopak zamrzí absence navigačního systému Discover Pro, který bych v nejvyšším stupni Highline považoval již za standard. Opravdovou třešničkou na dortu však byl parkovací asistent ParkPilot, který dokáže vůz částečně bez asistence řidiče sám zaparkovat, a to jak do kolmo, tak i do podelně stojící řady vozidel. Tuto vychytávku jsem samozřejmě vyzkoušel a i když její funkce by potřebovala trochu vyladit, i tak se jedná o perfektní prvek výbavy.
Pojďme si ale přiznat, to nejdůležitější, proč by některá rodina sáhla po verzi Golf VII Variant, je přeci jenom zavazadlový prostor. Ten se oproti minulé generaci zvětšil na základní objem 605 litrů, což je opravdu dost. Po sklopení zadních sedaček za pomoci jednoho jediného tlačítka, vznikne doslova díra o objemu 1620 litrů. S touto hodnotou může nový Variant směle konkurovat i české Škodě Octavii III Combi, případně jí sebrat i potenciální kupce.
Praktičnost doplňuje i síťový program, který je možné případně uschovat pod podlahu kufru. Po bocích zavazadlového prostoru se také nachází hned čtveřice praktických háčků, za které lze uchytit nákupní tašky, což jsem já osobně nejednou ocenil.
Motorizace a jízda
Jak je z nadpisu naprosto jasné, k testu jsme si vybrali nejsilnější naftovou motorizaci o objemu 2.0 TDI Bluemotion, která poskytuje velice slušný výkon 150 koní a 320 Nm točivého momentu. Ta spolupracuje společně se šestistupňovou manuální převodovkou, která má příjemně krátké dráhy a její odstupňování už nemůže být lepší. Naše verze měla poháněnu přední nápravu, ovšem v nabídce je i varianta s tímto motorem a pohonem všech kol 4Motion.
Abych se přiznal, až do doby, než jsem usedl do nového Golfu VII Variant s tímto motorem, nechápal jsem, co tak zázračného někteří vidí na koncernových naftových motorech typu TDI. Německý Volkswagen mi však na tuto otázku odpověděl tím nejlepším způsobem a udělal na mě skvělý dojem.
Výkon motoru se projeví až od hranice 1700 ot/min, kdy teprve zabere velké turbodmychadlo a vůz opravdu výrazně ožije. Na vlhkém povrchu se při prudším šešlápnutí plynového pedálu celkem často dostaví ztráta přilnavosti přední nápravy, za což ale může typická kombinace velké váhy a silné pohonné jednotky.
Jak lze očekávat, i přes silný výkon je zde díky označení TDI Bluemotion brán ohled i na spotřebu vozidla. Ta za dobu testu nepřesáhla v kombinovaném režimu hranici 6,3 litru na 100 km/h a to jsem s vozem absolvoval městské popojíždění v ranní špičce, rychlé krájení kilometrů na okresních silnicích a také delší dálniční přesuny v plném obsazení. Spotřeba ve městě se pohybovala okolo hranice 6,2 litrů na 100 Km, na okresní silnici se díky skvěle odstupňované převodovce daří dosáhnout hodnoty 5,4 litru. Tyto hodnoty jsou sice mírně vzdálené tabulkovým hodnotám, ale za to může rozličný styl jízdy a někdy dosti "namáhavé" jízdní podmínky.
Co se týče dálničních úseků, tam je Golf VII Variant 2.0 TDI Bluemotion jako doma. Při rychlosti 130 km/h motor točí přijatelných 2100 ot/min, do kabiny neproniká téměř žádný hluk a celková atmosféra jízdy je na tak dobré úrovni, že jsem se sám přistihl, jak si některé cesty schválně prodlužuji, jen abych oddálil konec jízdy. Je radost vidět, jak si někteří řidiči myslí, že velké kombi s logem VW přece nemůže být výkonné, záhy jsem je však vyvedl rychle z omylu, v rychlosti 130 km/h stačí podřadit na pátý převodový stupeň a řidič Golfu VII Variant 2.0 TDI pak musí bedlivě sledovat tachometr, aby se během chvíle nedostal na maximální rychlost, která činí 218 km/h.
Resumé
Za dobu testování jsem se s novým Golfem VII Variant opravdu více jak dobře seznámil, jeho prostornost skloubená s výkonným motorem a plnou výbavou z něj dělá silného soupeře pro konkurenční automobilky. To vše potrhuje elegantní ale dravý design, jenž se ani za pár let zcela jistě neokouká. Na voze se mi nepodařilo najít jediný nedostatek, vše je tak jak má být, interiér je přehledně zpracovaný, nikde nic nevrže, motorizace 2.0 TDI je zřejmě nejvhodnější volbou pro tuto verzi a pohodlí posádky je tak na dobré úrovni, že typická cesta do Chorvatska se stane radostí.
Druhý pohled – Jan Zýka
Design, který nenadche ani neurazí, v provozu nenápadné šedé myšky, jichž denně potkáme stovky. Takhle nějak jsem donedávna nahlížel na produkty wolfsburgské automobilky. Když se ale objevily první snímky sedmičkového Golfu, poprvé jsem si říkal, že tohle vůbec nevypadá zle. A naživo se moje podezření jen potvrdilo. V kombinaci sedmnáctipalcových kol a barvy Pacific Blue je to elegantní fešák s najemno oholenou tváří a ostřeji řezanými rysy, který bude i za několik let vypadat stále šik. A stejné je to i uvnitř. K vrcholné výbavě Highline patří poloalcantarová sedadla s výrazným bočním vedením a bohužel i rozměrné plochy dekorované černým klavírním lakem. Ten se totiž nejen za pár dnů viditelně zapráší, ale klíče nebo podobné ostřejší předměty v něm brzy zanechají nesmazatelné stopy.
Dostalo mě naopak regulovatelné bílé osvětlení lišty ve výplních předních dveří nebo možnost rozsvítit zadní lampičky z předních sedadel. Skvělé nápady. Palubní infotainment je intuitivní i svižný, ovládání dotykového 5,8“ displeje však vyžaduje nadmíru soustředění. Za navigaci s větším 8“ displejem si ale i u nejvyššího výbavového stupně připlatíte bratru 50 tisíc Kč! A když se plácnete přes kapsu ještě víc, dostanete bi-xenony, parkovacího asistenta nebo třeba adaptivní tempomat s automatickým bržděním. Naštěstí pro nás, poslední tři zmíněné položky náš testovaný kousek již zahrnoval. Jak je ale evidentní, ceníková cena Golfa Variant Highline 2.0 TDI 569.900 Kč nemusí být ani zdaleka konečná a dá se celkem rychle o dost navýšit.
Ačkoliv jízdní vlastnosti jsou bezproblémové a nezáludné, za volantem nečekejte zábavu jako spíš jízdní komfort. A to navzdory diskům s větším průměrem. Na vysoké úrovni je kromě tlumení nerovností i akustická pohoda. Dvoulitrové „tédeéíčko“ se 110 kW a 320 Nm tahá plynule už od nějakých 1500 ot./min., při dynamické jízdě na jiném než suchém povrchu musíte ale počítat s nižší schopností přenosu kroutícího momentu. Variant si v takových případech hrábne klidně i na dvojku a nemusíte se ani moc snažit. Golf si celkovou promyšleností a dotažeností svoje místo na výsluní C segmentu dokáže uhájit, konkurence ale poslední roky přiostřuje nože a na cílovou rovinku vbíhají s Golfem bok po boku. O vítězství poté rozhodují už jen detaily či sympatie ke značce.
Celkové hodnocení: 93%
Základní cena vozu: 378 900 Kč (Golf VII Variant 1.2 TSI Trendline)
Cena námi testované verze vč. příplatků: 666 200 Kč (Golf VII Variant 2.0 TDI Highline)
KLADY:
- vynikající design
- prostorný a útulný interiér
- bohatá základní výbava
- jízdní vlastnosti a spotřeba
- aktivní i pasivní bezpečnost
ZÁPORY:
- místy "zmatený" parkovací asistent
Motorizace: |
vznětový čtyřválec s turbem |
zdvihový objem: 1968 cm3 |
největší výkon: 150 koní při 3500 - 4000 ot/min |
největší točivý moment: 320 Nm při 1750 - 3000 ot/min |
palivo: nafta |
Výkon: |
maximální rychlost: 218 Km/h |
zrychlení z 0 - 100 km/h: 8,9 sekundy |
spotřeba paliva (město/mimo město/kombinovaná): 5,1l/3,7l/4,2l |
objem palivové nádrže: 50 litrů |