TEST: Citroën C3 1.6 VTi 120 Exclusive - Sportovcem jen na oko

Není tomu tak dávno, kdy jsme měli v naší redakci možnost otestovat malý Citroën C3 druhé generace s úsporným naftovým motorem 1.4 HDi o výkonu 75 koní. Nyní tu máme na týdenní redakční test opět Citroën C3 pro rok 2013, který však skrývá pod kapotou nejsilnější pohonnou jednotku, jakou lze do modelu C3 vůbec dostat.

Na test se nám pro tentokrát podařilo ukořistit variantu s benzínovým čtyřválcem o objemu 1.6 litru, který poskytuje výkon 120 koní a 160 Nm točivého momentu. Motorizace pak byla opět spojena s 5. stupňovou manuální převodovkou.

Exteriér

Popisovat opět krásu a eleganci malého modelu C3 by snad bylo nošením dříví do lesa. Náš testovaný kousek se kromě nejsilnější motorizace chlubil tmavě modrým lakem karoserie Encre a i nejvyšší výbavou Exclusive, která nejen exteriér modelu zkrášluje na maximální možnou míru. Zvenku, stejně jako u předchozí testované verze C3 Tendance, jsou k vidění opět chromované prvky, mezi něž se řadí kryty zrcátek, kliky dveří či lišta na zadním víku kufru. Oproti nižším výbavám jsou zde navíc k vidění i stříbrné plaketky Exclusive, jenž jsou umístěny pod zpětnými zrcátky. Součástí nejvyšší výbavy jsou i povedená litá kola o rozměrech 16", která dodala vozu ještě větší porci vznešenosti a opravdu mu sluší.

Tvar karoserie a celková délka vozu do  4 metrů jasně dává najevo, že malý Citroën C3 je jako stvořený pro především ženskou část populace, popřípadě pak i pro začínající mladé řidiče. Co se týče celkového vzhledu vozu, dalo by se říci, že je naprosto jedno, jakou výbavou C3ka oplývá, tak či tak, vůz nikterak neztrácí na své eleganci, zachovává si svůj nadčasový design a jedinou vadou na kráse tak mohou být snad jen nevhodně zvolená kola s neefektním designem. 

Interiér a výbava

Námi testovaný kousek ve výbavě Exclusive poskytuje posádce maximální možnou výbavu, kterou automobilka pro tento model nabízí. Při porovnání s dříve testovaným modelem C3 1.4 HDi ve středním výbavovém stupni Tendance, se C3 1.6 VTi Exclusive vyznačuje ještě větším nádechem luxusu v jeho interiéru. Najdeme zde opět tříramenný volant se spodní zploštělou částí, který se chlubí světlým hliníkovým dekorem. Nevýhodou tohoto dekoru je fakt, že v tuhých zimních měsících vás bude volant po ránu pěkně „chladit“, jak je tomu naopak v parních letních dnech, to si radši netroufám říci. V testované verzi Exclusive byla také přítomna sedadla v provedení světlá látka/alcantara, na kterých je ale vidět opravdu každá nečistota a tak bych snad já osobně zvolil tmavou variantu potahů.  Vůz dále nabízí celou řadu asistenčních systémů, hudební vstupy AUX a USB, 6x airbag, elektricky vyhřívaná a ovládaná zpětná zrcátka či automatickou klimatizaci. Naproti tomu zamrzí absence xenonových světlometů, které bych v nejvyšší výbavě již očekával. Vůz měl i příplatkový basový reproduktor, ten byl umístěn na středové části palubní desky pod čelním oknem. Basový reproduktor je nutné pochválit, protože výsledný hudební efekt byl o několik řad dále, než tomu je u nižších výbavových stupňů.

Co se týče pohodlí pasažérů, tak v předních sedadlech se sedí velice dobře a s klidným svědomím jsem v nich absolvoval trasu Praha - Ostrava a zpět. Celková jízda mi po dobu cesty ve voze nedělala sebemenší potíže (snad kromě rozbité dálnice D1) a výsledný komfort posádky nikterak netrpěl. Prostoru pro posádku vpředu je v oblasti kolen a hlavy dostatek a v nejvyšší výbavě Exclusive zde navíc jízdu zpříjemňuje panoramatické okno Zenith, které interiér vozu z velké části decentně prosvětluje. Tuto vychytávku bych sice očekával více u rodinných vozů typu MPV, ale i v malém C3 mi vůbec nevadila. 

Po stránce prostoru pro kolena a nad hlavami cestujících na zadních sedadlech se Citroën C3 řadí spíše do průměru. Opět proto zmíním doporučení, že na zadních sedadlech je vhodné vozit pouze osoby menšího vzrůstu, ideálně do výšky 170 cm.

Motorizace a jízda

Nejsilnější agregát o objemu 1.6 VTi dokáže s malým Citroënem opravdu „cvičit“. Motor byl vyvíjen ve spolupráci s automobilkou BMW a jeho výkon 120 koní  a 160 Nm točivého momentu je na vůz možná až moc, a to hlavně s ohledem na špatné zpřevodování.

Motor je osazený variabilním časováním ventilů na sací i výfukové straně a variabilním zdvihem sacích ventilů, přičemž jeho maximální výkonový potenciál musíme hledat až v poměrně vysokých 4250 ot/min. Motorizace si ale nechá líbit i nízké otáčky a také je nutné podotknout, že C3ka 1.6 VTi není stvořena na žádné závodění. Jedná se spíše o variantu, kterou využijí především ti, kteří pravidelně jezdí delší dálniční úseky.  

Kdo by snad čekal, že si 1.6ka bude brát přehnané množství paliva, tak ten má tak trochu pravdu. S dříve testovanou úspornou variantou 1.4 HDi se tato verze opravdu rovnat nemůže. Při klidném dálničním tempu 130 km/h motor točí téměř 4000 otáček/min a odměnou mi byla spotřeba čítající 7,7 litru na 100 km. Spotřeba ve městě je oproti dálničním hodnotám o něco lepší, ale pro její udržení je řidič nucen už kolem rychlosti  50 km/h řadit 5. převodový stupeň, motor se totiž dostává rychle do otáček a spolu s tím roste i odběr paliva. Spotřeba ve městě čítala 6 litrů na 100 km a to jsem se snažil jezdit co nejvíce úsporným stylem.

Za výše zmíněné nedostatky v oblasti spotřeby ale nemůže motor, nýbrž zastaralá 5. stupňová převodovka. Převodovka výkonový potenciál vozu značně snižuje, zvyšuje jeho spotřebu, otáčky motoru a spolu s tím i hlučnost v interiéru. Přítomnost 6. převodového stupně bych u motoru 1.6 VTi považoval již za nezbytnou a osobně si například nedovedu představit, jaký odvážlivec by s touto variantou uháněl maximální možnou rychlostí, která je dle výrobce 190 km/h.

Ani samotné řazení není v nejsilnější verzi modelu C3 tím, co by si řidič mohl naplno užívat. Krom delších drah je převodovka mírně "gumová" a dokonce mi několikrát vypadla zařazená zpátečka, což mi s odstupem času začíná u francouzských vozidel připadat jako běžná věc.  

Resumé 

Při převzetí klíčů od vozu jsem se těšil na skvěle vypadající, vybavený a velmi rychlý malý vůz, se kterým bude zcela jistě velká zábava. Bohužel, během testovacího týdne mě na voze zaujaly především prvky maximální výbavy, jízdní komfort ve městě a na okresních silnicích a také samotný vzhled modelu. Po stránce výkonnosti na dálničních úsecích jsem byl naopak zklamán a je velká škoda, že inženýři značky kazí skvělé jízdní vlastnosti zastaralou pětistupňovou převodovkou. Komfort vozu je na ideální úrovni, spolu s výbavou Exclusive je posádce dopřáno maximálního pohodlí a cestování je více jak příjemné. Na závěr je nutné dodat, že pokud je někdo zastáncem plně vybaveného vozu modelové řady C3, tak tomu lze s klidným svědomím doporučit verzi v nejvyšším výbavovém stupni Exclusive, ovšem s jinou pohonnou jednotkou, než je právě námi testovaná 1.6 VTi 120.

Celkové hodnocení: 82 %


Základní cena vozu vč. akční slevy: 219 900 Kč (verze C3 1.0 VTi 68)

Cena námi testované verze vč. akční slevy: 319 900 Kč


KLADY:

- luxusní vzhled

- výbava

- panoramatické okno Zenith

- výborná audiosoustava 

- moderní interiér

- prostorná sedadla

ZÁPORY:

- převodovka

- spotřeba

- hlučnost ve vyšších otáčkách

- absence xenonových výbojek

Motorizace:           
zážehový přeplňovaný čtyřválec
zdvihový objem: 1590 ccm3
největší výkon: 88kW (120 koní) při 6000 ot/min
největší točivý moment: 160 Nm při 4250 ot/min
palivo: benzín
převodovka: pětistupňová manuální
 
Výkon:
maximální rychlost: 190 km/h
zrychlení z 0 - 100 km/h: 8,9 sekundy

spotřeba (město/mimo město/kombinovaná): 6,0 l/ 7,6 l/ 6,8 l

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy