TEST: Subaru Forester 2.5X LPG – na plný plyn

Forester | foto: www.autoroad.cz / Jan Zýka

Přestože slovní spojení z nadpisu používá většina z nás dennodenně, jen u málokterého auta má tak opravdický význam jako u dnes testovaného Foresteru. Kromě klasického naturalu totiž dokáže tenhle atmosférický dvouapůllitr jezdit i na zkapalněný propan-butan. Dáme sbohem úspornému naftovému boxeru?

Subaru Forester třetí generace po drobné modernizaci jsme tu měli už vloni zjara. Tehdy to bylo s výborným naftovým boxerem, který po svém uvedení nastartoval značce na evropských trzích doslova raketový vzestup prodejů. Má tedy vůbec smysl přemýšlet o benzínovém nepřeplňovaném motoru nadprůměrného objemu?

TIP: Test Subaru Forester 2.0D – japonský zálesák 

EXTERIÉR

Forester patří k těm autům, za kterými se na ulici jen těžko ohlédnete. A když ho řídíte, těžko se někdo otočí za vámi. Snad jen opravdový znalec a „subarista“ v jedné duši. Žádné módní výstřelky, designové kudrlinky či dech beroucí křivky. S nadsázkou bychom možná řekli hranatá krabice bez nápadu. Tahle zdánlivá nudnost je ale zároveň jeho největší předností. Přehledná karoserie, výborný výhled všemi směry, přehršel vnitřního prostoru, jen velmi pomalu stárnoucí vzhled a v neposlední řadě i minimální zájem mezi zloději.

Neznalec nesubarista se ale může ztratit už při pohledu zpředu. Ať se podíváte na Imprezu, Forestera, Legacy či Outbacka, kromě loga a křídel kolem si nelze nevšimnout jisté designové roztříštěnosti. Zkrátka každý pes, jiná ves. Koncept nové Imprezy ale sebevědomě naznačuje, že se blýská na lepší časy a mohli bychom se i u Subaru dočkat jednotné identity. Ale zpět k Foresteru. Z boku zaujme velká prosklená plocha a rozměrné dveře otevírající se do velkého úhlu a usnadňující nastupování. To samé platí i o víku zavazadlového prostoru, kromě kterého našly vzadu své místo i dvě koncovky výfuku a čiré svítilny. Vpředu na kapotě naopak chybí nasávací otvor typický pro turbo verze.

INTERIÉR

Jestliže znovu použiji poněkud drzý příměr s krabicí bez nápadu, musím interiér označit za jednoznačně spartánský. I když solidně zpracován, lacinějšími a lesklými plasty se jen těžko vyrovnává třeba novému Outbacku, o německé konkurenci ani nemluvě. Tady jde v prvé řadě o funkčnost a jednoduchost obsluhy. Ovládacích prvků je naprosté minimum a takovými kolečky ventilace bez problémů otočíte i v palčákách. Snad jen předpotopní přepínání palubního počítače kolíčkem za volantem by potřebovalo změnu jako sůl a audio by si zasloužilo lepší zvuk a USB vstup. Zajímavostí verze 2,5X je unikátní páka redukční převodovky a indikátor množství paliva v plynové nádrži. K šílenosti mě přivádělo jen prapodivně skokové ladění teploty topení. Na minimu fouká vzduch ledový, o jeden dílek výš už horký. Takže je třeba buď neustále mezi těmito polohami přepínat, nebo pustit klimatizaci, která je ale ne každému po chuti. Rovněž loketní opěrka je tak nízko, že by měla přijít o svůj název.



Tradičně perfektní je pozice za skvělým volantem, díky níž se rozhodně necítíte jako řidiči vysokého crossoveru. Sedačky s dobrými hlavovými opěrkami jsou vcelku příjemné i na delší cesty. O místu nemá smysl příliš básnit, je ho tu dostatek na všech sedačkách ve všech směrech. Vzadu navíc konstruktéři vymysleli šikovný vyklápěcí držák na nápoje. Samotná zadní opěradla můžeme polohovat, nebo v případě potřeby jednoduše jedním prstem sklopit. A to i z kufru. Ten pojme za běžných podmínek 450 litrů, v případě LPG přestavby jej ale velmi výrazně omezuje rezervní kolo, na jehož místo pod podlahou se nastěhovala nádrž na plyn. To je ale jediné negativum, jinak je takto upravené auto k nerozeznání od výhradně benzínového modelu. Nástavec na tankovací ventil vozíte v interiéru a při každém tankování je třeba ho našroubovat.

MOTOR A SPOTŘEBA

Jestli jsem v předchozích odstavcích naházel na subaru trochu špíny, teď zas budu chvíli chválit. Nepřeplňovaný zážehový boxer o zdvihovém objemu 2,5 litru poskytuje řidiči nejvyšší výkon 126 kW (170 k) při 6000 ot./min. a točivý moment 229 Nm v 4400 ot./min. Napadá vás teď něco ve smyslu: „Cože? Jen 170 koní? Vždyť to má dneska každý druhý dvoulitr“. Máte možná pravdu, ale garantuji vám, že žádná z přeplňovaných „malorážek“ nepřinese tolik radosti jako tahle o půl litru větší atmosféra. Tedy pokud si pod pojmem radost nepředstavujete kopanec od turba ve dvou tisících. Tenhle boxer je doslova hladový po otáčkách. Čím výš ho roztočíte, tím výrazněji táhne, a to až do červeného pole, navíc za výborné mechanické zvukové kulisy tolik typické pro motory s protiběžnými písty. K dokonalosti mu sice dva válce schází, ale zní dost dobře na to, aby vám každé protočení ručičky k vrcholu otáčkoměru vykouzlilo úsměv na rtech.

I když celkovou sílu motoru poněkud otupují dlouhé převody pětistupňového manuálu, pomáhají naopak držet spotřebu v rozumných mezích. Například při jízdě ustálenou stovkou točí motor 2500 otáček a na každých sto kilometrů si řekne asi o 7 litrů. Při akceleraci na dálniční limit vzrostou otáčky na necelé tři a půl tisíce. Přestože jsme s Foresterem nejezdili nijak defenzivně, ustálila se nám spotřeba na 8,4 l/100 km. Po asi 70 km trase „na spotřebu“ zahrnující i cestu do centra Prahy a zpět ukázal počítač dokonce hodnotu 6,8 litru LPG na 100 km. Výrobcem udávaná spotřeba pro kombinovaný cyklus je přitom 9,3! Zkratka LPG je důležitá, neboť při jízdě na benzín je dle údajů importéra spotřeba ještě o 20 procent nižší. Nezapomeňte ale, že cena LPG je oproti naturalu poloviční. Motor kvůli ochraně čerpadla a vstřiků startuje za každých okolností na benzín, což indikuje blikající dioda na přepínači mezi oběma pohony. Teprve po jeho zahřátí se automaticky zapojí LPG, které se vstřikuje přímo ve zkapalněné formě. Přechod mezi naturalem a plynem je takřka nepostřehnutelný.



JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Absence technických vychytávek či buržoazních prvků výbavy se projevila na relativně nízké hmotnosti jen lehce přesahující 1,5 tuny a ta zase pomohla skvělým jízdním vlastnostem. Navzdory od loňského modelového roku přitvrzeným tlumičům se ale stále docela naklání, i když na přilnavost to nemá dlouho žádný vliv. Vědecky řečeno je kritická rychlost opuštění oblouku po jeho tečně relativně vyšší než u jiných vehiklů s obdobnou stavbou karoserie. Charakteristikou Forestera je totiž v prvé řadě vyvážené chování, a to doslova. Auto zůstává velmi dlouho neutrální, než podle polohy pedálu akcelerátoru převládne nedotáčivý či nepatrně přetáčivý postoj. Ani pak se ale svět nezboří, včasným zásahem do poctivého hydraulického řízení s velmi dobrým citem jste ve zlomku sekundy ze začínajícího průšvihu venku. Při vyšších rychlostech ale začíná být problémem krabicoidní tvar vozu projevující se větším aerodynamickým hlukem, než jsme od moderních SUV zvyklí.

Forester dokáže znamenitě dostát svému jménu i v terénu. I když konkurence poslední dobou své v různé míře přiřaditelné čtyřkolky notně vylepšila, jen těžko budete hledat něco čitelnějšího a jistějšího než symetriku od Subaru. O tom jsme se sami přesvědčili předposlední den testu, kdy do rána spadla z nebe souvislá vrstva sněhu a silničáře to, ostatně jako vždycky, velice překvapilo. Když k tomu připočtete solidní nájezdové úhly 25 a 27 stupňů, světlou výšku 21,5 cm a raritní redukci převodovky, většina přímých soupeřů v koutě bledne závistí. Redukce přijde kvůli delším neredukovaným převodům vhod i při tahání přívěsů, kdy rozjezdy odlehčí namáhání spojky a dálniční osmdesátka zas motoru.

VERDIKT

Subaru Forester zaujme hlavně prakticky smýšlející motoristy. Na nic si nehraje, netrhá rekordy ani vzhledem, ani kvalitou interiéru. Jde o poctivě udělané auto, u kterého máte pocit, že vydrží mnohem drsnější zacházení než kdejaká moderní přetechnizovaná SUV. Z pohledu řidičského se jedná o neobyčejně zábavný a především čitelný vůz. Počínaje vyváženým podvozkem a přesným řízením a konče třeba charakterním atmosférickým motorem s bezvadnou výkonovou špičkou u červeného pole. Auto samotné má v podstatě jen dva hlavní nedostatky – kvůli rezervě značně omezený kufr a v LPG přestavbě zakázaný vjezd do podzemních garáží.

S dvacetitisícovou přestavbou se cena našeho Forestera zastavila na rovném tři čtvrtě milionu. Za nadmíru prostorné SUV s pohonem všech kol, redukční převodovkou, xenonovými světlomety, mlhovkami s corner funkcí, sklápěním zrcátek při zamčení vozu, automatickou klimatizací, šesti airbagy, sedmi reproduktory, aktivními opěrkami hlavy a hromadou další výbavy šlo o férovou nabídku. Ano, minulý čas. Motor 2.5X plní pouze emisní normu Euro 4 a navíc se do České republiky dovezla jen jejich omezená série. V době konání testu bylo na skladech posledních 6 kusů, a to včetně našeho, které už bylo papírově rovněž prodáno.

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy