TEST: Volvo S60 D3 – severská ofenzíva

S60 | foto: www.autoroad.cz / Jan Zýka

Celou jednu dekádu musela „es šedesátka“ čekat na svého nástupce. A protože deset let je v automobilové branži sakra dlouhá doba, přichází nová generace dobýt ztracené pozice zcela odlišným elegantním střihem a napěchovaná nejmodernější technikou v čele s novými motory i jedním unikátním bezpečnostním systémem.

Po prvních dvou letech, kdy sjelo každým rokem z výrobních linek více než 100 tisíc kusů Volva S60, začal zájem slábnout, až se zastavil na pouhých 6205 kusech v roce 2009. Tehdy jeho produkce v belgickém Ghentu definitivně skončila, aby v roce následujícím opustila brány stejné fabriky zcela nová S60. Podaří se jí navázat na novodobé úspěchy crossoveru XC60 a potrápit německou konkurenci?

EXTERIÉR

Sedan dále rozvíjí zcela nový designový směr nastolený právě XC60. Pryč jsou doby rovných úseček a pravoúhlých tvarů, Volvo hledí do budoucnosti s filosofií elegance, dynamiky a agresivity. Vše začíná už na přídi stylizované do písmene X. Světlomety, maska chladiče i efektní kosodélníková denní světla se rozšiřují směrem vzhůru, naopak prolisy pod registrační značkou směrem dolů k silnici. Diskutabilní záležitostí je absence mlhovek.

Bočním pohledem vyniknou dvě věci. Za prvé krátké převisy a dlouhý rozvor (mimochodem o 6 cm delší než u první S60) a za druhé pozvolna se svažující střecha, díky které připomíná volvo siluetou spíš atletické kupé než sedan. Úroky si takové řešení vybírá v podobě malého vstupu do zavazadelníku a spolu s vzadu vysokým pontonem karoserie i horším výhledem při couvání. Zadek samotný je ale nesmírně sexy. Diodové svítilny ve tvaru hokejek, decentní spoiler a příplatkový styling paket v podobě šedého difuzoru a lichoběžníkové koncovky výfuku zapuštěné do nárazníku vypadá báječně. Součástí kitu je i podobný plast na předním nárazníku a nástavce prahů.

INTERIÉR

Tradičně urozený je ovšem i interiér vozu. Bytelnou palubní desku z vybraných materiálů šlechtí stříbrné doplňky z broušeného či lesklého kovu. Jako pěst na oko působí malý a hodně zapuštěný displej audia a palubního počítače a pak také asymetrické uspořádání výdechů ventilace. Útěchou budiž, že v létě nepožene klimatizace studený vzduch přes ruku na volantu řidičovi do obličeje a že za příplatek je možné dokoupit integrovanou navigaci s podstatně lépe vypadajícím větším displejem – 7 namísto 5 palcového.

Pozici za konečně akorát tak velkým volantem najdeme snadno a podtrhnout musíme i nadprůměrné pohodlí, které na cestující čeká dokonce i vzadu. Tam jsou sedáky kvůli střeše vybrány, takže do nějakých 185 centimetrů výšky si sedne pohodlně každý. Vpředu už to sice nejsou ta rozměrná a měkká křesla z minulé generace, přesto by z fleku mohlo Volvo přednášet na téma Jak přežít cestu napříč Evropou bez heksenšusu. Jejich sedačky jsou zkrátka etalonem a skoro by se chtělo říct něco v PR stylu – Kdo zkusí Volvo, už nebude chtít jinak. Se zlou se naopak potáže ten, kdo otevře kufr. Jeho malý otvor a skromný objem 380 litrů je výsadou o třídu menších aut. Za zmínku stojí i nová konstrukce spony bezpečnostního pásu.



Do jisté míry pokrokové je v S60 rozhraní palubního počítače nazvané Volvo Sensus. Joystick zespodu volantu nahradila civilizovanější tlačítka a rolovací válečky na jeho přední straně společně s logičtěji rozmístěnými čudlíky na plovoucí středové konzole. Ovládání je logické, jeho plné zvládnutí je i bez manuálu otázka nanejvýš několika minut. Nechybí dokonce uživatelské tlačítko FAV, na které si můžete pro každý režim audia (rádio, cd, ipod, usb, ..) uložit oblíbenou funkci. Široké je i spektrum nastavení. Můžete zapínat či vypínat jednotlivé bezpečnostní asistenty, volit jejich citlivost, přizpůsobit si chod klimatizace, světel, bluetooth připojení telefonu a dalších více či méně důležitých hračiček. Přesto všechno jsme jeden zádrhel objevili. Když totiž chcete při přehrávání MP3 skočit na seznam alb (tedy o úroveň výš), logika by velela stisknout červené tlačítko Exit. To ale nereaguje. Nejprve musíte z neznámých důvodů otočit kolečkem na další skladbu a teprve poté zmáčknout šipku zpět. Snad se tahle chyba či nedobrá vlastnost vyřeší některým softwarovým updatem.

MOTOR A SPOTŘEBA

Jen chválu ovšem můžeme pět na zcela nový motor D3. Tipli byste si, kolik má válců? Tři podle názvu? Nebo snad 4 podle objemu 1984 ccm? Chyba lávky, nad předními koly najdeme tradičně napříč uložený netradiční dvoulitrový pětiválec. Díky přeplňování je výsledkem 120 kW (163 k), a protože čím víc válců, tím víc Adidas i vysoký točivý moment 400 Nm mezi 1400-2850 ot./min. Maximum výkonu ale inženýři utnuli nečekaně brzy – už v 2900 otáčkách. Těmto hodnotám pak do puntíku odpovídá i realita. Přesně v 1500 ot./min. motor ožije a výrazně táhne až do 3000 ot./min., kde přívaly síly končí, efekt zrychlování slábne a nejpozději v 3500 ot./min. je nejvyšší čas přeřadit. Využitelné spektrum otáček je tak celkem omezené, na druhou stranu v těch nejčastěji používaných je zásoba točivého momentu více než dostatečná, stejně jako nadprůměrná dynamika celého auta.

A překvapila i spotřeba nafty. Na sněhu a ledu jsme s častými studenými starty a takřka rovnocenným podílem dálnic, okresek a jízd po městě jezdili za necelých 7 litrů, což je na pětiválec velmi dobré. Na tabulkových 5,3 l/100 km se asi nedostanete, ale méně než 6 litrů nebude za lepších podmínek patrně problém. A šestku odečtete z displeje i na dálnici, kde díky skvěle poskládanému šestirychlostnímu manuálu točí motor na hranici zákonného limitu jen 2000 otáček.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

V situaci, kdy jsou silnice namrzlé, zasněžené nebo nejlépe obojí s vyjetými kolejemi, bylo nad naše síly odhalit chování auta na limitu a důkladnější prověrka jízdních vlastností přišla na přetřes jen velmi velmi zřídka. I tak jsme si ale stačili všimnout mnohem vytříbenějšího stylu, na který jsme donedávna nebyli u téhle severské značky zvyklí. Sedan se chová velmi vybíravě, do zatáček se vrhá díky strmějšímu a přesnější řízení s nečekanou ochotou a taktéž neporovnatelně tužší karoserie má za následek mnohem kultivovanější a přitom jistější jízdní projev. Pořád ale mluvíme o Volvu, takže zkrátka nepřijdou ani vyznavači jeho obvyklých hodnot. Stále se mohou spolehnout na skvělý komfort, lehké řízení i chod spojky a v neposlední řadě akustickou pohodu podpořenou charakterním pětiválcovým soundem. Bohužel z řazení jako kdyby se vytratila přesnost. Dráhy jsou dlouhé s gumovějšími dorazy.



A protože Volvo rovná se bezpečnost, najdeme tu kromě šedesáti airbagů i hromadu elektronických asistentů. Kromě adaptivního tempomatu či systému hlídajícího mrtvý úhel máme tu čest s evoluční verzi revolučního City Safety, který se poprvé objevil předloni v XC60. Nově neregistruje jen auta před vámi, ale i postavy o výšce minimálně 80 cm. Pokud takový nepozorný chodec (nebo pozorný chodec nepozornému řidiči) skočí v rychlosti do 35 km/h před nárazník, neměl by ani vlasu zkřivit. 

K prověrce funkčnosti jsme dostali nafukovacího kamaráda i s upozorněním, že City Safety funguje spolehlivě jen na suchu, a abychom ho tedy raději nechali odpočívat v kufru. Ale protože jsme šťouralové, nemilosrdně jsme vytáhli Björna na neposypaný sníh a zkoušeli ho přejet. Výsledek? Do rychlosti 10 km/h je auto bez zásahu řidiče schopno na sněhu bezpečně zastavit, v rychlostech do 20 km/h pak zastaví před překážkou, jestliže se šofér po akustickém upozornění sám opře o brzdový pedál. Mnoha kolegům novinářům ale takové systémy lezou krkem a stěžují si hlavně na Lane Departure Warning s otravným pípáním. Pokud ale při přejíždění z pruhu do pruhu dáváte blinkry, žádných otravných detekcí se nedočkáte. Po celý týden nepříjemného zimního počasí systémy fungovaly bezvadně a rozhodně neotravovaly. A i kdyby, lepší tři falešné poplachy, než zmrzačený chodec či rozštípané volvo. Takže za tuhle snahu Švédů palec vzhůru.

VERDIKT

Sázka na novátorství se vyplatila a „es šedesátka“ se rázem dotáhla na prémiové lídry segmentu a v ledasčem je dokonce předehnala. Je větší než BMW 3, levnější než Audi A4, modernější než Lexus IS a elegantnější a méně vyzývavý než céčkový Mercedes. Bohužel v téhle cenové kategorii jsou zákazníci často loajální ke své značce a těžko odhadnout, zda S60 dokáže zaujmout natolik, aby je přetáhlo na svou stranu. Dost možná ale, stejně jako XC60, osloví mraky lidí, kteří doteď o Volvu ani neuvažovali a považovali je za hranaté krabice pro důchodce. S60 totiž nesmírně elegantně a přitom nenápadně vypadá, velmi dobře a ve verzi D3 i za málo jezdí, výborně se v něm sedí, nabízí celou řadu elektronických pomocníků a přitom stojí méně než jeho přímí sokové. Pokud mu dáte šanci, litovat rozhodně nebudete.

Nahlédnutí do ceníku:
Nejnižší cena (T3 Volvo) 765 000 Kč
Nejnižší cena s testovaným motorem 820 000 Kč
Cena testovaného vozu (D3 Summum) 1 000 700 Kč
Výkony:
Typ motoru přeplňovaný vznětový pětiválec
Objem motoru 1984 ccm
Maximální výkon 120 kW/163 k při 2900 ot/min.
Maximální točivý moment 400 Nm při 1400-2750 ot/min.
Zrychlení 0-100 km/h 9,2 s
Maximální rychlost 220 km/h
Převodovka manuální šestistupňová
Použité pneumatiky Pirelli M+S 215/50 R17
Ekologie a ekonomie provozu:
Spotřeba ve městě 7,2 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,2 l/100 km
Spotřeba kombinovaná 5,3 l/100 km
Emise CO2 v kombinovaném provozu 139 g/km
Rozměry a objemy:
Délka 4628 mm
Šířka 1865 mm
Výška 1484 mm
Rozvor 2776 mm
Objem kufru (min. 5 míst/max.) 380/- l
Objem palivové nádrže 67,5 l
Provozní hmotnost 1551 kg

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy