Jeep Cherokee 2.8 CRD Sport

Cherokee – při vyslovení tohoto slova si dnes jen málokdo vybaví jeho indiánský původ, spíše se mu zjeví před...

očima terénní automobil legendární značky Jeep. Poslední generaci této modelové řady loni oživil atraktivní turbodiesel 2,8 l o výkonu 110 kW.

Jeep Cherokee poslední generace se „narodil“ již v manželství koncernů Chrysler a Daimler, a proto svým pojetím zapadá do globální strategie výroby terénních automobilů značek Jeep a Mercedes-Benz. Konkurenci tohoto modelu byste tedy v rámci koncernu hledali marně. Ostatně kvůli jeho celkovému pojetí bude velmi obtížné najít rovnocenného konkurenta také u jiných značek. Cherokee totiž díky svým relativně kompaktním rozměrům leží někde napůl cesty mezi malými terénními automobily, reprezentovanými dnes například Grand Vitarou od Suzuki, a střední třídou, kam spadají třeba Opel Frontera nebo Nissan Terrano, jimž se jeep ostatně vyrovná svým vnitřním prostorem. Také proto je nový Cherokee naprostým originálem, a když k tomu navíc připočtete neobyčejně široké spektrum použitých pohonných jednotek, máte před sebou nabídku, v níž je takřka nemožné si nevybrat. Zá-žehový čtyřválec 2,4 l (108 kW) pro skromnější, ale o to zarputilejší zastánce „benzinových“ motorů je základem nabídky, na vrcholu pro ty nejnáročnější pak stojí výkonný zážehový šestiválec 3,7 l (155 kW), jehož původ můžete hledat v osmiválci 4,7 l, který duní pod kapotou velkého Grand Cherokee. U terénních automobilů však díky nižším provozním nákladům a většímu točivému momentu, který je využitelný hlavně při off-roadu, hrají prim možná hlučnější, ale o to úspornější diesely, a proto měl nejmladší jeep v nabídce od začátku moderní vznětový čtyřválec 2,5 l vyvinutý známým výrobcem motorů, firmou Detroit Diesel, která je mimochodem také součástí obrovského kolosu skrývajícího se pod křídly koncernu DaimlerChrysler. Přímé vstřikování common-rail, čtyři ventily na válec, chladič stlačeného vzduchu – všemi těmito moderními technologiemi se může motor označený jako CRD pyšnit, a tak se nelze divit, že při objemu 2,5 l poskytuje největší výkon 104 KW a točivý moment 343 N.m. To však zřejmě bylo zákazníkům jeepu málo, a tak byla loni představena a letos na trh uvedena další vznětová pohonná jednotka pro model Cherokee. Turbodiesel 2,8 l má samozřejmě svůj původ v motoru 2.5 CRD. I když se v tomto případě nejedná jen o pouhé zvětšení spalovacích komor, lze říci, že litinový blok obou motorů je totožný. Objem 2,8 l však poskytuje výrazně lepší parametry, a tak výkon narostl o 6 kW na 110 kW a točivý moment se zvýšil o 17 N.m na 360 N.m. Nový turbodiesel však „nepřistál“ pod kapotou Cherokee jen tak. S sebou totiž přinesl milovníkům vznětových pohonných jednotek také variantu Cherokee CRD s možností stálého pohonu všech kol, Selec-Trac®, neboť model 2.5 CRD byl vybaven pouze přiřaditelným pohonem předních kol Command-Trac®, který neumožňoval využívat tento jeep jako stálou „čtyřkolku“ také na suchém silničním povrchu. Model 2.8 CRD totiž využívá klasický mezinápravový diferenciál, který rozděluje točivý moment na přední a zadní kola v poměru 50:50. V případě potřeby je pochopitelně možné mezinápravový diferenciál uzavřít, a zajistit tak konstatní tok na přední i zadní kola v případě, že dojde u některého z nich ke ztrátě adheze. Opačnou variantou je pak možnost úplného vyřazení pohonu předních kol, čímž lze pro změnu ušetřit při jízdě po suché silnici nějaký ten litr drahého paliva. Současně s tím však silnější pohonná jednotka nepotěší skalní zastánce ručně řazených převodovek, neboť verze 2.8 CRD je zatím nabízena výhradně s „automatem“. Určitě však oceníte, že moderní převodovka je pětistupňová a všechny její funkce jsou se silným motorem dokonale sladěny. Důkazem budiž například průměrná spotřeba paliva, která se oproti modelu 2.5 CRD liší jen o několik desetin litru, přičemž se tvrdilo, že samočinná převodovka zvyšuje spotřebu minimálně o 1,5 l na 100 km. Drobným nedostatkem použití samočinných převodovek u turbodieselů byl výraznější projev tzv. turbodíry při akceleraci z nízkých otáček. I když ani Cherokee 2.8 CRD se tomuto negativnímu vlivu nedokáže úplně vyhnout, je celkový dojem z pružnosti této pohonné jednotky převážně kladný.

Co se týče konstrukce, má Cherokee stejně jako velký Grand Cherokee samonosnou karoserii vyztuženou navařenými podvlaky, na rozdíl od něj však jako první jeep v historii disponuje nezávislým zavěšením předních kol. Zadní náprava zůstala tuhá, aby byly zachovány potřebné vlastnosti vozidla v terénu – především účinné křížení, protože tento jeep nenabízí mechanické ani elektronické „trakční pomůcky“ nápravových diferenciálů vyjma zadního diferenciálu se zvýšenou svorností. Přesto se v terénu pohybuje docela suverénně především díky účinné terénní redukci a velkému točivému momentu. Proto má Cherokee stále dostatek síly, aby dokázal „vysvobodit“ všechna čtyři kola z krizové situace. Kvůli lepšímu chování na silnici byl pak jeep loni mírně snížen, na což poněkud „doplatila“ světlá výška. I když výrobce nyní uvádí pod zadní nápravou světlou výšku 180 mm, není se v podstatě čeho bát. Pod perfektně uklizeným dnem vozu je totiž k dispozici stále solidních 200 mm, takže je třeba dát si hlavně pozor na to, abyste na případnou překážku správně najeli – jinak se na terénních vlastnostech jeepu nic nemění. Vyzkoušeli jsme si jeep v opravdu náročném terénu a limitujícím faktorem se nakonec ukázal především silniční vzorek pneumatik Goodyear Wrangler, přičemž přes terénní nerovnosti, kdy kola ztrácela kontakt se zemí, se Cherokee doslova „přeplazil“ hlemýždí rychlostí bez zaváhání a stejně se prezentoval i při výjezdech a sjezdech v ostrých stoupáních a klesáních.

Jeep Cherokee 2.8 CRD je solidně zpracovaný terénní automobil s dobrými vyhlídkami v náročnějším terénu i se solidním chováním na silnici. Nadčasový design, bohatá výbava a překvapivě velký vnitřní prostor z něj dělají příjemného společníka při každé činnosti a v každém počasí.

Text: Jiří Kaloč
Foto: autor

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy