TEST: Mazlíček na deset - Volvo C30 D5

C30 | foto: www.auto-news.cz | Jan Fiala

REDAKČNÍ TEST: Nejmenší dieselové Volvo, tedy model C30 D5, jsme vám již přiblížili v testu vloni v červnu. Ale protože pokrok se nedá zastavit, přinášíme test novinky - modelu C30 D5, který je nově spřažen se šestistupňovým manuálem a návdavkem dostal sportovní stylingový paket R-Design.

Malé Volvo C30 je automobil s koncepcí 2+2, tedy primárně určený pro dva dospělé a dvě děti. S přimhouřením očí se dá použít pro přepravu čtyř menších dospělých, ale jakmile vepředu sedí dlouháni, nemají vzadu dva dospělí prostě fyzicky dostatek místa. To však nevadí - zavazadlový prostor má objem pouze 233 litrů, a tak se stejně nedá pro přepravu zavazadel celé rodiny nebo více osob použít. To vše je ale dáno skutečností, že malé Volvo C30 je sportovně laděné, s minimálními převisy karoserie vepředu i vzadu. A právě proto, že je C30 sportovně laděná, měli jsme výhrady k dříve používané automatické převodovce Geartronic s pěti stupni, která jediná byla s nejsilnějším dieselovým motorem D5 o výkonu 132kW nabízena.

To se teď ale změnilo, a Volvo nabízí nově model C30 D5 také s manuální šestistupňovou převodovkou a sportovním paketem R-Design. A musím říci, že to vozu jednoznačně prospělo! Manuál totiž nejen výrazně zlepšil spotřebu, která u verze s Geartronicem dosahovala sedmi litrů, ale také snížil o něco hmotnost vozu, zlepšil reakce na plynový pedál a dovoluje výrazně sportovnější jízdu s vědomím rezervy výkonu. Paket R-Design zase nejen opticky vůz zagresivnil, ale přináší také nádherná sedmnáctipalcová litá kola Serapis s pneumatikami 205/50 R17, kožené čalounění sedaček, sportovní tříramenný volant s ovládáním tempomatu a audiosoustavy, hlavici řadicí páky s hliníkovou vložkou, spoilery předního nárazníku i víka pátých dveří, stříbrně lakovaná vnější zpětná zrcátka, sportovní koncovky výfuku, speciální koberečky s kontrastním stehováním, sportovní hliníkové pedály, speciální hliníkové obložení v interiéru a upravenou masku chladiče s logem R-Design.

Základní cena verze s manuální převodovkou je přitom o takřka 50 tisíc korun nižší, nežli u verze s automatem. A protože s motorizací D5 ve spojení s automatickou převodovkou mám již zkušenosti z modelů C30, V70 a XC90, byl jsem opravdu zvědav, jaký je rozdíl v jízdě se stejným motorem, ale převodovkou manuální. A dlužno říci, že ten rozdíl je markantní a každému, kdo touží po alespoň občasném sportovnějším svezení, doporučuji jednoznačně manuál.

Geartronic je převodovka povedená, nicméně jde o automat a tak je jízda s ním sice pohodlná a motor má síly dostatek (pokud tedy nejde o model XC90 s pohonem všech kol), ale nedá se hovořit o jízdě dynamické až sportovní. Navíc je spotřeba s automatek relativně dosti vysoká.

Cé třicítka D5 s manuálem má objem palivové nádrže stále 60 litrů, ale spotřebu výrazně nižší. Dovolím si tvrdit, že spotřeba je níž o 1,5 litru nafty na 100 kilometrů - při ekorally se dá na okreskách dostat pod 5 litrů, při běžné jízdě s občasným využitím síly motoru k razantním předjížděcím manévrům se vyšplhá na 5,5 litru, na dálnici při tempomatových 130 km/h je spotřeba jen lehce nad 6 litry. Ani při jízdě stylem brzda/plyn (kdy záleží na míře potlačení pudu sebezáchovy řidiče) jsem se nedostal přes 9 litrů, což u automatu nebyl vůbec žádný problém - a to jízda s automatem byla pomalejší a z principu méně agresivní.

Navíc jsem měl dojem, že s R-Design paketem vůz ještě lépe drží v zatáčkách a ke sportovní jízdě přímo vybízí. Pravda, Cé třicítka je malá, a tak je pocit řidiče stísněný, ale zato sedačky výborně drží tělo i v rychle projížděných zatáčkách.

Jak se na Volvo sluší, je kapota motoru zvedána i u modelu nižší střední třídy plynovou vzpěrou. Vůz byl ve výbavě Kinetic, a měl bi-xenonová světla, nadstandardní audiosystém, sportovní podvozek, palubní počítač se zobrazením v češtině, alarm či dešťový senzor.

Volant má velmi tlustý věnec, možná až nepříjemně. Naproti tomu pak působí legračně drobounká hlavice řadicí páky a tenké táhlo ruční brzdy. To však jsou jediné výhrady, které mám - protože u zbytku jednoznačně převažují klady a pravděpodobně šlo o vůz, se kterým jsem se prozatím z desítek testovaných automobilů, které mi prošly rukama, loučil nejméně rád. Volvo navíc v květnu významně snižovalo ceny, takže je i model C30 zase o něco dostupnější. Jako bonus pak vnímám, že se po C30 D5 s paketem R-Design otáčely jak mladé slečny, tak tatínci i dámy v letech. Červený sporťák s dostatkem výkonu a nádherným designem jednoznačně táhne, navíc jde o bezpečný automobil s vynikajícím původem a pověstí. Proto ho nelze než jednoznačně doporučit!

Zdroj: Auto-News.cz

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy