Test: Nový Renault Laguna - zlepší pověst?

Laguna | foto: www.auto-news.cz | Jan Fiala

REDAKČNÍ TEST: Renault již tradičně nabízí ve střední třídě vozy, které mají komfortně laděný podvozek, nabízejí dostatek výkonu, ale obvykle neoplývají špičkovou kvalitou. K testu jsme získali nejnovější model Renault Laguna v provedení hatchback a byli jsme tedy zvědavi, zda tento vůz překvapí.

Renault Laguna již od svého uvedení v roce 1994 nabízela pohodlné svezení, ale trpěla častějšími technickými neduhy než kupříkladu německá konkurence. Po stránce atraktivnosti a šarmu však vždy patřila Laguna ke špičce, a to se nezměnilo ani po faceliftu první generace v roce 1998, ani po uvedení druhé generace v roce 2001.

Od podzimu loňského roku se na náš trh dostala již třetí generace tohoto šarmantního vozu, a nám se podařilo získat k testu bohatě vybavenou a sportovně laděnou verzi Dynamique se sice tradiční motorizací 2.0 dCi, ale poněkud netradičně spřaženou s automatickou šestistupňovou převodovkou. Vůz měl výkon 150k a byl vybaven filtrem pevných částic FAP.

Ve výbavě Dynamique nechybí sportovní kožený volant, litá sedmnáctipalcová kola, chromovaná lišta v přední masce, chromované orámování oken, chromované ochranné lišty s nápisem LAGUNA na dveřních prazích, zdvojená chromovaná koncovka výfuku, bi-xenonová samonatáčecí světla s ostřikovači,  středová konzola s chromováním či poloautomatická (elektronicky řízená) ruční brzda.

Testovaný vůz byl navíc vybaven elektricky nastavitelnými a vyhřívanými předními sedačkami, autorádio s přehrávačem CD a MP3 a ovládáním pod volantem, kožené čalounění v kombinaci s alcantarou, zadní parkovací senzor nebo kontrolou tlaku v pneumatikách a tak se jeho cena vyšplhala k cenovce jednoho milionu korun.

Po usednutí do sportovních sedaček je tělo hýčkáno přiměřeně tuhými sedáky, a obejmuto výborným bočním vedením. Sportovní kožený volant má optimální tloušťku věnce a je radost jej držet. Ovládání funkcí palubního počítače, jehož informace jsou zobrazovány na bodovém displeji mezi otáčkoměrem a rychloměrem, je snadné a podobně jako u jiných německých i francouzských vozů je umístěno na konci pravé páčky pod volantem. Podobně jako u koncernu VW je ovladač dvousměrný, ale narozdíl od koncernu není kolébkový, nýbrž jde o dva samostatné polokruhy v kroužku konce páčky, takže ovládání je pro velké prsty o něco méně jisté.

Laguna se již delší dobu pyšní systémem keyless drive, kdy namísto klíče máte v kapce jen ovladač, sloužící k zamykání a odemykání vozu, přičemž automobil sám detekuje jeho přítomnost. Pokud s kartou v kapce stisknete startovací tlačítko, vůz sám nažhaví a po dokončení žhavení nastartuje motor.

Chod motoru po nastartování je podobně jako u jiných francouzských dieselových motorů se vstřikováním common-rail překvapivě tichý, a po zahřátí se skoro úplně ztratí. Rozhodně lze hovořit o akustickém komfortu hodném vozu střední třídy, který se dlouho drží i při rychlejší jízdě po dálnici, kdy svist vzduchu a hluk motoru začnou posádku obtěžovat snad až v rychlostech přes 170 km/h.

Podvozek nové Laguny je naladěn na výbornou, ale to je dnes již samozřejmostí. Vůz má jen velmi malou tendenci k přetáčivosti, danou těžším motorem nad přední nápravou, ale díky nízké stavbě a pneumatikám s nízkým profilovým číslem není problém projíždět zatáčky opravdu ostře bez nežádoucích velkých bočních náklonů a smyku. To ale neznamená, že tato Laguna je určena ke sportovní jízdě - temperament totiž krotí jednak projevy automatické převodovky, tak filtr pevných částic, takže zátah motoru lze hodnotit přinejlepším jako slušný, ale určitě ne jako dravý, nebo dokonce agresivní.

Přestože jsem doposud chválil, nebyl můj dojem z Laguny jen pozitivní. Jak jsem nenápadně předestřel již v úvodu, Laguny mívaly technické problémy, a nejeden majitel ojeté laguny by mohl vyprávět, jak nákladný je servis tohoto vozu při dlouhodobém používání. Doufal jsem, že u nové Laguny se situace zlepší, a chci tomu věřit i nadále, ale u testovaného vozu již při převzetí nefungoval tempomat a omezovač rychlosti. Vůz měl přitom na kontě najetých jen 10000 kilometrů.

A to nebylo bohužel vše. Spotřeba Laguny s dieselovým motorem o objemu dvou litrů, se šestnácti ventily, výkonem 110 kW/150 koní a šestistupňovou automatickou převodovkou udává výrobce v kombinaci na úrovni 7,0 litrů nafty na 100 kilometrů. Při klidné jízdě po okreskách se jí dá dosáhnout, dokonce se lze dostat lehce pod šest litrů na 100 kilometrů, ale nesmíte přitom překračovat povolenou devadesátku. Ve městě si Laguna řekla o přibližně 8 litrů na 100 kilometrů, a při jízdě po dálnici povolenou stotřicítkou se hodnota spotřeby pohybuje kolem 7,5 l/100km. Testovaná Laguna však trpěla podivným neduhem - při jízdě se zničeho nic a bez zjevné příčiny přepínal chod motoru do zvláštního režimu. Výkonově se změna nijak neprojevovala, ale údaj okamžité spotřeby začal ukazovat o polovinu vyšší hodnotu - a nešlo jen o chybu ukazatele okamžité spotřeby, jak jsme se přesvědčili při delší jízdě, kdy začalo palivo z nádrže mizet skutečně neuvěřitelným tempem - při rychlosti 130 km/h na dálnici zhruba 11 litrů na 100 kilometrů jízdy, takže cesta Brno-Praha povolenou rychlostí ukousla z nádrže o velikosti 66 litrů celou třetinu, což je u dieselového vozu střední třídy skutečně neuvěřitelné.

V rámci testu jsem tak ověřoval chování vozu a zjistil zajímavou skutečnost - stačilo zastavit, motor vypnout, opět nastartovat a spotřeba se vrátila do normálu. Podezření padlo na filtr FAP - Laguna používá bezúdržbový systém, kdy si motor čas od času zvýší bohatost směsi, aby dosáhl vyšší teploty spalin a došlo k regeneraci filtru FAP. Podle laického pohledu mi to připadalo tak, že se tento provozní mód motoru, který by měl trvat 5-10s a řidič by jej neměl ani zaregistrovat, bohužel nevrátil k normálu, a normál bylo nutno navolit restartem systému při novém startu.

Co se týká užitných vlastostí vozu, jsou ve srovnání s jinými zástupci střední třídy na úrovni slabšího průměru. Objem zavazadlového prostoru v základní konfiguraci je totiž jen 450 litrů, a kufr navíc má kvůli dvojité podlaze malou výšku. Nic tak nepomůže ani jeho skvělé tvarování do obdélníku, nenarušovaného podběhy, protože pro čtyřčlennou rodinu jedoucí na hory je prostě malý a praktická zkouška ukázala, že vyhovuje hůře, než kufr Fabie Combi první generace. Rozhodně bych tedy vůz nedoporučil rodinám - pro ty bude výrazně vhodnější verze kombi. Naopak hatchback ocení dynamičtí mladí lidé, kterým připadají německé vozy příliš nudné a kteří se rádi stávají středem pozornosti - za novou Lagunou se totiž leckdo ohlédne.

Zdroj: Auto-News.cz

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy