Test: Na rozbité cesty - Škoda Octavia Scout

Octavia Scout | foto: www.auto-news.cz | Jan Fiala

REDAKČNÍ TEST: Líbí se vám oplastované automobily, určené do lehkého terénu? Automobily, které díky oplastování, přídavným ochranám podvozku a pohonu všech kol nabízejí lepší průchodnost a odolnost při jízdě mimo zpevněné cesty? Pak si určitě přečtěte náš redakční test Škody Octavie Scout!

Tento poměrně čerstvý přírůstek v rodině automobilů Škoda se nám totiž podařilo získat k testu v příhodnou dobu, protože díky tajícímu sněhu jsme mohli posoudit nejen jeho chování na silnici, ale i na zasněžených loukách.



Škoda Octavia Scout vychází z provedení Octavia Combi 4x4, ale přidává specifickou výbavu, oplastování, je dodávána výhradně s nejvýkonnějšími motory 2.0 FSI nebo 2.0 TDI a honosí se rovněž odlišným stylingem předního a zadního nárazníku.

Přednímu nárazníku vévodí rozměrná spodní mřížka chladiče se vzorem medové plástve, pod kterou je viditelná chromovaná spodní ochrana motoru. V nárazníku jsou osazenu dvě kulaté mlhovky. Octavia Scout přijíždí standardně na sedmnáctipalcových kolech z lehkých slitin Proteus s pneumatikami 225/50 R17.

Plasty najdeme také na bocích vozu - lemují blatníky a prahy, a rovněž boční ochranné lišty na dveřích jsou robustnější, navíc narozdíl od standardních černých mají šedou barvu. Podobně jako na předním nárazníku je pak také na tom zadním stříbrný difuzér, ve kterém je dvojitá koncovka výfuku. V zadním nárazníku pak jsou, podobně jako u sportovního modelu RS, dvě odrazky, kterým říká Škodovka "kočičí oči".

Výbava Octavie Scout vychází z verze Octavia Combi Elegance, narozdíl od standardního modelu Combi 4x4, který má výbavu odpovídající verzi Ambiente. V praxi to znamená, že ve voze standardně najdeme přední loketní opěrku, schránku na brýle, duální automatickou klimatizaci Climatronic, tempomat, litá kola či osvětlení nástupního prostoru.

Navíc se pak Scout honosí prahovými lištami a madlem před odkládací schránkou spolujezdce, vše s ozdobným rudým nápise "Scout". Dále je zde malý kožený paket (volant, hlavice řadicí páky a táhlo ruční brzdy v kůži), vkládané tkané koberce, ESP, asistent rozjezdu do kopce, Maxi-DOT, Light-asistent, rádio Stream či zadní loketní opěrku.

Námi testovaný vůz měl při vypůjčení najeto pouhopohých 900 kilometrů, takže motor byl ještě velmi syrový. Oproti sérii měl vůz navíc vyhřívané přední sedačky, ostřikovače světlometů, automatické stěrače, automatické zatmívání vnitřního zpětného zrcátka, zadní parkovací asistent, zadní loketní opěrku, alarm, a proti standardním litým kolům 7Jx17" měl zimní plechová kola o průměru 16" s pneumatikami Continental ContiWinterContact 205/55 R16.

Po nastartování motoru se ozve typické nýtování motoru se vstřikováním čerpadlo-tryska, které je však poměrně dobře odstíněno odhlučněním. Po netradičně rychlém zahřátí motoru (pro úsporné TDI-PD motory je typické zahřátí mnohdy až po takřka 10km jízdy) se zvuk dále zklidnil, a překvapivě se neozývalo dunění, typické pro dvoulitrový turbodiesel z produkce koncernu VW.

Rozjezd musí být typicky jemný, se spojkou i plynem se musí pracovat přesně. Jednička však slouží jen k rozpohybování vozu, je totiž velice krátká. To dvojka již umožní v případě nutnosti rozjet vůz až na rychlost takřka 60 km/h, a na trojku již dosáhneme stokilometrovou rychlost. Scout 2.0 TDI se na tuto rychlost rozjede za něco málo přes 10 sekund, přestože papírově by to mělo být pod 10s - ale je možné, že na svědomí to má opravdu nezajetý motor.

Naopak na suché cestě při pokusu o co nejrychlejší dosažení stokilometrové rychlosti nedochází k prokluzu předních kol, díky připojení pohonu kol zadních pomocí Haldex spojce je odpich vozu skvělý. Stejně tak je připojitelný pohon zadních kol velmi cítit na kluzkém povrchu, na zasněženém mírném svahu na louce vůz vyjede, předokolka nikoliv ...

Ovšem pozor, brzdy jsou úplně stejné jako u vozů s pohonem předních kol, a ve srovnání s tím, co vůz dokáže při výjezdu svahu, působí subjektivně slabě. Ale jde jen o zdání, protože při porovnání brzdné dráhy Scouta a standardní Octavie dojdeme ke zjištění, že na suché cestě díky širším pneumatikám brzdí Scout dokonce o chlup lépe.

Výrazně lepší pocit než u standardní Octavie se dostaví při průjezdu zatáčkou na zimní kluzké silnici. Zde je i díky standardnímu ESP průjezdní rychlost o zhruba 15-20% vyšší. Na suché silnici je naopak v zatáčkách kvůli výše položenému těžišti průjezdní rychlost zhruba stejná jako u standardní Octavie, ale boční náklony jsou výraznější.

V každém případě i u Scouta se osvědčuje výborný podvozek s nezávislým zavěšením zadní nápravy, a ani s pneumatikami s nižším profilovým číslem není jízda méně komfortní.

Uvnitř vozu jsou řidič i pasažéři hýčkáni. Maxi-DOT je prostě skvělý, navíc s ním komunikuje i standardně dodávané autorádio STREAM. A protože vůz byl vybaven zadním parkovacím asistentem, bylo rádio STREAM schopno vizuálně zobrazovat také údaje z čidel tohoto asistenta, přičemž samozřejmě nechybí signalizace vzdálenosti také zvukově. Skvěle se drží i kožený čtyřramenný volant, který je na bocích potažen kůží protlačovanou, zatímco na horní a dolní části věnce je kůže hladká.

Rovněž automatické stěrače, světelný asistent se systémy Coming home, Leaving home, osvětlení nástupního prostoru světly ve vnějších zpětných zrcátkách, ostřikovače světlometů i vyhřívání sedaček jsou funkcemi, které potěší. Zklame naopak poměrně velká síla, kterou je nutno vynaložit na zavření víka zavazadlového prostoru.

Na zadních sedačkách je dostatek místa, a pro dva pasažéry je možno využít i středovou opěrku. Ta se dá zcela sklopit a tak vznikne průchod do kufru, kterým můžeme prostrčit například lyže. Pokud ovšem máte děti, tak kvůli příliš anatomickému tvarování vnějších zadních sedáků jen obtížně umístíte dozadu dvě dětské sedačky tak, aby se mezi ně vešel ještě jeden pasažér. V tomto ohledu by mnohem lépe vyhověla rovná zadní opěradla, namísto anatomicky tvarovaných.

Při jízdě samostatně nebo ve dvou však naopak tvarování předních sedaček dobře drží tělo, a tak, jak se řidič může zapřít o volant, spolujezdec se může přidržet madla před odkládací schránkou.
Opravdu fungujícím řešením pro přepravu zavazadel jsou dva výklopné háčky na pověšení tašek v zavazadlovém prostoru.

Co se týká spotřeby, byli jsme docela zklamáni. Možná to bylo nezajetým motorem, ale spotřeba ve městě se pohybovala kolem 8,5 litru nafty na 100 kilometrů, na dálnici při dodržování rychlostních limitů kolem 7,5-8 litrů. Ani vyloženě ekonomická jízda po okreskách nepřinesla spotřebu nižší než 5,7 l/100km. Za celý test se tak průměrná spotřeba pohybovala kolem 7,5 litru na 100 kilometrů, což je o více než litr vyšší hodnota, než udává výrobce. Je však možné, že po 5000 kilometrech se spotřeba vozu alespoň částečně upraví.
Spotřeba je ale na druhou stranu pořád přijatelná, vezmeme-li v úvahu nadstandardní dynamiku vozu, pohon všech kol (jež jsme při testu docela často využili), zimní počasí přinášející vyšší nároky na vyhřívání a prodlužující běh motoru v nezahřátém stavu, nebo celkově vyšší pohotovostní hmotnost ve srovnání se standardním provedením Octavie Combi.
Octavia Scout budí u ostatních řidičů docela respekt, a rozhodně bych si na ni zvykl, přestože za cenu tohoto vozu by se dal jistě pořídit i jiný automobil střední třídy. Cena však podle mého odpovídá prestiži i nabízené bohaté výbavě a naftovému motoru pod kapotou, protože za ne zcela obvyklý vůz se prostě platí.

Zdroj: Auto-News.cz

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy