Nedávno testovaný vůz Volvo XC90 byl vybaven nejsilnějším dieselovým agregátem automobilky, motorem D5, dále automatickou převodovkou a rovněž pohonem všech kol AWD. V této kombinaci jsem měl připomínky jak k dynamickým vlastnostem, tak ke spotřebě, a proto jsem při přebírání menšího a mladšího sourozence, který měl pod kapotou stejný motor, převodovku i pohon všech kol byl mírně zklamán. Přesto díky nižší pohotovostní hmotnosti i menší výšce vozu měly být oba údaje příznivější, a tak jsem měl i nemalá očekávání, zda budou dojmy z tohoto vozu lepší.
Výbava vozu byla nejvyšší nabízená - Summum, která je skutečně rozsáhlá. Konečně posuďte sami, výbava zahrnuje ABS, brzdový asistent EBA, EBL (rozsvícení výstražných směrových světel při nouzovém brzdění), kotoučové brzdy na všech kolech, elektrickou parkovací brzdu, DSTC (systém kontroly trankce a stability vozu), elektronicky řízený systém AWD včetně stálé trakce, airbagy řidiče a spolujezdce, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu, boční airbagy řidiče i spolujezdce), hlavové airbagy IC, WHIPS (systém ochrany páteře při nárazu zezadu pro přednÌ sedadla), přední a zadní (3x) automatické bezpečnostní pásy s předpínači, bezpečnostní pásy s automatickým nastavením výšky, sedadlo spolujezdce s čidlem přítomnosti (pro aktivaci airbagu), upozornění na používání bezpečnostních pásů na všech sedadlech, opěrky hlavy na zadních sedadlech (3x), IDIS - informační systém řidiče, alarm s náklonovým a pohybovým čidlem, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a funkcí deadlock, elektronický imobilizér, dětské pojistky na zadních dveřích, dvojité zamykání, uzamykatelná přihrádka pod dnem zavazadlového prostoru, povinná výbava, úchyty ISOFIX na zadních sedadlech (2x), posilovač řízení, bezpečnostní sloupek řízení nastavitelný ve dvou osách, elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a zadní okno, vyhřívané trysky ostřikovače čelního skla, ukazatel venkovní teploty, manuálně výškově nastavitelný sklon světel, přední mlhová světla, zadní mlhové světlo, třetí brzdové světlo, funkce "Approach lighting", funkce "Home safe lighting", boční směrová a poziční světla, DPF - filtr pevných částic, vnitřní a vnější výbava V70 KINETIC, automatická dvouzónová klimatizace s vnitřní recirkulací, AQS (senzor kvality vzduchu), pylový filtr, výdechy větrání v B-sloupcích, PTC - elektrický přídavný ohřev vzduchu v interiéru, tónovaná skla, elektrické ovládání předních a zadních oken s funkcí auto-up a auto-down pro přední okna, výškově nastavitelná přední sedadla s bederní opěrkou, sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, displej v češtině, zadní sedadla sklopná v poměru 40/20/40, přední loketní opěrka na středovém tunelu, držáky nápojů vpředu, věšák na šaty na opěrce hlavy sedadla spolujezdce, držák na karty a tužky, lampičky na čtení vpředu a vzadu, osvětlení prostoru pro nohy vpředu, osvětlení interiéru se zpožděním zhasínáním, osvětlená toaletní zrcátka řidiče a spolujezdce, osvětlená a uzamykatelná schránka v palubní desce, odkládací prostory před středovým panelem a v předních dveřích, otáčkoměr, digitální hodiny, palubní počítač, tempomat, multifunkční volant s ovládáním rádia, kůží potažený volant (barevně sladěný s čalouněním), kůží potažená hlavice řadící páky, textilní koberečky, chromovanÈ prstence ovladačů na středovém panelu, audiosystém Performance (rádio, přehrávač CD, zesilovač 4x20W, 4 reproduktory), AUX vstup pro připojení externího přehrávače hudby na středovém tunelu, zásuvka 12V v zadní části středového tunelu, kryt zavazadlového prostoru, ochranná síť oddělující zavazadlový prostor, hliníkové kolejničky v zavazadlovém prostoru s posuvnými háčky (2x), hliníkové úchytky v horní části bočních panelů zavazadlového prostoru (4x), dojezdové rezervní kolo, příprava na montáž tažného zařízení, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, parkovací funkce vnějších zpětných zrcátek, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, chronografické přístroje (Watch-dial), dešťový senzor, systém uchycení nákupních tašek v zavazadlovém prostoru, zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, elektrické otevírání pátých dveří, boční prahové lišty a spojlery v barvě vozu, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí pro vnější zpětná zrcátka a pozice sedadla, dřevěné obložení "MODERN", chromované rámečky výdechů ventilace na palubní desce, chromované orámování ovladačů klimatizace, bi-xenonové světlomety, vysokotlaké ostřikovače světlometů, chromované lišty kolem bočních dveří a kola z lehké slitiny 7.0x17" SPARTES (225/50 R17).
Navíc měl vůz nadstandardní audiosystém, bluetooth systém pro připojení mobilního telefonu, přípojky pro USB disk, iPod a AUX jack, parkovací asistent, bezklíčový systém přístupu a ovládání motoru a měnič na 6 CD s funkcí přehrávání MP3.
Aniž bych vytahoval z kapsy klíček od půjčeného vozu, zlehka jsem zatáhl za kliku dveří, a ty se otevřely. Již po prvním usednutí do vozu mě doslova objala vynikající sedačka, a tak jsem po nastavení vyhovující pozice sedačky a volantu mohl stisknout tlačítko pro nastartování motoru.
Ten je zvenčí jasně identifikovatelný, ale uvnitř vozu je klid a pohoda - motor se projevuje velmi tlumeně a vzdáleně. Trošku oříškem bylo odbrzdění, protože elektrická ruční brzda není řešena obvyklým tlačítkem, nýbrž dvousměrnou páčkou. Zatlačením na ni brzdu aktivujete, ale odbrzdění musíte provést zatažením za stejnou páčku - ta se přitom vždy vrátí do stejné polohy, podobně jako páčka otevírání víčka nádrže.
Než jsem tedy obdrzdil, už mě do pozadí začalo hřát vyhřívané sedadlo - tato funkce se v lezavém zimním počasí opravdu hodí. Stejně dobře a brzy funguje i topení vozu - díky přídavnému elektrickému topení jde z výdechů teplý vzduch již po asi 2 minutách od nastartování vozu. Samozřejmostí je přitom automatické odmrazování předního skla, samostatné nastavení teploty zvlášť pro řidiče a zvlášť pro spolujezdce, a další funkce automatické duální klimatizace.
Po odbrzdění tedy nastal čas vyjet, a protože první cesta vedla z Prahy do Brna, znamenalo to jízdu po dálnici. Ta byla posolená a protože bylo po sněhové přeháňce, velmi rychle se špinilo nejen přední, ale i zadní sklo. Chtěl jsem ho tedy klasickým odtlačením pravé páčky setřít, ale k mému překvapení se spolu se zadní stěračem pouštěl rovnou i ostřikovač, a to dávkově - takže každé ostříknutí znamenalo 2s tryskající kapaliny. Až po několika desítkách kilomatrů jízdy jsem si všiml, že na konci páčky je kolébkové tlačítko, které aktivuje pouze zadní stěrač - inu, kdo nečte návod k obsluze, může být překvapen a nachytán na švestkách.
Při jízdě po zasněžené dálnici jsem tak hned mohl ocenit několik skutečností. Byly to vynikající bi-xenonové světlomety, dlouhý rozvor a komfort kombi střední třídy, které i díky pohonu všech kol AWD bylo za těchto nejistých podmínek velmi jisté, pohodlí plynoucí z kombinace automatické převodovky a tempomatu.
Po dojetí do Brna nastal čas na test na zasněžených zatáčkovitých okreskách. Zde se projevoval těžší motor, délka vozu, charakter automatické převodovky, a tak to nebylo na sportovní jízdu, ale na rychlejší pohodovou jízdu to stačilo. Bohužel, vše bylo na diesel vykoupeno poměrně vysokou spotřebou přes 8 litrů. To má ale na svědomí jak systém pohonu všech kol, tak automat - dovolím si tvrdit,
že stejný vůz V70 D5 s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem pouze předních kol by měl spotřebu minimálně o litr nižší.
Celkově tedy jízdní vlastnosti předurčují vůz především k rychlým dálničním přesunům, případně rozvážnější "rodinné" jízdě. V tomto ohledu je to ovšem jízda mistrovská - navýsost pohodlná, protože podvozek skvěle filtruje nerovnosti i díry, a to i díky sedmnáctipalcovým kolům.
Ostatně, na pohodlí pasažérů myslí Volvo v naprosto všech ohledech. Otevírání i zavírání kufru mají na starost elektromotory.
Stačí stisknout tlačítko, a víko se otevře či zavře, aniž byste se museli špinit. V obrovském kufru s rovnou podlahou si také můžete vytvořit nejrůznější přihrádky pro odložení zavazadel, nebo využít háčků pro zavěšení síťovek s nákupem.
Na zadních sedačkách byl instalován systém dětských sedaček. Žádné tedy nemusíte kupovat - jednoduše z bočních zadních sedadel vyzvednete po stisknutí tlačítka "podsedák", a to buď do nižší, nebo do vyšší polohy, podle velikosti vašich dětí.
Ty se mohou také opřít o sklopnou zadní loketní opěrku, stejně jako se o ni může opřít vepředu řidič a spolujezdec.
Posádka je přitom hýčkána nejen v pohodlných sedadlech, ale kolem sebe vidí nepříklad exkluzivní obložení ze dřeva, řidič má všechny ovladače nejen na dosah a dohled, ale tyto jsdou rovněž velice názorně uspořádány a dostatečně velké, takže ergonomii nelze hodnotit jinak než jako příkladnou.
Prostoru je ve voze nadbytek ve všech směrech, ale daní za to je trošku problém s parkováním a nepříliš dobrým rejdem - na tak dlouhý vůz by mohl být o něco menší. Volant se výborně drží, a rovněž ovladače tempomatu a audiosystému na volantu jsou po ruce a s jistým stiskem a určením o bez nutnosti dívání.
Vůz v ceně 1,6 milionu korun českých tedy splnil očekávání, a dokonce je i předčil, co se týká dynamiky. Narozdíl od velkého XC90 se stejným motorem a převodovkou byl model V70 výrazně živější a jeho dynamické vlastnosti již plně odpovídají tomu, co bych od vozu této značky a třídy očekával. Ačkoliv by spotřeba mohla být menší, je potřeba si uvědomit, že jde o reprezentativní a bezpečný vůz střední třídy, s nemalou pohotovostní hmotností - a kdo chce spořit, ten i s tímto vozem dokáže jet za 7 litrů nafty na 100km. Ovšem mám-li na vůz 1,6 milionu korun, asi nebudu řešit rozdíl litr či dva na 100 kilometrů ve spotřebě ...
Zdroj: Auto-News.cz