První dojmy: Tří-dvéřové Bmw 1

118d | foto: www.auto-news.cz | Martin Kovalčík

Bmw řady 1 je na trhu již 3 roky, za tuto dobu si získala dominantní postavení jak v portfoliu automobilky, tak v prodejnosti. V tomto roce prošla „jednička“ modernizaci a také přibyla nová tří-dvéřová verze a právě tu jsme měli možnost okusit v krátkém redakčním testu.

První pohled nám dává jasně najevo, že zde něco chybí, ano jsou to dvoje dveře, místo kterých naleznete jen přikrčené okénko, které opticky snižuje vozidlo, ale nenechte se zmást, pěti i tří-dvéřová verze má stejné vnější rozměry, rozchod i rozvor kol. Další změnou je chromová lišta okolo bočních oken nebo bezrámové dveře s automatickým dojezdem skel při zavření, což je výsadou spíše sportovních „kupéček“ než-li nejnižší řady renomované značky, každopádně nám se to moc líbí a každé otevření dveří vypadá velmi efektně. Celkově je design vozu vyvážený, zda je však hezčí než-li klasická 5-dvéřová verze, která je velmi oblíbená a to zejména u žen, už necháme na vás. Tečkou na atraktivním vzhledu poplňují příplatková 17-ti palcová litá kola a čočkové světlomety s „angel-eyes“ kroužky a bixenonovými výbojky.

Kvalitní materiály a slícování interiéru je stále dominantou všech Bmw a u jedničky tomu není jinak, výtku máme však k sedákům, které postrádají boční vedení a sportovního ducha, navíc na zadních sedadlech naleznete místo jen pro dva cestující, střední část zabrala odkládací schránka.

Pro nastartovaní je třeba zasunout klíč sešlápnout spojku a poté stisknout tlačítko Start / Stop Engine, po lehké vibraci naskočí motor, dieselový motor, co jiného by jste čekali v dnešní době, zkrátka a dobře moderní technika a poptávka po usporných agregátech mluví za vše. Pod kapotou je turbodiesel o obsahu 2,0 l s označení na zádi 118d, jedná se tedy o slabší verzi se 105 kw / 143 k a 300 Nm ve 2.000 ot./min., silnější 120d disponuje stejným obsahem a výkonem 177 koní, resp. 350Nm. Oba motory jsou novinkou a chlubí se vyšším výkonem a nižší spotřebou, tak jak to známe z reklamy Efficient Dynamics „O litr méně a o vteřinu rychleji“. Počítač ukazuje 4 km, nezaběhaný motor si netroufám trápit, každopádně vytáčení k hranici 3.000 ot./min. bohatě stačí na svižnou jízdu. Spotřeba jde s ohříváním motoru prudce dolů a po krátké jízdě městem se rychle dostávám k 7 l/100 km a věřím, že není problém atakovat hranici 6,0 l, výrobce udává spotřebu v městě 5,7 l/ 100km a kombinovanou 4,7 l/ 100km. Zajímavosti byl první příjezd na světelnou křižovatku, po zastavení a vyřazení na neutrál „chcípl“ motor, co to? ….nové auto a hned porucha?? Sešlapuji tedy spojku a sahám po tlačítku Start, ale mezitím motor sám naskočí! Pak mi to dojde, tohle není žádná porucha, ale další technická vychytávka Bmw, účelem je nejen snížit spotřebu paliva, ale také emise v městském provozu, holt taková je budoucnost.

Jízdní vlastnosti byly vždy u vozů Bmw nadstandardní a to platí i v dnešním testu, osobně jsem však čekal od podvozku trochu více, alespoň oproti eMkovému podvozku, který jsem měl možnost vyzkoušet ve stejném voze, je to znatelný rozdíl. Na kvalitním povrchu jedničku jen tak něco nerozhodí, ale stačí trocha nerovnosti nebo rychlá změna směru a už vám svítí kontrolka stabilizace. Lehká a neposedná záď  vám odpustí všechny prohrešky díky stabilizačnímu systému DTC. Řízení je vynikající a pokud máte rádi zatáčky, jen těžko se budete s tímto vozem loučit, o verzi s 3,0 litrovým benzínem to pak platí dvojnásob, zvuk šestiválce spolu s výkonem a nízkou hmotností je nezapomenutelným zážitkem, za který se ovšem platí. Špičková 130i má cenovku jeden milion korun. Základní tří-dvéřovou verzí pořídíte od 611 tis., model 118d vychází na 688 tis. a naše verze dokonce o sto tisíc více díky Advantage Paket Plus, který obsahuje větší kola, automatickou klimatizaci, mlhovky, loketní opěrku, sportovní kožený volant, bi-xenony s ostřikovači, multifunkční volant atd. Stejně jako u 5-dvéřového modelu lze pro firemní účely odečíst DPH.

Klady:

- podvozek, řízení, radost z jízdy
- pružný a přesto úsporný motor
- atraktivní design
- kvalitní zpracování

Zápory:

- strohé sedáky
- neposednost na nerovnostech
- málo místo na zadních sedadlech
- tužší řazení

 

foto: Martin Kovalčík



Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy