BMW X5 4.4i - Mercedes-Benz ML500 - Porsche

Ať si to chcete, nebo nechcete přiznat, udávají dnes německé značky tón i trendy v kategorii automobilů pro volný čas.

Mercedes zahájil „emkem“ v Evropě éru luxusních SUV, BMW stanovilo s X5 měřítka chování takového vozu na silnici, u Audi začali jako první využívat pro zvýšení terénních schopností vzduchové odpružení. Nyní přichází nová generace SUV od Porsche a Volkswagenu. Budou na Porsche Cayenne dosavadní etalony z Mnichova a Stuttgartu stačit?

Porsche je především výrobcem sportovních a supersportovních vozů. Malá stuttgartská automobilka je ve svých měřítkách etalonem špičkových jízdních vlastností, vysokých jízdních výkonů a charakteristického designu, který fascinuje všechny generace posedlé automobily od desetiletých kluků až po staré kmety. S modelem Cayenne vyvíjeným v úzké spolupráci s koncernem Volkswagen se však ve Stuttgartu vydali na úplně jiné hřiště, kde si již léta hraje někdo jiný, ale kde je stále ještě dostatek prostoru pro společné a spokojené živobytí na výsluní, aniž by musel někdo někoho ohrožovat na životě. S ohledem na požadavky kategorie automobilů pro volný čas museli také u značky Porsche upustit od mnoha tradičních řešení a postavit úplně jinak konstruovaný automobil, než na jaký jsou fanoušci legendární Carrery zvyklí. A tak má Cayenne se svými soukmenovci společný snad jen znak na kapotě a pak také některé vlastnosti v rámci své kategorie. Ostatně ve verzi Turbo se Cayenne stal nejrychlejším sériovým off-roadem planety. V této souvislosti je potřeba dodat, že když musí tento přes 2,5 tuny těžký automobil udržet na uzdě 450 koní, kteří dřímají pod přední kapotou, je třeba pracovat při jeho vývoji podle úplně jiných receptur. Proto výsledek připomíná komplikovanou technologickou laboratoř, v níž řidičovo umění není spoluhráčem ale spíše součástí dokonalého stroje. Přesto však nebudete o zážitky za volantem tohoto automobilu nijak ochuzeni.

Do srovnávacího testu se dvě-ma německými etalony stejné kategorie jsme vybrali základní verzi Cayenne S, která disponuje stejnou pohonnou jednotkou jako top varianta Turbo, ovšem chybí jí dvě turbodmychadla, takže z atmosférického plnění 4,5litrového osmiválce poskytuje největší výkon „pouhých“ 250 kW. Přestože z hlediska výkonu motorů by se proti Cayenne S hodilo postavit spíše „nadopované“ verze BMW X5 4.6is a Merce-des ML55 AMG (oba 255 kW), myslím, že varianty X5 4,4i a ML500 dokáží novému Cayenne lépe konkurovat svou cenou a užitnými vlastnostmi.

Vstupní parametry této hvězdné trojice jsou samy o sobě dosti impozantní. BMW X5 poskytuje ze svého zážehového vidlicového osmiválce o objemu 4,4 litru největší výkon 210 kW a točivý moment 440 N.m, Mercedes ML500 nabízí největší objem 5,0 litru stejně koncipovaného motoru (ovšem pouze s tradičním tříventilovým rozvodem), výkon 215 kW a točivý moment 440 N.m. Oproti tomu má porsche, jak už bylo řečeno navrch, k tomu však pouze 420 N.m. Toto srovnání je samo o sobě trochu samoúčelné, pokud k tomu nepřipojíme ještě údaje o pohotovostních hmotnostech. Tak tedy porsche váží 2465 kg, BMW 2210 kg a nejlehčí mercedes s žebřinovým rámem 2195 kg. Tyto údaje se samozřejmě mohou měnit směrem nahoru, záleží na tom, jak rozmařilí budete při pořizování výbavy. Cayenne vyrovnává svou „nadváhu“ použitím příplatkové šestistupňové samočinné převodovky Tiptronic s možností ruční volby jednotlivých převodových stupňů na volantu, která by si s parametry motoru měla poradit lépe než pětistupňové automaty od BMW a mercedesu, u nichž nemáte jinou volbu. Jaká je tedy skutečnost?
Po pravdě řečeno si ani u jednoho z této trojice nelze stěžovat na nedostatečnou agilitu motoru. Také zastřený „baryton“ zážehových osmiválců přináší těžko popsatelnou směsici tónů, která zvyšuje adrenalin v krvi a zároveň touhu po volantu všech tří konkurentů. Pokud bychom však měli zvukový projev nějak hodnotit, určitě by vyhrál Cayenne, jehož dvě mohutné koncovky výfuku rozehrávají mnohem agresivnější „akordy“ než čtyři menší koncovky „bavoráku“ či dvě decentně skryté koncovky u mercedesu. Tohle však za volantem žádného z těchto automobilů příliš vnímat nebudete, neboť dokonalé odhlučnění vytváří na „palubách“ těchto křižníků spíše prostor pro využití kvalitního audiosystému. Samotné vnímání hluku při jízdě je také zavádějící, protože pocitově se vám bude zdát, že jedete rychlostí asi o 30-40 km/h nižší než ve skutečnosti. Samotný rozjezd je se všemi třemi automobily impozantní. Atmosféricky plněné velkoobjemové osmiválce mají za každých okolností dokonale plynulý a nekompromisní nástup, snad jen u porsche je jeho agilita znásobena lepším využitím nižšího točivého momentu díky šestistupňové samočinné převodovce, která však zároveň častějším přeřazováním ubírá desetiny vteřiny při akceleraci. Při prudkém rozjezdu na suchém povrchu pak Cayenne svým způsobem překáží příliš opatrně nastavený systém jízdní stability nazývaný u porsche PSM (Porsche Stability Manage-ment), který sice můžete vypnout, ale proč byste to dělali – bezpečnost je přece vždy na prvním místě. Systémy jízdní stability samozřejmě nechybí ani v základu mercedesu (ESP) a BMW (DSC), ovšem ty zasahují, až když je to opravdu třeba, a tak se na suché vozovce rozjedete s oběma vždy rychleji. Navíc bych řekl, že pět stupňů mercedesu i BMW je dostatečných, pokud vám nevadí občasné hrubší podřazení při akceleraci (výraz „hrubší“ si ovšem dejte do souvislostí s objemy obou osmiválců a jejich obrovskými točivými momenty).

Ale zpátky na trať... Než se nadějete, sedí ručička rychloměru u všech tří konkurentů na hodnotě 100 km/h a v těchto chvílích ani jeden z nich ve svém brutálním nástupu nepolevuje. S ohledem na pomalejší rozjezd s PSM se porsche dotáhne na své konkurenty až v rychlosti 100 km/h, pak se však již výrazněji projeví téměř 50 koní navíc (viz hodnoty pružného zrychlení). Do rychlosti 200 km/h se porsche odpoutává od konkurence a pomalu, ale jistě ujíždí. U všech tří však současně s tím budete vnímat také jistotu a pocit absolutního bezpečí umocněný perfektními reakcemi na povely volantem a sebejistým podvozkem. Vaše jistota „krále silnic“ se začne trochu lámat, až když ručička rychloměru dospěje k hodnotě 200 km/h. Zde se mercedes se svými sériovými 17palcovými koly a nejkomfortnějším podvozkem začíná projevovat trochu nervózně, a přestože motor ještě nedosáhl vrcholu, budete mít již touhu trochu ubrat. To však neplatí pro porsche ani BMW. Cayenne s nastavením tlumičů na režim Sport sedí v těchto chvílích stále ještě jako přilepený a zrychluje, X5 se sportovním paketem a 19palcovými koly rovněž nezůstává pozadu. Spíše naopak, pocitově se totiž zdá řízení X5 ve vysokých rychlostech dokonce jistější než u porsche; tato skutečnost se pak projeví i v zatáčkách, kde posilové řízení Servotronic reaguje na povely řidiče přesněji a s rychlejší odezvou. Stejně lze hovořit o kvalitách brzd. Mercedes má přes nejnižší hmotnost brzdnou dráhu nejdelší, BMW pak bojuje o centimetry s Cayenne a nakonec o pověstný vlásek prohrává.

Situace se obrátí, sjedete-li se všemi třemi automobily z hladkého asfaltového povrchu na nerovnou polní cestu. Zde se do popředí opět dostává na dálnici trochu tápající mercedes, který díky tuhému žebřinovému rámu a komfortnějšímu odpružení dokáže dokonale filtrovat drobnější nerovnosti. Ovšem Cayenne se velmi rychle přízpůsobí. Stačí přemístit nastavení tlumičů z režimu Sport na Comfort a porsche se okamžitě cítí na hrbolaté polní cestě jako ryba ve vodě. Naopak BMW je v tuto chvíli kvůli sportovnímu paketu úplně na chvostu a to jsme stále ještě na polní cestě. Když cesta skončí a začne opravdový terén, znamená to většinou pro X5 konečnou. I když rozdělení točivého momentu mezinápravového diferenciálu funguje u BMW naprosto dokonale a regulace prokluzu kol dokáže v mnoha případech nahradit chybějící závěry všech tří diferenciálů, absence terénní redukce a nízké hodnoty světlé výšky či nájezdových a přechodových úhlů nejsou rozhodně zárukou úspěšného pohybu mimo cesty. V tomto ohledu jsou na tom mercedes, a především porsche výrazně lépe. Přes chabé křížení nezávisle zavěšených kol totiž díky účinné terénní redukci, silnému motoru a efektivní regulaci prokluzu kol dokáže mercedes šplhat po kopcích jako kamzík. Jediným limitujícím faktorem se zde v podstatě stávají v terénu nepříliš účinné pneumatiky, pro něž je hlavně bahno nepřekonatelnou překážkou. To samé lze říci také o Cayenne s tím rozdílem, že oproti mercedesu má ve svém zbrojním arsenálu navíc ještě užitečný ruční závěr mezinápravového diferenciálu prostřednictvím lamelové spojky a také možnost vylepšit díky vzduchovému odpružení světlou výšku až na hodnotu 273 mm, což by mu záviděly mnohé čistokrevné off-roady. Cayenne v terénu vítězí, je však otázkou, do jaké míry by byl přes své superparametry schopen konkurovat pravým terénním automobilům, které na silnici nemusí splňovat přísné normy pro vysoký rychlostní index svých pneumatik jako Cayenne. Pokud se pak na terénní vlastnosti srovnávaných konkurentů podíváme v trochu širších souvislotech, dostává se do popředí další otázka. Bude chtít případný majitel Porsche Cayenne, jehož cena se může bez problémů přehoupnout přes hranici 3 milionů korun, do krajnosti využít jeho nadprůměrné schopnosti? V tuto chvíli se pak ukazují nedostatky BMW v úplně jiném světle. Základní potřeby majitele, který nemá prakticky žádné off-roadové ambice, zvládá tento automobil „levou zadní“, aniž by k tomu potřeboval nákladné vzduchové odpružení, závěry diferenciálů či terénní redukci, i když ta má u těchto vozů ještě jeden důvod na oprávněnou existenci. Čas od času je třeba přemístit i něco většího a zvláště u majitelů takových automobilů se předpokládají záliby například v koních či jachtách. Proto je dalším poměrně pečlivě sledovaným údajem nejvyšší povolená hmotnost brzděného přívěsu. A právě zde může porsche kvůli redukovaným převodům nabídnout nejvyšší možnou hodnotu v této kategorii 3500 kg. Mercedes je se svými 3365 kg také zdatným tahounem, zatímco BMW zvládá pouze 2800 kg a tato hmotnost je navíc ještě omezena osmiprocentním stoupáním. Stejné je to také s užitečnou hmotností, kde se největší povolenou zátěží může pochlubit mercedes s 675 kg, přičemž homologační užitečná hmotnost BMW je pouze 440 kg.

Tím se plynule dostáváme k hodnocení vnitřního prostoru všech tří konkurentů. První dojem z prostorného porsche je skvostný, k němuž u testovaného modelu přispělo především provedení interiéru v okrové kůži v kombinaci s matným hliníkem a dřevěnými výplněmi. Vnitřní prostor porsche však není pouze efektní, ale také velice praktický a určitě i nejlépe zpracovaný. I když v detailním srovnání s černým interiérem BMW sice
nenajdete příliš mnoho rozdílů ohledně kvality zpracování, dostává Cayenne další body za bezkonkurenční pozici za volantem a prostor na zadních sedadlech. A tak jen zavazadlový prostor je ve srovnání s mercedesem poněkud nízký, na druhou stranu se v USA vyráběné „emelko“ nemůže se svými konkurenty měřit v kvalitě zpracování a designu interiéru, i když i zde se po inovaci v roce 2002 mnohé změnilo. Na druhou stranu je mercedes opravdu nejvzdušnější, což způsobuje především jeho vysoká stavba. V BMW se mají královsky hlavně řidič a spolujezdec díky perfektnímu tvarování sedadel, vzadu je však u mnichovského SUV místa nejméně a zavazadlový prostor dokonale odpovídá tradicím mnichovské automobilky – je v této kategorii nejmenší a příliš radosti vám neudělá ani jeho komplikovaně řešená roleta.

Výsledek tohoto souboje titánů se zdá být jednoznačný. Porsche vítězí na všech frontách a navíc se zdá být díky nejnižší základní ceně také nejdostupnější. Tak jednoznačné to však není. Kdo hledá
automobil do každého počasí a nemá off-roadové ambice, bude mít těžkou volbu mezi Cayenne a X5. BMW totiž na silnici drží s novinkou krok v prakticky každé disciplíně a pozadu zůstává pouze při srovnání zavazadlových prostorů a v tahání přívěsů. I když mercedes by mohl být kvůli svému stáří největším outsiderem, nelze ani na jeho adresu směřovat příliš mnoho kritiky. Oproti BMW se totiž „emko“, Cayenne vyrovná v terénu a při tahání přívěsů, vnitřním prostorem a jeho využitím jej dokonce předčí. Jeho největší slabinou jsou nakonec jízdní vlastnosti a jednoznačně nejhorší zpracování z této trojice, které je ovšem i tak, v porovnání s další konkurencí, bezpochyby na úrovni. Myslím si, že zájemce v této kategorii má stále těžkou volbu, ostatně pokud se zhlédne v novém Cayenne, bude si muset na svůj vysněný automobil nějakou dobu počkat. Dnes, mi-nimálně na začátek zimy, zatímco u BMW, a především mercedesu již zájem kupujících trochu ochladl.


Závěrečné hodnocení
BMW X5 4.4i
Vynikající jízdní vlastnosti
Výkonný a kultivovaný
motor
Nejnižší spotřeba v testu
Bezpečnostní výbava

Menší zavazadlový prostor
Nevhodný do terénu
Malá hmotnost přívěsu
Nejvyšší základní cena

Porsche Cayenne S
Skvělý motor i převodovka
Nejlepší v terénu
Výborné jízdní vlastnosti
Vynikající zpracování

Nejvyšší spotřeba v testu
Chudší standardní výbava
Horší výhled od volantu
Nízký zavazadlový prostor

Mercedes ML500
Agilní motor
Velmi dobrý v terénu
Velký zavazadlový prostor
Slušná standardní výbava

Jízdní vlastnosti na silnici
Průměrné brzdy
Design a zpracování
interiéru

text: Jiří Kaloč
foto: autor

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy