Test: Logan MCV - překvapivé protiklady

Logan MCV | foto: Archiv AutoRoad.cz

REDAKČNÍ TEST: Dostalo se nám možnosti vyzkoušet snad největší a přitom nejlevnější kombi na českém trhu - v pořadí druhou karosářskou verzi modelu Dacia Logan. Po úspěšném sedanu, který si získal značnou oblibu především u nenáročných zákazníků v celé Evropě, přišla verze kombi,

nazvaná Dacia Logan MCV.

Pohled zvenčí

Dacia Logan MCV se, stejně jako verze sedan, vyrábí v rumunském závodě automobilky Renault. A stejně jako starší bratříček sdílí se staršími vozy Renault motory a díly podvozku, což významně snížilo náklady na vývoj a umožnilo vyrábět vůz za bezkonkurenční cenu.

Logan MCV využívá podvozkovou platformu, která je proti sedanu ještě prodloužena, a nabízí tak ještě více prostoru pro cestující, a navíc obrovský zavazadlový prostor, který v základní konfiguraci má objem 700 litrů. To proto, že Logan MCV lze pořídit nejen v pětimístném provedení, ale také jak sedmimístný vůz.V takovém případě se pak objem zavazadlového prostoru zmenší na 200 litrů - přesto je to variabilita, o které se žádnému kombi nižší třídy nemůže ani zdát. Podvozek je navíc zesílen tak, aby umožnil ve voze přepravu nákladu - vůz je možno po vyjmutí zadní lavice použít i jako malou dodávku.

Logan MCV se prodává ve třech stupních výbavy - Logan, Ambiance+ a Lauréate. Přitom se základním motorem 1.4MPI  ve výbavě Logan je možno jej zakoupit již za 235 900 Kč!

Motorová paleta

Pod kapotou modelu Loganu MCV najdeme stejné motory, jako u sedanu. Jde o dva zážehové agregáty 1.4 MPI a 1.6 MPI a jeden turbodiesel 1.5 dCi. Základní zážehová jednotka 1.4 MPI dosahuje výkonu 55kW/75k při 5500 otáčkách a maximálního točivého momentu 114 Nm ve 2800 otáčkách. Logan MCV zrychlí s tímto motorem z klidu na 100 km/h za 15,6s a dosáhne maximální rychlosti 156 km/h. Průměrná spotřeba činí 7,6 l/100km.

My jsme testovali vůz s nejsilnějším motorem v nabídce, kterým je zážehová jedna-šestka o výkonu 64kW/90k v 5500 otáčkách. Maxima točivého momentu 128 Nm je dosaženo ve 3000 otáčkách a automobil s tímto motorem zrychlí z klidu na 100 km/h za 13,4s u pětimístného provedení, případně za 13,7s u sedmimístné verze. Maximální rychlost činí 167 km/h a spotřeba paliva dosahuje 7,8-8,0 l/100km v závislosti na tom, zda jde o pěti nebo sedmimístnou verzi.

Diesely jsou zastoupeny známým maloobjemovým motorem 1.5 dCi, jehož výkon byl přiškrcen na 50kW/70k ve 4000 otáčkách. Maximální točivý moment činí 160 Nm v 1700 otáčkách a pětimístný Logan MCV zrychloí na 100 km/h za 17,7s, sedmimístná verze pak za 18s. Maximální rychlost nepřekročí 150 km/h. Za to však vůz nabídne nejnižší průměrnou spotřebu 5,3 litru nafty na 100 km jízdy.

Jak se líbí?

Vnější vzhled vozu je dán vyšší stavbou a prodlouženým rozvorem. Přesto na mne působí vyváženějším dojmem, nežli sedan, u kterého mi vadí vzhled kufru a zadní části vozu. Logan MCV je naproti tomu při pohledu zezadu mnohem hezčí a vyváženě působí i z profilu nebo pohledu zepředu. Povedené jsou zadní skupinové svítilny, které zaujmou briliantovým efektem čirých skel potkávacích světel. Boční pohled odhalí, že rozsáhlé plochy byly opticky rozděleny masivními bočními lištami, které linií navazují na ochranné plasty nárazníku. Přední části vozu dominuje znak Dacia a hezké řešení předního nárazníku s kulatými mlhovkami a povedeným nasávacím otvorem pro chladicí vzduch, který je překryt mřížkou ve tvaru medové plástve.

Uvnitř najdeme přístrojovou desku, známou i ze sedanu. Oranžové podsvícení není regulovatelné, všechny plasty jsou tvrdé, odkládacích prostor je nemnoho, ale to vše je daní za nízkou cenu a redukci výrobních nákladů. Také ergonomie poněkud pokulhává, a to obzvláště v případě ovladačů topení, větrání a klimatizace. Nezvyklé je také umístění ovladačů elektrického stahování oken na střední konzole, navíc s absencí impulzního stažení/vytažení.

Jízdní dojmy

Motor je po nastartování vzdáleně slyšitelný, protože ani protihluková izolace vozu není zrovna nejmodernější. Přesto je akustická pohoda poměrně přijatelná až do rychlosti zhruba 120 km/h, ve které již vzhledem k vyšší stavbě vozu dochází ke vzniku svistu vzduchu, obtékajícího karoserii. Velice příjemný je chod pětistupňové manuální převodovky - dráhy jsou jednoznačně vymezeny, řazení jednotlivých stupňů rychlé a přitom na francouzský vůz nebývale přesné. Naopak motor se projevuje velice mdle, dynamika vozu je veskrze žalostná. Rozjezd a jízda do rychlosti 100 km/h je s touto nejsilnější motorizací ještě přijatelná, avšak dynamické schopnosti při dálničním provozu jsou až nebezpečné. Již při rychlostech kolem 100 km/h je potřeba si každé předjetí velice důkladně rozmyslet a načasovat a neobejdete se přitom bez podřazení. Co je horší, po překročení rychlosti 120 km/h již lze podřadit jen na čtvrtý rychlostní stupeň a tak výkonové rezervy jsou již vyčerpány. Přesto lze dálničních 120 km/h s jistou mírou úsilí a nejvýše středním obsazení vozu držet, avšak u plného obsazení pěti osobami se zavazadly již do kopců Logan MCV ztrácí dech a nutí tak řidiče spíše k rozvážné turistické jízdě. Při té se naopak odvděčí poměrně příznivou spotřebou, kterou se při defenzivní jízdě a udržování rychlosti do 120 km/h podaří stlačit i pod 6,5 l/100km. Naopak pokud pojedete s cihlou na plynu, nezískáte mnoho času navíc, ale spotřeba rychle poroste nad 10 l/100km.

Nedokážu si představit, jak asi musí (ne)jet Logan MCV s motorem 1.5 dCi v plném obsazení 7 osobami. Přimlouval bych se u dieselu za výkon alespoň 85k, kdy lze od takto velkého vozu očekávat alespoň přijatelné dynamické vlastnosti. Vůz totiž nabízí opravdu velkorysý prostor jak pro cestující, tak pro náklad, a je škoda tohoto prostoru nevyužívat.

Samostaným tématem je kvalita zpracování a ergonomie jízdy.
Vůz s necelými 9000 km na kontě již vrzal tak, jak nevrzá Octavie z roku 1996 po 250 tisících kilometrech. Volant má velice tenký věnec, ovladač naklápění sklonu světlometů je mechanický a je umístěn mimo zorné pole řidiče u jeho levého kolene. Naopak pochválit je třeba řízení, které zprostředkovává výbornou zpětnou vazbu od kol, i podvozek, který má na českých cestách příjemné odladění, kombinující jízdní jistotu a přitom plavnost při přejezdu nerovností a děr. Navíc působí robustně a na středo a východoevropské silnice se tak hodí možná víc, nežli technicky vyladěné, avšak na geometrii náročnější podvozky renomovaných značek.

Sedačky nabízejí jen velmi nevýrazné boční vedení, ale výhodou je naopak na zadní lavici možnost pohodlného cestování tří dospělých osob. Dveře se otevírají pod velkým úhlem a nastupování tak je velice přirozené a bezproblémové.

Co závěrem?

Vůz se základní cenou hluboko pod 250 tisíci korunami má co nabídnout, a to především zákazníkům, kteří hodlají vyměnit svou škodu 120 nebo Favorit za "něco nového". Morálně jde o vůz na úrovni Felicie, které se koneckonců blíží i použitými materiály, kvalitou zpracování či antikorozní ochranou. Obdobně jako Felicie disponuje jedním nebo dvěma airbagy, nenabídne ESP nebo ASR, ale chlubí se výborným poměrem ceny a užitné hodnoty. Rozhodně může i u nás nabídnout omlazení a zkvalitnění vozového parku a přinést svému novému majiteli plnou spokojenost.

Zdroj: Auto News Network

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy