Nová Škoda Fabia - krok kupředu, nebo zpět?

Fabia | foto: Archiv AutoRoad.cz

REDAKČNÍ TEST: V dubnu se začal na našem trhu prodávat nový model nejúspěšnějšího vozu v novodobé historii značky Škoda, tedy nová Škoda Fabia. V důkladném redakčním testu jsme proto prověřili kvality i nedostatky tohoto nástupce vozu nižší třídy,

který podle propagačních letáků slibuje více prostoru a lepší ergonomii při využití techniky stávajícího modelu.

Historie

První model Fabia sjel z výrobních linek Škoda Auto, a.s. v roce 1999. Po převzetí automobilky německým koncernem Volkswagen šlo po první verzi modelu Octavia o druhý nově vyvinutý model, protože předchozí faceliftovaný Favorit/Forman ani původní či faceliftovaná verze modelů Felicia a Felicia Combi nebyly nově vyvinutými vozy - šlo stále o nástupce původní chlouby socialistického automobilového průmyslu, vycházející z motorizací a podvozku původního Favorita, ačkoliv namísto karburátorových motorů se již pod kapotu dostaly benzinové motory se vstřikováním, vybavené katalyzátory, a poprvé se pod kapotou Felicie objevil i atmosférický dieselový motor o objemu 1.9 litru.

Model Fabia přišel s inovovanými motory OHV s objemem zvětšeným na 1.4 litru, a to ve výkonových variantách 44kW a 50kW. Motory nesly označení MPI a spolu s nimi se pod kapotou Fabie Junior objevil i litrový motor o výkonu 37kW a převzaté šestnáctiventilové benzinové motory z produkce Volkswagenu ve výkonových verzí 55kW a 74kW. Nejsilnější motorizací pak byl benzinový dvoulitr o výkonu 85kW. Z dieselových motorů pak bylo možno pořídit přímovstřikový atmosféricky plněný model SDI o objemu 1.9 litru a výkonu 47kW, nebo motor se shodným objemem, avšak dopovaný turbodmychadlem a vybavený vysokotlakým systémem vstřikování čerpadlo-tryska (Pumpe-Düsse, zkráceně PD) a výkonem 74kW.

Po faceliftu v roce 2004 se Fabia dočkala nových tříválcových benzinových motorů o objemu 1.2 litru z produkce Škody, a to šestiventilové verze s výkonem 40kW a dvanáctiventilové verze o výkonu 47kW. Současně se nabídka dieselových motorů rozšířila o tříválec 1.4 TDI-PD s výkonem 55kW.

Od modelového roku 2005 byl pak v souvislosti s nutností plnění emisní normy EU4 atmosférický diesel nahrazen tříválcovými přeplňovaným motorëm 1.4 TDI-PD ve výkonové verzi 51kW a výkon silnějšího dieselového tříválce byl zvýšen z 55kW na 59kW. Všechny motory tedy od modelového roku 2006 plní emisní předpis EU4.

Úspěšný model nižší třídy

Model Fabia se po uvedení dočkal tří karosářských verzí, a to klasického pětidveřového hatchbacku, poté verze kombi a nakonec i pětidveřového sedanu. Design karoserie byl velmi strohý, s mnoha hranami a neobvyklým řešením zadní části, které vyvolalo mnoho polemik. Přesto se ukázalo, že jde o design nadčasový a přestože není příliš líbivý, ani po letech nezevšedněl a neuráží.
Uvnitř bylo, podobně jako u půvobní Octavie, nemnoho místa pro cestující na zadních sedadlech, ale protože jde o model nižší třídy, není tento drobný nedostatek kritizován tak, jako u Octavie. Výtky si vysloužilo i úsporné řešení přístrojové desky, kdy hrana středové konzoly tlačila řidiče do holeně pravé nohy a odkládací schránka, ač klimatizovaná a schopná pojmout lahev s nápojem o objemu 1,5 litr, ubírala prostor pro kolena spolujezdce vepředu. Díky celkové šířce vozu pak byla možnost obsazení pěti dospělými cestijícími spíše zbožným přáním, na pohodlné cestování to pro cestujícího vzadu uprostřed rozhodně nebylo.


Současnost

Nová Fabia byla přestavena na autosalonu v Ženevě a v uplynulých dnech započal její prodej na českém trhu. Velmi stručně bychom mohli říci, že jde o evoluci modelu Roomster, se kterým má spolecnou kapotu, čelní sklo a A sloupky a rozdíly začínají až B sloupky. Také uvnitř najdeme stejnou přístrojovou desku, pod kapotou stejné motory a oba modely sdílejí také stejnou přední nápravu. Nová Fabia vlastně přebrala od své starší sestry kompletně celou podvozkovou platformu, která prokázala své kvality, jednoduchou a přitom odolnou stavbu a stále si tak zachovává jisté jízdní vlastnosti, ačkoliv v porovnání s víceprvkovou zadní nápravou nové Octavie je stále co zlepšovat jak co se týká komfortu, tak jistoty při průjezdu zatáčkou. Dá se říci, že Fabia má podvozek tvrdší, avšak nikoliv sportovní, a na rozbitých českých silnicích se dá takové nastavení považovat při použité technice za ideální.
Pod kapotou nové Fabie najdeme opět dva benzinové tříválce HTP o objemu 1.2 litru, tentokrát o 4kW posílené. Slabší verze dává výkon 44kW, silnější pak 51kW. Benzinové čtyřválce jsou zastoupeny čtrnáctistrovkou  o výkonu 63kW a šestnáctistovkou o výkonu 77kW.
Dieselové verze jsou pak zastoupeny dvěma tříválci s objemem 1.4 litru ve verzích 51kW a 59kW a čtyřválcem 1.9 litru o výkonu 77kW. Všechny dieselové motory stále používají systém čerpadlo-tryska, dvě výkonnější verze lze na přání vybavit filtrem pevných částic DPF.


Testovaný vůz

Pro test jsme zvolili silnější motorizaci 1.4 TDI-PD o výkonu 59kW, a to především z důvodu srovnání se stejným motorem v původní Fabii. Vůz byl vybaven filtrem pevných částic DPF a šlo o výbavu Ambiente, avšak doplněnou prvky volitelné výbavy až nad úroveň verze Elegance. Konkrétně byl vůz vybaven zabudovaným autorádiem Dance, které na displeji při couvání zobrazuje vzdálenost od překážky, dále poloautomatickou klimatizací Climatic, stabilizačním systémem ESP včetně kotoučových brzd na zadní nápravě, přístrojovým panelem MaxiDOT, malým koženým paketem, koženým čalouněním sedaček nebo příplatkovými patnáctipalcovými litými koly.


Dostupný prostor - někde více, někde méně

Vůz má proti předchůdci stejný podvozek a tedy stejný rozvor. Přesto se úpravou usazení zadní lavice a zkrácením jejího sedáku podařilo vytvořit více prostoru pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Tento posun je poměrně výrazný a protože cestující vzadu si mohou špičky nohou zasunout pod přední sedačky, je prostor vzadu na danou třídu skutečně velkorysý a srovnatelný například s novým Renaultem Clio. Mnohem více prostoru je pak nad hlavami všech cestujících, protože vůz je proti předchůdci vyšší. Bohužel je také nepatrně užší, a tak přestože se podařilo lepším tvarováním dveřních výplní získat kousek místa pro lokty krajních cestujících, není to stále dost pro pohodlné cestování pěti dospělých osob. Narozdíl od předchůdce však již lze na zadních sedadlech přepravovat tři děti v dětských sedačkách typu "podsedák", a to díky lepšímu, lépe řečeno ne tak výraznému tvarování zadních bočních sedáků. Z pohledu mladé české rodiny jde jednoznačně o pozitivní zjištění.
Také objem zavazadlového prostoru narost z původních 260 litrů na 300 litrů, čímž se z podprůměru dostal na lepší průměr své třídy. Výbornou inovací je implementace výklopných plastových háčků na obou bocích zavazadlového prostoru, dále možnost vytvoření přihrádky pomocí ohebného plastu nebo dvouúrovňová možnost uchycení plata, zakrývajícího zavazadlový prostor.
Zadní sedačky jsou děleny v poměru 1/3 ku 2/3, avšak po sklopení není bohužel vytvořená plocha zcela rovná a mírně do ní zasahují i výstupky u podběhů. Hrana zavazadlového prostoru je stále poměrně vysoko, přestože již byl zadní nárazník mírně vybrán.


Ergonomie? Ne vše je ideální

V zavazadlovém prostoru jsou tedy poměrně výrazná vylepšení, ale jak je tomu u řidiče a v interiéru? Středová deska i středová konzola jsou stejné jako u Roomsteru. A tak řidiči padne do ruky příjemný volant se správně silným věncem, oproti předchozímu modelu Ambiente výrazně lépe tvarovaná řadicí páka (u původní Fabie mi standardní plastová řadicí páka nesedí v ruce, ačkoliv proti kožené hlavici verze Elegance nebo RS nemám nejmenších námitek), přístroje jsou u verze s MaxiDOTem krásně přehledné a čitelné (u standardní verze je tomu jinak a mé výhrady by směřovaly k LCD ukazateli stavu paliva v nádrži nebo chybějícímu ukazateli teploty chladicí kapaliny), ale tvarování středové konzoly je stále nedobré a v případě havárie dokonce podle mého soudu hrozí zranění kolen řidiče i spolujezdce. Horní část přístrojové desky je totiž vyrobena z měkčeného plastu, ale spodní díl a středová konzola jsou z tvrdého plastu a navíc je design konzoly stále podobný jako v předchozím modelu. Estetické sladění barev je však skvělé, stejně jako úroveň zpracování.
Výborným nápadem je také možnost využití dvou odkládacích schránek, ačkoliv jejich velikost není největší. Do kapes v předních dveřích lze konečně umístit lahev s nápojem o objemu 1,5 litru, ve středové konzoli je vstup AUX, který umožňuje připojení zařízení iPod nebo jiného přehrávače MP3.
Zvláštní je umístění ovladačů klimatizace a větrání do horní části středové konzoly nad rádio, ale ovládání je příjemné a lze si na ně velmi rychle zvyknout. Ovladače centrálního zamykání jsou nikoliv na dveřních madlech, nýbrž ve spodní části středové konzoly. Výtky si zaslouží změna materiálu vnitřních klik dveří. Ty jsou ve srovnání s předchozím modelem Fabia sice také stříbrné, ale již nejsou kovové, nýbrž jde o pochromovaný plast.
Nelíbil se mi také design páček pod volantem, který je převzat z koncernu Volkswagen. V původní Octavii a Fabii byly páčky robustnější a na dotyk příjemnější, s jistějším ovládáním. I v nové Octavii mi připadají modifikované páčky lepší, ale bohužel, Fabia dostala páčky z Roomstera a i nová Octavia se letos dočká těchto upravených páček - daně za unifikaci co největšího množství koncernových dílů.
Vyzdvihněme ještě pravé vnější zpětné zrcátko, které se konečně dočkalo standardní velikosti a tak je jednodušší získat přehled o dění kolem vozu.


Jízdní dojmy

Nová Fabia je proti své starší sestře vyšší a o něco těžší. To se nepříznivě projevuje na jízdní dynamice i spotřebě paliva. Ve srovnání se stejnou motorizací původní Fabie je ta nová ve sprintu z klidu na 100 km/h pomalejší o zhruba 3 desetiny sekundy, ale ztráta by byla větší, pokud by nebylo upraveno zpřevodování. Vůz totiž má lehčí zpřevodování, čímž jakoby získá na dynamice, avšak za cenu vyšších otáček motoru a tedy vyšší spotřeby. Tu ovlivňuje zřejmě také přítomnost filtru pevných částic DPF. V průměru je spotřeba o 0,5-1,5 litru na 100km vyšší, a navíc se přítomnost filtru DPF projevovala velice nepříjemným efektem. Při jízdě bez plynu se po zmáčknutí pedálu akcelerátoru auto "několik desetin vteřiny rozmýšlí", a teprve poté dojde ke zrychlení. Naopak po náhlém uvolnění pedálu akcelerátoru se opět auto "několik desetin vteřiny rozmýšlí", a teprve poté dojde k požadovanému poklesu výkonu. Dá se na to samozřejmě zvyknout, ale je to poměrně nepříjemné a ani nižší emise, které jsou pravděpodobnou příčinou tohoto chování, nejsou dostatečnou omluvou.
Vůz i přes vyšší karoserii drží jízdní stopu přinejmenším stejně dobře, jako jeho předchůdce. Ve srovnání s předchozím modelem mi připadalo, že ještě lépe brzdí, ačkoliv to mohlo být ovlivněno kvalitnějším obutím nově testovaného modelu, kotoučovými brzdami na zadní nápravě nebo skutečností, že vůz byl vybaven nepatrně širšími patnáctipalcovými koly.
Nepříjemnou vlastností, která se doufejme vztahovala pouze na testovaný exemplář, byla tendence k samovolnému zatáčení - vůz prostě mírně táhnul na levou stranu. Ale je možné, že se kolegové novináři k předváděcímu modelu nechovali zrovna v rukavičkách a tak třeba byla již mírně rozhozená geometrie přední nápravy.


Závěrem

Nová Fabia je rozhodně krokem kupředu. Projektorové světlomety jsolu efektní i efektivní, stěrače aero jsou účinnější, integrované rádio v kombinaci s parkovacími senzory posouvá novou Fabii na úroveň nižší střední třídy. Skvělá je možnost zakoupení přístroje MaxiDOT, ve voze je více místa a design přístrojové desky je také výrazně lepší. Zvláštní je provedení pryžových těsnění dveří, které vyvolává vzpomínky na Felicii, ale kupodivu toto řešení funguje a aerodynamicky je vůz odhlučněn lépe, než předchůdce. Totéž se ale nedá říci o motoru, ačkoliv ten již v rozmezí otáček 1300-2000 tolik neduní - přesto mi subjektivně připadal ještě hlučnější, než u předchozí verze. Velice nepříjemné jsou projevy, způsobené filtrem DPF, a proto bych doporučil na tuto výbavu jednoduše zapomenout.
Pro mnoho zákazníků může být zajímavá možnost dokoupení dvouzónové automatické klimatizace Climatronic, což u původní Fabie nešlo. Nové páčky jsou drobnější, z mého pohledu hůře ovladatelné, novinkou je naopak možnost montáže originálního ovládání autorádia a telefonu pod volantem.
Cena dieselových verzí je proti srovnatelně výkonným benzinovým modelům vysoká a tak bych je doporučil jen těm, kteří najezdí ročně alespoň 40 000 kilometrů. Pro alespoň přijatelnou dynamiku je pak potřeba se poohlédnout po motorech o výkonu 59kW nebo vyšším, nejlépe nejsilnějším benzinovém motoru nebo nejsilnějším dieselu. 

Foto: Auto-News Network

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy