TEST: Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech - na oltáři stylu

Vše kde se ukážete, budete budit obdiv a rozruch. | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Těžko byste našli originálnější a svébytnější auto. C4 Cactus navíc jezdí docela dobře, má spoustu neobvyklých řešení a nabízí kompaktní rozměry a efektivní provoz. Design je daleko zábavnější než samotná jízda a sedadla jsou měkčí než podvozek. I tak se s ním jezdí překvapivě dobře.

Citroen C4 Cactus je něco naprosto nového, něco co nemá v současnosti obdoby. Vystoupil z davu, zahodil zažitou koncepci, zbořil pevně zakořeněná dogma v designu a jen díky tomu mohlo vzniknout něco naprosto jiného, převratně jednoduchého ale skvěle fungujícího. Citroen sebral odvahu a šel do toho po hlavě a s nutnou dávkou štěstí to není úplný propadák. Naopak, je to auto, které se skutečně povedlo a za tento počin, musí Citroen sklidit mocné ovace, ke kterým se i já přídávám. Mám však mnoho výtek a asi ani nepatřím do cílové skupiny. Přesto si Cactus odváží docela kladné hodnocení.

Design

U takového auta, nemohu design odbýt pár odstavci, jak mám ve zvyku. I když si myslím, že design každý posuzuje dle svého vkusu, zde si práce designérů Citroenu zaslouží i mou zvýšenou pozornost.

Vzali kus auta, ořezali vše nepotřebné, přidali ochranné polštáře, předělali design k nepoznání a vše ostré zaoblili. Výsledek je fantastický. Auto je lehké (váží okolo tuny, tudíž téměř o 200 kg méně, než konkurence) a kdekoliv se objeví, vzbudí nevídanou pozornost.

Patnáct vzduchových kapes na každé straně chrání dveře od drobných městských škrábanců. | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Na autě těžko budete hledat ostrou hranu, auto je celé zaoblené a dominantou jsou ochranné plasty se vzduchovými kapsami. Rohy předního a zadního nárazníku a zejména na dveřích ochrání lak a vlastně i auto od malých kolizí a bouchanců, kterých je ve městě spousta. Neopatrný řidič na parkovišti může způsobit hodně škody. U Cactusu vám to bude jedno.

Přední světla jsou velmi podobná těm, které jsou na C4 Picasso. Zbytek auta je naprostý originál.

Interiér

Důmyslný, útulný a prosvětlený interiér se nese ve stejném duchu jako exteriér. Tedy novátorská řešení, navzdory zavedeným standardům. Začnu od těch praktických, kterým je třeba čelní airbag spolujezdce umístěný ve stropu u hrany čelního okna, díky tomu máte velkou přihrádku, kterou otevíráte ze shora. I spolujezdec má více místa na nohy. Místo dveřních madel poutka, místo klasických budíků displej a místo ovladačů na středu přístrojové desky, taktéž jen displej. Vše má společného jmenovatele, kterým je snížení hmotnosti a ceny.

Středový tunel zaujme mimo jiné i asymetrickými výdechy klimatizace. | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Tímto šetřením hmotnosti a ceny vozu přichází i hodně chyb. Chybí otáčkoměr (rádce řazení radí jen při řazení nahoru a s tichou 1,2 PureTech to může slabším řidičům dělat velký problém), spolujezdec nemá ve sluneční cloně zrcátko (ženy se budou vztekat) a stropní madla nemá ani jeden z cestujících. Elektrické stahování oken nemá automatické dojezdy jak u řidiče tak i u spolujezdce. Vzadu je jedna nedělitelná lavice a všude jsou tvrdé plasty. Uzavřel bych to tím, že zadní boční okna jsou jen výklopná (jako například ve Škodě Citigo) a ještě k tomu manuálně.

Motor

Přeplňovaný tříválec ve své silnější variantě s výkonem 81 kW a 205 Nm točivého momentu je úspěšná odpověď na přeplňované benzínové jednotky od konkurence. Má zdravou sílu i náruživost, lehce jde po otáčkách a odspodu se sbírá velmi rychle.

Klasický kryt motoru nenajdete, tmavý plast bez prolisů, názvů a znaku výrobce nás překvapil. | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Nejvíce mu vyhovuje povalování se nad volnoběhem, kde má už dostatek síly. Však 205 Nm vám naservíruje už v 1500 otáčkách, tak nač jej točit. V tu chvíli je tichý, přede si jako koťátko a když chcete po něm akci, má hned roztočené malé turbo a přenáší všechnu svou sílu na kola.

Zvláště pak potěší šetřílky. Celý týdenní test jsem profrčel se spotřebou 5,1 litru. Nebyl problém se mimo město dostat i ke čtyřem litrům a to jsem se moc nehlídal. Při opravdu úsporné jízdě mimo město jsem na trase přes 50 km srazil apetit Cactusu až k 3,8 litrům. Reálně ale počítejte s 5, pokud jezdíte převážně v městském provozu, tak spíše s 6.

Jízda

Ve městě neoslní, rozbitá dlažba, kočičí hlavy nebo tramvajové pásy Cactusu nedělají dobře. Slyšíte tlukot, vrzání, auto vás natřásá a není si moc jisté zvolenou stopou. Když zvolníte tempo, je to daleko lepší a na méně rozbitých úsecích bude jízda pohodovější.

Po opuštění města jsem se několikrát přistihl, že jsem s Cactusem jel daleko rychleji, než bych si vůbec troufnul. Hmotnost lehce přes 1,1 tuny a poměr výkon hmotnost 98 koní na tunu přináší své ovoce.

Cactus s lehkostí projíždí vlásenku po vlásence a bez jakýchkoliv sportovních ambic se chová jistě a odhodlaně. Přenosy hmotnosti, grip i naklánění karoserie jsou spíše bližší kompaktnímu hatchbacku, než stylovce do města s karoserií vysoko nad zemí. Cactus je zábavný, hravý a překvapivě rychlý, to však jen do chvíle, než se asfalt změní v tankodrom, který je často realitou českých silnic. Výrazně znervózní stejně jako ve městě. Na nerovnostech se v zatáčce hrne a naplno se projevuje jednoduchý podvozek, s náhražkou McPherson a vlečnými rameny s torzní příčkou.

Říkám si, však to je správně, Cactus není auto na zábavu na okresce, ale přesto mě to trochu píchne u srdce, když by stačilo trochu kvalitnější techniku a hned by to bylo o desítky procent lepší. Nezbývá než zvolnit tempo a rozbité okresky neprofrčet, ale proplout. V tu chvíli auto filtruje nerovnosti daleko lépe, než ve městě. Karoserie se tolik nekroutí a uvnitř je překvapivě ticho i při vyšším tempu.

Dálniční přesuny jsou velmi pohodlné. O nutný kus nudnější, ale pokud šlápnete na plyn, auto zrychluje daleko za hranice zákonného limitu.

Dlouhý převod řízení, které je okolo středové polohy trochu nepřesné a bez zpětné vazby nebo kulisa řazení, která nemá ráda, když se na ni spěchá a synchrony nestíhají, nebo přeposilované brzdy jasně indikují, že doma je Cactus ve městě. Co naplat, že na dobré vozovce jezdí docela zábavně a že motor má síly na rozdávání.

Závěr

Cactus je prostě svéráz, nic pro konzervy, ale asi ani pro aktivnější rodiny, které auto využívají často. Mě sedí spíše v roli kámoše do města pro mladý pár. Stylový interiér vyváží spoustu praktických nedostatků, hravé tvary karoserie smažou mínusové body za otřesné řazení a pohodové jízdní vlastnosti setřesou každodenní stres. A ten pocit při parkování u obchoďáku, kdy se nemusíte bát obouchaných dveří? Ten je slastně návykový.

Místo ostrých hran, oblé tvary. C4 Cactus vystupuje z davu. | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Pokud chcete Cactus jen do města, klidně si berte základní motor. Kdo chce ale jezdit i mimo něj a zvláště pak trochu svižnějším tempem, rozhodně by měl přemýšlet o přeplňovaném tříválci, který navíc jezdí za 5 litrů naturalu. A cena? Ještě do konce minulého měsíce bych si neodpustil větu na to, že Cactus je docela drahý špás, ale právě nyní Citroen zlevnil svůj nový crossover a jeho cena začíná na 299 990 Kč. Odlište se, zaujměte, buďte stylový a odpusťte mu ty chyby, však je to Cactus co nepíchá.

Celkové hodnocení: 91%

Základní cena vozu:  299 990 Kč

Cena testované verze: 485 900 Kč

KLADY

- nízká hmotnost

- živý a úsporný motor

- jisté jízdní vlastnosti na dobrém povrchu

ZÁPORY

- přešlapy v interiéru

- chování na rozbytých komunikacích

Motorizace:

přeplňovaný zážehový tříválec

objem: 1199 cm3

nejvyšší výkon: 81 kW při 5500 ot/min

největší točivý moment: 205 Nm při 1500 ot/min

palivo: benzín

Výkon:

nejvyšší maximální rychlost: 188 km/h

zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,3 sekundy

spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 5,8 l / 4,0 l / 4,7 l

Rozměry:

objem zavazadlového prostoru: 348 litrů

hmotnost: 1465 kg 

objem palivové nádrže: 53 litrů

rozměr pneumatik: 205/55 R16

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy