Zafiru jsem si vybral proto, že mě velká auta odjakživa přitahují, považuji je za bezpečnější a navíc jsem chtěl zjistit, jak jsou na tom u Opelu s tolik diskutovanou kvalitou.
Minulá generace byla velmi úspěšným modelem, od roku 1999 se jí vyrobilo přes 1,4 milionu kusů, takže současná generace má na co navazovat. Stejně jako předchozí generace je i ta současná generace sedmimístné MPV, používající variabilní systém Flex7. Díky němu lze sedadla bez problému sklopit do podlahy a není nutné je tedy vyndávat. S bezpečností je na tom Zafira velmi dobře - v hodnocení Euro NCAP získala plný počet pěti hvězdiček. Konstrukce skeletu a karoserie nové Zafiry vychází z Opelu Astra nové generace, který v testech Euro NCAP získal rovněž plný počet pěti hvězdiček.
Zafira je tedy bezpečné auto kategorie MPV, které si ji kupují lidé, kteří preferují prostor, potřebují převážet více než pět lidí nebo potřebují velký zavazadlový prostor. Tohle všechno Zafira splňuje měrou vrchovatou a ještě trochu překračuje.
Zafira měří na délku 4467mm, široká je 1801mm a vysoká je 1645mm. Rozvor má míru 2703mm. To není nejvíce, existují i větší MPV (např. Renault Espace), ale zase to není nejméně. Podle mě je to tak akorát, aby se dalo převézt 7 cestujících, kteří by se na posledních sedadlech necítili jako sardinka v plechovce a v případě pětimístného uspořádání to poskytlo velmi slušný kufr k převozu nákladu.
Kabát, do kterého je oděna nová Zafira, jde ve stylu současných modelu Opel, příď je ve stylu Astry, přip. větší Vectry, záď je velmi nenápadná. Zafira jako celek je nenápadné auto, žádné extravagantní výstřelky od ní nečekejte.
Zafira, stejně jako ostatní MPV, jsou vysoká auta a od toho se odvíjí i položení těžiště, které je na rozdíl od "normálních" aut položeno poněkud výše. Ovšem Zafira toto dokáže úspěšně zamaskovat výborně naladěným podvozkem, který umožňuje sportovnější jízdu bez ztráty značné ztráty komfortu. Spoustu "nízkých" aut by jí mohlo tento suverénní podvozek závidět. Samozřejmě se v prudce projížděných zatáčkách naklání, ale vzhledem k velikosti auta jsou tyto náklony opravdu velmi malé. Podvozek mě velmi mile překvapil, řekl bych, že je to jedna z nejlepších částí auta.
Ve vypůjčené Zafíře tepalo naftové srdce 1.9 CDTI naladěných na 88 kW. Tento motor je prostřední z nabízených turbodieselů a myslím, že se k tomuto autu výborně hodí. Výkonu 88 kW dosahuje Zafira ve 3500 otáčkách/min, max. kroutící moment 280 Nm je k dispozici v rozmezí 2000 - 2750 otáček/min. Je znát, že Zafira je kus pořádného auta - její váha 1628 kg není nejmenší, ale motor na ni hezky stačí. Auto sice není žádný sprinter, na stovku to dotáhne za 12,6 s (a největší rychlosti dosáhne 186 km/h), ale když potřebujete, tak auto celkem svižně zrychlí.
Spotřeba paliva byla velmi dobrá, testovaný automobil neměl palubní počítač, takže hodnota je vypočítaná podle dotankovaných litrů paliva a ujetých kilometrů. Vzhledem k tomu, že motor byl úplně syrový, hodnota 6,5 l nafty na 100 ujetých kilometrů je výborná. A to jsem auto nijak nešetřil, cesty vedly z 50% po dálnici, ze 40% mimoměstské trasy a zbylých 10% bylo najeto po městě. Motor je po nastartování hlučnější, ale po zahřátí se zklidní, a pak jeho chod registrujeme jenom "na pozadí". Trošku hlasitěji proniká do interiéru pískání nebo hvízdání turba, ale mě jako řidiči, který rád poslouchá při jízdě motor, tohle rozhodně nevadilo. A koho by toto hvízdání obtěžovalo, může si zapnout rádio, které to spolehlivě přehluší.
Řízení je s řidičem komunikativní, příjemně tuhé, takže řidič ví, co se mu pod předními koly děje. Zato řazení - s tím jsem byl spokojen jenom z části. Řadící páka sice chodila v kulise přesně, ale k jejímu umístění do cílové polohy bylo potřeba více síly. Osobně si myslím, že zařadit 2 a 3 převodový stupeň bylo velmi obtížné. Doufám, že se to po zajetí napraví nebo rozhýbe, protože řazení mě opravdu zklamalo.. Oproti Fabii, se kterou jezdím šlo řazení velmi ztuha a těžce a když jsem si "zakvedlal" s řadící pákou opět ve svém voze, vyloudil se mi na tváři spokojený úsměv.
Pracoviště řidiče je velmi podobné tomu v menší Astře. Na palubní desce najdeme standardní rychloměr, otáčkoměr a stav paliva v nádrži, ale mě osobně v testovaném autě chyběl teploměr chladící kapaliny, podle kterého bych věděl, že motor je zahřátý a můžu naplno využívat jeho potenciál. Takhle to záleží jenom na pocitu řidiče a jeho odhadu.
Tříramenný sportovní volant měl optimálně tlustý věnec i celkem malý průměr, který mě ale velmi vyhovoval. Řadící páka je pěkně po ruce, téměř vedle volantu. Sedadla jsou příjemně tuhá a po delší jízdě jsem z nich vystupoval neunaven a v dobré kondici. Velmi diskutovanou věcí jsou u Opelu páčky ovládání směrových světel a stěračů. Osobně si myslím, že úplně zbytečnou. Páčka se při menším vychýlení vrátí do vodorovné polohy a provede tzv. trojblik (velmi oceníte např. na dálnici při předjíždění z jednoho pruhu do druhého). Na trvalé zapnutí směrového světla musíte páčku vychýlit více, až to v ní klepne, ona se zase vrátí do vodorovné polohy, ale směrové světlo stále bliká a vypne se až po otočení volantem nebo protipohybu páčky. Jenom musíte odhadnout a nacvičit délku vychýlení páčky pro trojblik a pro trvalé blikání. Mě tento systém nečinil vůbec žádné potíže, za chvilku jsem na něj byl zvyklý a věci jsem zase dělal naprosto instinktivně.
Zafira první generace byla sedmimístná a právě toto bylo jedním z faktorů jejího úspěchu. Proto logicky i druhá generace využívá tohohle uspořádání. Ve druhé řadě je místa dostatek, nad hlavou až nadbytek, ve dvou krajních sedadlech se sedí pohodlně, na prostředním sedadle je to při plném obsazení v příčném směru trošku stísněnější. Zadní sedadla se dají sklopit do podlahy (ale předtím musíte posunout prostřední lavici zcela vpřed) a vytvořit velký zavazadlový prostor (645 l) nebo na nich přepravovat lidi na úkor zavazadel (jenom 140 l). Se sedadly jsem si moc nehrál, nezkoumal jsem jak se sklápí to či ono, ale když jsem potřeboval vytvořit maximální zavazadlový prostor, nestudoval jsem žádný návod, všechno bylo intuitivní a nekomplikované a šlo bez nejmenších problémů.
Opel postavil druhou generaci Zafiry na stejných základech jako první generaci, přidal navíc skvělé jízdní vlastnosti, širokou nabídku motorů a v současnosti i 50ti tisícovou slevu na všechny modely. Bude nová Zafira stejně úspěšná jako její první vydání???