Test: Subaru Forester 2006

Forester | foto: Jiří Kaloč

Ještě před oficiální evropskou premiérou na IAA ve Frankfurtu jsme si vyzkoušeli topmodel celé modelové řady s přeplňovaným motorem 2,5 l a se samočinnou převodovkou.

Osobité japonské SUV Subaru Forester se v omlazené podobě začalo prodávat i na českém trhu.

Druhá generace prvního klasického SUV střední třídy firmy Subaru je na trhu již od roku 2002, a tak přišel čas na první významnější facelift. V Japonsku se inovované provedení vozu začalo prodávat již na jaře, Evropa si ovšem musela počkat až na začátek podzimu. Přestože se výraz Foresteru změnil dosti radikálně, takže na první pohled máte pocit, že se jedná o úplně nový model, není změn zase tak moc, aby se dalo hovořit o další generaci. Určitě jich je však tolik, že stojí za to se jim věnovat. Radikální proměnu vzhledu totiž doprovází také důsledná inovace některých mechanických skupin, zejména pohonných jednotek a převodovek.

Začněme však designem. Zásadní proměnou prošla přední část vozu, která dostala nový nárazník s integrovanými mlhovkami, přední kapotu, masku chladiče i světla (také Subaru již má xenonové výbojky), což zcela změnilo jeho vzhled. Celý přední nárazník sahající až k přední kapotě je mimochodem z jednoho kusu  plastu. Tvar nové masky vychází z nového stylingu značky a časem by se variace na toto téma měla objevit u všech modelových řad. Vzadu najdeme sdružená světla s čirým překrytem jakoby od tuningových specialistů, z lišty pod sklem zmizel nápis Subaru a zůstalo jen logo automobilky. Díky novému nárazníku se mírně zlepšil také nájezdový úhel. Další novinkou jsou integrovaná směrová světla s LED diodami ve zpětných zrcátkách, a pokud zůstaneme u verze 2,5 XT, změnil se ještě design 17palcových kol z lehkých slitin. V interiéru naopak k příliš mnoha změnám nedošlo, největší "událostí" kromě rozšíření zadní lavice o 50 mm je možnost pořídit si u verze 2.5 XT interiér čalouněný světle béžovou kůží, která bude například v kombinaci s černým lakem karoserie vypadat neobyčejně atraktivně. Novinkou je také audiosystém s integrovaným  CD měničem a se sedmi reproduktory.

Se změnou výrazu přichází nová kvalita také pod přední kapotu. Základní "boxer" 2,0 l prošel zásadní inovací a nyní poskytuje o 24 kW vyšší výkon než jeho předchůdce. Z původních 92 kW se tak zážehový čtyřválec dostal na 116 kW, nicméně nárůst výkonu nedoprovází výraznější nárůst síly, neboť největší točivý moment 186 N.m je oproti předchůdci tohoto vozu větší pouze o 2 N.m. Přesto došlo k výraznému zlepšení dynamiky. U verze s ručně řazenou pětistupňovou převodovkou se hodnota zrychlení z klidu na 100 km/h dostala pod 10 s, s novou čtyřstupňovou samočinnou převodovkou Sportshift E-4AT to pak inovovaný dvoulitr dokáže dokonce o 2 s rychleji než jeho předchůdce. Vyšší výkon a s tím také spojené přísnější emisní limity však přinášejí nepříjemné zvýšení spotřeby paliva, u verze 2,0 X je to v kombinovaném provozu o 0,8 l na 100 km.

Jestliže od konce loňského roku byly v nabídce Foresteru tři pohonné jednotky, zůstaly nyní jen dvě. Z nabídky totiž vypadl přeplňovaný motor o objemu 2,0 l  (130 kW), zatímco loňská novinka - 2,5litrový turbomotor - zůstává. K tomu, aby důstojně reprezentoval značku, jež se pyšní úspěchy v automobilových soutěžích, byl dále vylepšen, a tak se jeho výkon zvětšil ze 155 kW na 169 kW, přičemž točivý moment 320 N.m zůstal zachován. Parametry tohoto motoru jsou nyní lepší než u třílitrového šestiválce BMW, který pohání konkurenční model X3 (viz srovnávací test 4x4AM 2/05). Rovněž u verze 2.5 XT má zákazník možnost volby mezi pětistupňovou ručně řazenou i čtyřstupňovou samočinnou převodovkou  E-4AT. U verze s "manuálem" nejsou hodnoty zrychlení až tak vzdáleny od kultovní Imprezy WRX STI ve stávajícím provedení, přičemž Forester Turbo si navíc vystačí s benzínem o oktanovém čísle 95. I tak je však spotřeba benzínu obrácenou stranou mince tohoto automobilu. Spotřeba byla poměrně vysoká již u verze 2.0 XT, se zvýšeným zdvihovým objemem a výkonem však jakoby stoupala téměř lineárně. Jestliže výrobce udává v kombinovaném provozu 10,7 l, respektive 10,5 l, na  100 km, nám se během seznamovací jízdy se špičkovým provedením 2.5 XT Automat nepodařilo dostat v průměru pod 15 l na  100 km. I když si odmyslím to, že automobil byl ještě zcela "syrový", je to na SUV střední třídy poměrně hodně. Na druhou stranu však nelze zapomínat ani na skutečnost, že dynamikou dokáže tento Forester úspěšně konkurovat většině osmiválcových SUV luxusní kategorie, kde se spotřebě nad 15 l nikdo nepodivuje. U tohoto subaru výkon motoru dobře koresponduje s perfektně odladěným podvozkem a na vyšší SUV dosti nízko položeným těžištěm, což umožňuje využít beze zbytku potenciál motoru. V době pěti-, šesti-, a dokonce sedmistupňových převodovek se zdá být čtyřstupňový "automat" Foresteru anachronismem, nicméně technici Subaru zřejmě vědí, co dělají, protože řazení této převodovky je velmi komfortní a dobře odpovídá na požadavky řidiče. Částečně je navíc možné ovládat převodovku prostřednictvím pseudomanuálního režimu.

Nový Forester je opět v plné kondici a je připraven nabídnout své služby i v provedení N1, připravuje se také varianta na plyn, která se úspěšně prodávala na jaře a která je v dnešní ropné krizi aktuální více než kdykoliv předtím.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy