Úvod a ceny
Nová generace BRZ je velice podobná té předchozí. Je však ve všem o něco lepší. Nabízí atraktivnější design, výkonnější motor, propracovanější podvozek, výrazně tužší torzní tuhost karoserie a vylepšený interiér. Cena BRZ činí 1 030 000 Kč včetně DPH, za barvu připlatíte 12 000 Kč. Poté je už možné připlatit jen za automat (50 000 Kč) a STI paket (60 500 Kč).
BRZ x GR86
Stejně jako u první generace je zde spřízněný dvojník v podobě Toyoty GR86, který vypadá na první pohled téměř identicky. U BRZ je však pár vylepšení na podvozku, které sice málokdo v reálném životě pozná, ale jsou tu a to ve prospěch Subaru. Týká se především odlehčených těhlic a stabilizátorů na přední nápravě a efektivnějšímu uchycení zadních stabilizátorů přímo ke karoserii, zatímco GR86 je má upevněné k nápravnici. Jinak nastaven je i podvozek – BRZ má tužší přední a měkčí zadní pružiny, díky čemuž se méně naklání a má více přilnavosti na zadní nápravě. Výsledek? BRZ bude na okruhu o chlup rychlejší a GR86 bude jezdit bokem v nepatrně nižší rychlosti. Výhodou ve prospěch Subaru je rovněž fakt, že se jich vyrobilo méně. Aktuálně je v ČR registrováno něco málo přes 100 kusů s tím, že celkově by jich mělo být cca 150 – 200.
Exteriér
Design nové generace působí výrazně dospělejším dojmem. Jedná se o pohledné kupé, za kterým se lidé otáčí. Zároveň se lehce změnily rozměry - je o 25 mm delší a o 10 mm nižší než předchůdce. Těžiště je ještě o 4 mm níž, rozvor je o 5 mm delší a rozchod kol vzadu povyrostl o 10 mm. Výsledkem je rozkročený postoj. Výraznější aerodynamické prvky pomáhají lepšímu chlazení, optimalizaci přítlaku a stabilitě. Funkční průduchy se nachází v předním nárazníku i blatnících, obtékání vzduchu zase pomáhá tvar bočních prahů nebo malé spoilery nad zadními koly. Kanály v předním nárazníku používají unikátní aerodynamickou texturu a více pozornosti bylo věnováno také proudění vzduchu pod podlahou.
Rozměry: 4265/1775/1310/2575 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1350 kg
Interiér
Uvnitř byl kladen důraz především na funkčnost a snadné ovládání. Sedí se hezky nízko a vyzdvihnout je potřeba i vynikající sedadla, která nabízí skvělé boční vedení a to jak v oblasti boků, tak ramen i stehen. Komfort je průměrný – 4 hodiny cesty jsou ještě celkem pohodlné, ale více už pravděpodobně pocítíte.
Ovládání je velice snadné a intuitivní. Je zde převaha klasických tlačítek a koleček. Interiér sice působí lehce zastarale, ale hlavní je, že je to funkční a není problém změnit teplotu či hlasitost poslepu. Oproti předchozí generaci také potěší výrazně lepší materiály, které jsou kvalitnější, než bych v takovém typu vozu vyžadoval.
Prostornost je logicky slabší, ale koho to zajímá. Velikou PET lahev do dveří dáte, zadní sedadla se dají sklopit, díky čemuž by se do vozu měla vejít další sada kol a to je řekl bych více, než dostatečné. Na celém interiéru mi tak vadí asi jen dvě věci – infotainment nemá bezdrátové Car Play a mimo loketní opěrku zde není prostor pro uložení telefonu. Zavazadelník pojme 237 litrů nákladu a je možné sklopit i zadní sedadla.
Jízda
Denní dojíždění do práce po městě je překvapivě v pohodě. Podvozek není přehnaně tvrdý, což ve městě, ale i na rozbité okresce oceníte. Slabší stránkou při každodenním ježdění je snad jen horší odhlučnění a krátké zpřevodování, díky kterému na dálnici při 140 km/h motor točí téměř 4 tisíce otáček. Neberu to však jako nedostatky, naopak – je to sporťák, který není dělaný na každodenní ježdění, které i tak zvládá slušně.
Pořádně klikaté okresky? Návyková záležitost. Jelikož to není kdovíjak silné auto, tak je možné auto hnát k jeho limitům, což je zatraceně zábavné. BRZ je skvěle ovladatelné, čitelné, lehké a nezáludné. Na pneumatikách Michelin Pilot Sport 4 nabízí opravdu solidní nálož gripu, ale jakmile si jej trochu volantem či brzdou na limitu rozhodíte, odvděčí se vám krásnými a táhlými průjezdy dveřmi napřed, kterým výrazně pomáhá samosvorný diferenciál. Je skvělé, že si člověk může zvolit styl jízdy, který je mu blízký – buď čistou stopu a nebo jak se říká „dveřmi napřed“. Obě disciplíny hravě zvládne.
Jsou zde nějaká negativa? Jsou, ale jen dvě a drobná - poněkud dlouhý chod spojkového pedálu, který zabírá nahoře, na což si pravděpodobně budete chvíli zvykat. Druhým lehkým minusem jsou brzdy, které by mohly mít ostřejší nástup s lepší účinností, nicméně nevadnou a to je důležité. Zkušennější řidič jistě ocení hezky rozmístěné pedály, díky čemuž se dají střílet meziplyny jedna radost.
Motor
O pohon vozu se stará plochý Boxer o objemu 2,4 litru, který má díky zvětšenému zdvihovému objemu, zvýšené účinnosti sání i výfuku a sníženému tření o 15 % vyšší točivý moment. Výkon vyrostl z 205 na 234 koní (172 kW), točivý moment pak z 212 na 250 Nm a jeho maximum je dostupné už ve 3700 otáčkách za minutu (dříve 6400). Výsledkem je citelně lepší zátah ve středním pásmu a lineárnější průběh s jasnou gradací. Nová bezpečnostní výbava, větší motor a další úpravy přinesly 75 kg váhy navíc, použitím hliníku (střecha, blatníky, kapota) a odlehčením některých dílů se však současně povedlo 65 kg ušetřit. Rozdíl proti minulé generaci tak činí pouhých 10 kg.
Dynamika je tedy výrazně lepší, ale stále se nejedná o nějakého sprintera. Co by mohlo být ještě o chlup ostřejší, je odezva na plynový pedál. Akcelerace na 100 km/h zabere 6,3 sekund a maximálka činí 226 km/h. Motor je kombinovaný s šestistupňovým manuálem s krátkými převody, který má krátké a poměrně přesné dráhy, ale srovnám-li jej s manuálem třeba ve Focusu ST či i30N, tak je o něco slabší.
Spotřeba při klidné jízdě:
Město: 7,5 – 9,5 litrů
Kombinovaná: 7,7 l
Dálničních 130 km/h: 7,8 l
Okresky: 6,5 l
Závěr
Nové BRZ je vynikajícím sporťákem za skvělou cenu, který je velice podobný předchozí generaci, ale ve všem je o kus lepší. Nabízí jak dospělejší vzhled, tak interiér a jízdní vlastnosti včetně dynamiky. Proti dvojčeti v podobě Toyoty GR86 má nepatrně stabilnější podvozek. Další výhodou je fakt, že jich v ČR bude dodáno maximálně 200 kusů, díky čemuž si bude lépe držet cenu.
Jedná se o poslední auto, které vzniklo primárně za účelem, aby bavilo řidiče. Nemá být nejrychlejší nebo nejokázalejší. Je to optimistický flegmatik, který je fantastickým partnerem bez výrazných chyb, ale nemá potřebu to křičet do celého světa. Je to opravdu zábavné auto s rozumnými provozními náklady a bez nesmyslných blbostí. Subaru BRZ si odváží 9/10 bodů.
Plusy
Design
Jízdní vlastnosti
Zábava
Ovládání
Kvalitní interiér
Skvělá sedadla
Čitelnost
Motor
Cenovka
Exkluzivita
Řízení
Provozní náklady
Minusy
Slabší brzdy
Málo výrazný zvuk výfuků
Delší chod spojkového pedálu
Absence bezdrátového Car Play
Reakce na plyn by mohla být ostřejší