Test: Volkswagen Multivan T6.1 – konec jedné éry, pořiďte si ho, dokud to ještě jde

Volkswagen Multivan T6.1 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Multivan je model vycházející z klasického a notoricky známého Transporteru. Jde o cestovní variantu, která může působit až prémiovým dojmem. Ne jeden český taťka o něm sní. My se v dnešním testu podíváme na poslední facelift generace T6, který byl představen v roce 2020 k 70. výročí prvního vyrobeného Transporteru. Jde o velmi všestranného společníka, se kterým se cestuje jedna báseň, o tom jsme se na vlastní kůži sami přesvědčili.

Úvod

Není to dlouho zpět, kdy byl představen světu zbrusu nový Multivan T7, který je od základu nový a svým designem dost moderní a pokrokový. Je mimo jiné postaven na platformě Golfu. To nemusí každému „vonět“, takže se ve Volkswagenu rozhodli, že ještě zhruba dva roky si Multivan T6 budete moci pořídit, souběžně s ním se bude prodávat nová T7. Bude ovšem možné koupit si pouze vrcholnou verzi Highline s 150 kW turbodieselem s pohonem všech kol. Výhodou budou jistě výhodnější ceny.

Volkswagen Multivan T6.1 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Námi testovaný kus je ve výše zmiňované vrcholné variantě Highline a nabízí opravdu bohatou výbavu včetně elektricky ovládaných kožených sedadel, navigace, adaptivních tlumičů, elektricky ovládaných bočních dveří a dokonce i pohon všech kol včetně uzávěrky zadního diferenciálu, díky kterému projede v terénu i náročnější překážky. Jediné co mi chybí, je bezklíčový přístup do vozu. Bez toho se ale dá žít.

 

Exteriér

Multivan je užitkový vůz, takže je to taková krabice, která ovšem má pěkné detaily - LED světlomety a krásné lité disky, takže nevypadá vůbec špatně. Povedený je nápis s označením modelu v předním blatníku. Co se designu týče, tak si troufnu tvrdit, že je „mulťák“ takovým průměrem. Není hezčí, než Mercedes V-class, ale zase vypadá lépe, než například francouzský Peugeot Traveller nebo Toyota ProAce.

Volkswagen Multivan T6.1 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Rozměry 4904/1904/1950/3000 mm (délka, šířka, výška, rozvor). Hmotnost je 2220 kg. Utáhne 2500 kg.

Světlá výška činí 178 mm ve výbavě Highline, ostatní výbavy mají 193 mm. Rozdíl je tedy 15 mm.

Interiér

Opět se odkážu na užitkovost, ze které pramení tvrdé plasty, které mě ovšem v takovém voze vůbec neurážejí. Naopak je zde i dost kůže, která je na dotek příjemná. Sedadla jsou komfortní a sedí se v nich hezky. Mají širokou možnost nastavení včetně loketních opěrek, ale pozice za volantem by mohla být trochu lepší, pomohl by tomu nastavitelný volant v delším rozsahu. Aktuálně je to tak, že buď mám nohy akorát, ale nedosáhnu na volant, nebo naopak - volant je dobře, ale pedály jsou moc blízko.

Volkswagen Multivan T6.1 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Ovládání vozu a celková ergonomie je jinak zvládnutá na jedničku. Většina ovládacích prvků je zde přes klasická tlačítka, což je v dnešní dotykové době veliké plus. Jediné, co je kompletně dotykové, je infotainment, který je ovšem přehledný a nemám k němu výhrad, snad jen kolečko na hlasitost rádia by se tu hodilo.

Volkswagen Multivan T6.1 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Největší předností je ovšem prostornost a variabilita. Je zde nespočet odkládacích prostorů, šuplíků pod sedadly a spousta zásuvek a konektorů USB C. Vzadu je pět míst k sezení. Uprostřed auta jsou jednotlivá otočná křesla a vzadu posuvná lavice. Uprostřed je praktický stolek, který je taktéž posuvný po kolejnicích a je možné jej různě polohovat/sklápět.

Volkswagen Multivan T6.1 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Největší výhodu vidím v možnosti sklopit všechny sedadla do roviny, díky čemuž stačí do vozu dát matraci a pohodlně se ve voze můžete vyspat.

Volkswagen Multivan T6.1 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

K položení lavice do roviny je třeba vědět jak na to. Nestačí jen zatáhnout za madlo (nachází se v přední části lavice pod sedákem) a opěradlo sklopit, musíte současně se zatažením zvednout sedák směrem vzhůru, poskočí nahoru a celá lavice se rozloží. Něco jako rozkládací gauč.

Volkswagen Multivan T6.1 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Ložná plocha sice není úplně rovná, ale i tak se nám ve voze spalo pohodlně. Tento problém by ovšem řešila matrace z originálního příslušenství, kterou jsme bohužel v testu neměli. Potěší také posuvná boční okna s roletkami.

Volkswagen Multivan T6.1 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Velikost zavazadlového prostoru je závislá na tom, jak si posunete zadní lavici. K její manipulaci slouží dvě „oka“, za které když zatáhnete, tak buď sklopíte opěradlo, nebo celou lavici posunete. Je zde i možnost vyndat všechny sedadla (krom předních), což ovšem vyžaduje fyzickou zručnost a je rozhodně lepší to dělat ve dvou lidech. Po vyndání vznikne obrovský prostor, ve kterém převezete ledacos.

Volkswagen Multivan T6.1 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Jízda

Dodávky jsou často „uskákané“ a hlučné, my zde ovšem máme adaptivní tlumiče, takže by komfort měl být lepší. A také, že je. Rozdíl oproti Transporteru je zde dost patrný. Jízda je pohodlná a výhled královský. Pro ještě lepší komfort by ovšem pomohlo, kdyby v naší konfiguraci nebylo připlacené tažné zařízení, díky kterému je zde jiná a tužší náprava. Z toho důvodu se při přejezdu nějaké ostřejší příčné nerovnosti zezadu ozve bouchnutí a „mulťák“ trošku poskočí. Jízda tedy není nepohodlná, ale očekáváte-li komfort jako v Amaroku/Touaregu, tak budete trochu zklamaní. Odhlučnění při povolených rychlostech je oproti ostatním vozům tohoto typu nadprůměrné. Při jízdě kolem 150 km/h se už poměrně výrazně projevuje aerodynamický odpor a hluk. Boční okna jsou sice na spaní praktická, ale v zavřeném stavu lehce zvyšují hlučnost při jízdě, takže pokud ve voze neplánujete spát, nepřiplácejte za ně (jedno okno stojí 8 313,-).

Volkswagen Multivan T6.1 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

S faceliftem přišla novinka v podobě elektrického posilovače (dříve hydraulický), což umožnilo nabídnout veškeré bezpečnostní asistenty – hlídaní v pruzích, parkovací asistent apod. Následkem toho je ovšem přeposilované, leč celkem přesné řízení bez zpětné vazby. Trochu pomůže individuální režim, kde si můžete dát řízení do „sport“ módu. Automatická převodovka řadí hladce, ale občas trošku zaváhá, obzvlášť mezi druhým a třetím rychlostním stupněm při rychlosti kolem 30 km/h. Reakce na plynový pedál by mohla být pohotovější.

Pokud jezdíte do terénu, jistě oceníte slušnou světlou výšku a pohon všech kol, který v kombinaci s uzavřeným zadním diferenciálem zvládne projet víc, než byste od dodávky čekali. O nějakém velikém „offroadování“ nemůže být řeč, ale myslím si, že zvládne víc, než třeba Octavia Scout.

Volkswagen Multivan T6.1 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Motor

Dvoulitrový nafťák, který má dvě turbodmychadla poskytuje celkový výkon 150 kW a 450 Nm. To nejsou špatná čísla. Na první pohled by se mohlo zdát, že to bude celkem rychlík. Nutno ale brát v potaz veliký aerodynamický odpor a hmotnost – 2220 Kg. Dynamika je tak na poměry dodávek slušná, ale srovnáme-li ji například s nedávno testovanou Octavií Scout 110kW, tak je Multivan lenoch.

Volkswagen Multivan T6.1 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Zrychlení na sto zabere 10,3 vteřin a maximální rychlost činí 198 km/h. Například Golf se základním benzinovým tříválcem (81 kW) zvládne stovku za 10,2 sekund a zvládne uhánět i lehce přes 200 km/h. Na druhou stranu od dodávky přece nikdo nečeká, že pojede jako osobáci.

Příjemným překvapením byla velmi příznivá spotřeba. Naměřili jsme tyto hodnoty:

Město – 9 - 10 litrů.

Kombinovaná – 8 l

Dálničních 130 km/h – 8,5 l (cca 2200 otáček na 7 rychlostní stupeň), při 150 km/h si vezme 11 l.

Okresky – okolo 6 l, dokonce jsme zvládli jet lehce pod 5,5 l, což je skvělý výsledek.

Volkswagen Multivan T6.1 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Konkurence

Mezi hlavní rivaly se řadí Mercedes V-class, Citroen Spacetourer, Peugeot Traveller, Toyota ProAce, Ford Tourneo Custom nebo třeba Renault Trafic. O žádném z těchto vozů se nedá říct, že by byl špatný. Se všemi jsem měl tu čest a ve zkratce se dá říct, že Mercedes je nejluxusnější, nejpohodlnější, ale také nejdražší.

Citroen, Peugeot a Toyota jsou téměř totožné vozy, které nabízí velmi dobrý poměr cena/výkon. Renault je nejlevnější volbou a jak to tak bývá, je to na něm trochu znát. Ford je sice trochu dražší, ale zase vyniká lepšími jízdními vlastnostmi a povedeným designem.

Multivan je tak na pomyslném druhém místě, hned za „véčkem“. Na druhou stranu ovšem stojí méně a nabídne o trochu více prostoru uvnitř, takže pro mnohé bude lepší volbou.

Volkswagen Multivan T6.1 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Ceny

Multivan je možné pořídit za akční cenu 1 099 000,-, která připomíná 70 leté výročí. Dostanete výbavu Trendline, šestistupňový manuál, pohon předních kol a 150 kW. Další možností je až Comfortline, která je dodávaná výhradně se čtyřkolkou a automatem (taktéž 150 kW), která stojí bez příplatků 1 450 000,-.

V námi testované vrcholné výbavě Highline s 150 kW dvoulitrem začíná cena na 1 650 000,-. Náš vůz měl ještě připlacenou velmi bohatou výbavu, takže cena lehce přesahovala 2 miliony.

Volkswagen Multivan T6.1 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Závěr

Multivan je naprosto skvělým společníkem pro život. Jeho spektrum využití je široké stejně tak, jako jeho variabilita. Dá se s ním pohodlně jezdit každý den do práce a to při slušné spotřebě. Jeho rozměry nejsou nijak markantní, takže i ve městě vás nijak neomezuje. Zároveň odveze rodinu s několika dětmi k moři a vlastně úplně kamkoliv je potřeba. Pokud děti nemáte, nezoufejte, můžete si totiž z Multivana udělat malý obytňák a užít si s ním spoustu dobrodružství. V případě potřeby se dají vyndat sedadla a není problém vozit veliké předměty. Bydlíte na horách a potřebujete občas projet nějaký ten terén? Není problém, „mulťák“ totiž zvládne opravdu více, než byste od dodávky čekali. Jediným minusem může být pro někoho vyšší cena, ale věřte mi, stojí za to. Dělat recenze na takové vozy je radost, Multivan si právem zaslouží 9/10 bodů.

Volkswagen Multivan T6.1 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Plusy

Praktičnost

Variabilita

Univerzálnost

Motor a spotřeba

Nadprůměrné vlastnosti mimo silnici

Intuitivní ovládání

Ergonomie

Široká škála příplatků - individualizace

 

Minusy

Cena

V konfiguraci s tažným zařízením trochu tvrdší zadní náprava

Pozice za volantem – „židlovitý posed“

Volkswagen Multivan T6.1 | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy