První sériové hybridní SUV na světě Lexus RX400h přijíždí na české silnice a my už jsme se v něm svezli!
Loňské uvedení modelu Toyota Prius na evropský a také český trh vyvolalo polemiku o ekologických alternativních pohonech, snižujících se zásobách ropy a individuální automobilové dopravě vůbec. Začátek prodejů tohoto automobilu byl dokonce i na pořadu jednání vlád, které pak v 17 zemích uzákonily při prodeji takto koncipovaných automobilů daňové i jiné finanční úlevy (v ČR se to zatím nepovedlo). Hybridní Prius, jehož se u nás zatím prodalo 27 kusů, nepřináší japonskému výrobci obchodní úspěchy z hlediska prodeje, zato výrazně zvyšuje jeho image. Vývoj a výroba řady RX s hybridním pohonem je pak dalším logickým krokem, protože toto SUV je dnes nejprodávanějším modelem této značky na evropském trhu.
Obchodní úspěch či neúspěch Priusu byl samozřejmě výrazně závislý na ceně. Automobil střední třídy nad 800 000 Kč je kvůli své velikosti i svým jízdním výkonům v podstatě neprodejný, protože i srovnatelná nabídka ve vlastních řadách v podobě modelu Avensis nabízí kromě širší možnosti volby nesrovnatelně větší prostor a ve verzi D4-D nakonec i srovnatelné provozní náklady. Těch, kteří opravdu myslí na ekologii, je méně než málo a zájem o Prius lze očekávat spíše u lidí nebo firem, kteří na sebe chtějí upozornit. Jenže právě otázka ceny, užitné hodnoty a provozních nákladů již u Lexuse RX400h nehraje tak významnou roli. V kategorii luxusních terénních čtyřkolek totiž zákazníci vysokou cenu i spotřebu očekávají. Pokud pak budete preferovat jako palivo benzín, musíte určitě počítat s tím, že váš automobil spotřebuje na 100 km více než 15 l. V tomto ohledu je RX400h schopen významně šetřit vaši peněženku, ale ani úspora paliva hlavním důvodem jeho obchodního úspěchu také nebude. U Toyoty, respektive Lexusu sází spíše na to, že RX400h získá zákazníky, kteří jsou ochotni investovat nabyté bohatství do moderních technologií ("ať to stojí, co to stojí, já budu in"), díky čemuž se tyto technologie časem zlevní i pro "obyčejné" lidi. Na rozdíl od Priusu navíc zájemci o tento automobil nemusí slevovat ze svých vysokých nároků na komfort a dynamiku, protože jedním z průvodních pozitiv tohoto pohonu je podstatně nižší hladina hluku; díky vysokému výkonu celé pohonné soustavy je také dynamika RX400h nadprůměrná. Právě z tohoto hlediska se jako mnohem logičtější krok jeví uvést na trh nejprve luxusní SUV nebo velký sedan s hybridním pohonem a teprve potom menší automobil nižší střední a střední třídy.
Nicméně ani u RX400h nepočítají zástupci Lexusu v Evropě s tím, že by trhali prodejní rekordy, a proto jsou odhady prodejů v letošním roce více než skromné. Na český trh se zatím dostane pouhých 14 exemplářů tohoto vozu, přičemž na osm z nich už byly koncem června přijaty závazné objednávky. I když se kvůli drahým technologiím čekal výrazný nárůst pořizovací ceny oproti modelu RX300, nakonec je základ celkem přijatelný. 1 700 000 Kč za velmi dobře vybavenou základní verzi určitě není mnoho, ale díky velkému zájmu po celém světě zřejmě nebude mnoho zájemců uspokojeno, ostatně standardní dodací lhůty se dnes pohybují okolo čtyř měsíců.
Princip systému hybridního pohonu jsem se vám pokusil popsat v samostatném článku (vlevo), a tak se podívejme, jak se s Lexusem RX400h jezdí. RX400h se startuje klasickým klíčkem, který rovněž klasicky strčíte do zapalování a otočíte jím. Tady pak klasika končí, protože místo typického zaškytání se neozve vůbec nic, jen se vám rozsvítí palubní přístroje a monitor na středovém panelu ukáže, že systém, nebo chcete-li motor, je připraven k jízdě. Oproti RX300 nemá tento automobil otáčkoměr, ale tzv. energoměr, který ukazuje okamžitý výkon celé soustavy v kilowattech. I když v tuto chvíli neslyším kromě klimatizace nic (za volantem tohoto automobilu jsem poprvé seděl v horké řecké metropoli), přesouvám volič systému, nebo chcete-li převodovky, do polohy "D" a zvolna se rozjíždím. Rozjezd opět nedoprovází žádný zvuk, ale vzápětí se přidává šestiválec a konečně mám pocit, že tento automobil "něco" pohání. Jenže stačí ubrat plyn, popřípadě zastavit na semaforu a opět je ticho jako po pěšině. Naopak když sešlápnete plynový pedál opravdu až na podlahu, ozve se směs zvuků podobná rozjezdu tramvaje a lexus vystartuje, lépe řečeno vystřelí, vpřed. To už vám však nepřipomíná tramvaj, ale letadlo, protože ručička rychloměru bleskově skočí na hodnotu 100 km/h a stále rychle stoupá vzhůru. Akcelerace tohoto automobilu je opravdu obdivuhodná. Na řeckých cestách jsem s RX400h najezdil okolo 200 km, a to na různých silnicích - od dálnic po úzké a klikaté okresní cesty - a "užil" jsem si do sytosti i ucpané Atény. Samozřejmě jsem neustále sledoval, kolik benzínu "systém" v těchto jízdních režimech potřebuje a palubní počítač mi ukazoval velice zajímavé hodnoty. Pokud například "plujete" po hladké dálnici konstantní rychlostí, spotřeba rychle klesá na hodnotu okolo 10 l na 100 km, jedete-li plynule po cestách s nejvyšší povolenou rychlostí 100 km/h, dostanete se rychle dokonce na hodnoty pod 9 l na 100 km. Na druhou stranu se negativně projeví skutečnost, že automobil stojí v zácpě, protože elektrickou energii akumulátorů rychle spotřebujete na neustálé rozjezdy, a tak se i u stojícího automobilu nakonec sám od sebe spustí zážehový šestiválec, protože akumulátory není možné jinak dobíjet, a tím se samozřejmě zvýší jak spotřeba, tak škodlivé emise. Na druhou stranu však srovnatelné SUV o výkonu 200 kW spotřebuje ve městě alespoň 16 l na 100 km, zatímco RX400h si stále vystačí jen se 13 l.
V této části našich jízdních dojmů obvykle vjíždíme do terénu a rozebíráme účinnost pohonu všech kol a trakčních pomůcek. Tentokrát uděláme výjimku, protože s RX400h jsem jezdil pouze na hladkých a suchých asfaltových silnicích, takže účinnost zadního motoru na zadní kola nebylo kde ověřit, kromě toho, že při ostřejší akceleraci ukazoval monitor jeho aktivaci, a motor se pak do činnosti zapojoval také při získávání energie od kol do akumulátoru. Podívejme se však na činnost systému VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management), který je novinkou Lexusu v oblasti systémů aktivní bezpečnosti a jehož součástí je také systém pohonu všech kol modelu RX400h. Jedná se v podstatě o řídicí elektronickou jednotku, která kontinuálně vyhodnocuje informace o funkci a pracovních podmínkách celého systému (motory, brzdy, řízení, podvozek), přičemž neustále nastavuje hodnoty zajišťující jeho optimální funkci. Pokud srovnáme tento systém s klasickým systémem jízdní stability VSC (ten je také součástí VDIM), pak hlavní rozdíl spočívá v tom, že VSC jen reaguje na vzniklou krizovou situaci, zatímco VDIM se stará o to, aby k ní vůbec nedošlo.
Lexus RX400h je možná na první pohled komplikovaný automobil a i jeho popis vyžaduje trochu odlišný přístup. Na druhou stranu však svým jednoduchým ovládáním a vůbec veškerými funkcemi bude pro svého majitele příjemným společníkem, protože do puntíku splňuje veškeré standardy, na které jsou zákazníci Lexusu zvyklí.