Úvod:
Ducati je často spojována s dvouválcovým motorem, nicméně s přicházejícími regulacemi, byli vývojáři nuceni sáhnout po novém řešení. A tak světlo světa spatřila nová řada modelů Panigale V4.
Vzhled:
Modelový rok 2020 přinesl změny, i co se vzhledu týče. Na první pohled zaujmou „křydýlka“ na přední masce. Ovšem nejsou jen na parádu. Winglety se dříve používaly pouze na speciálech moto GP pro lepší přítlak a stabilitu. Stejně tak fungují i na sériově vyráběné „Panigalce“.
Přední maska je střižena agresivně a jako celek s předními světly působí velmi „dravě“.
Oproti předchozím létům V4 trochu zmohutněla a to hlavně u bočních kapot. Zadní část má již dnes klasické Ducati křivky. Dva průduchy, které opět podtrhují to, že Panigale není jen krásně vypadající motorka, ale především funkční nástroj.
Jízda a elektronika:
Do 10 tisíc otáček je V4 poměrně hodná motorka. Ovšem po překročení této „hranice“, se probudí „bestie“. Rychlost, kterou Panigale akceleruje, je nepopsatelná. Všechno okolo vás se zužuje a vaše vnitřnosti si budou připadat, jak ve ,,stíhačce". Naštěstí doby, kdy stroje byli výkonnější než brzdy, jsou již dávno páse. Z rychlostí vysoce překračující zákonné limity, se i díky wingletům dostane zase zpátky na „zem“ rychle a velmi stabilně.
Uvedu jen malý příklad. Na druhý rychlostní stupeň „Panigalka“ jede 170 km/h a při skutečnosti, že vám zbývají další 4 stupně, si uvědomíte, že motorku nevyužíváte ani na 50% jejích schopností.
Ducati Panigale V4 je Ride-by-wire tzn., že má elektronicky ovládaný plyn a o vstřikování se stará jednotka, která podle polohy plynu dodává „šťávu“. Oboustranný Quickshifter funguje na jedničku.
Není nic nového, že moderní stroje mají volbu režimů, a ani u Ducati tomu není jinak.
Režim Street - Jak již název napovídá, tento režim je vhodný do města a klidnější jízdu.
Režim Sport – Zde motorka už trochu přiostřuje, odezva na plyn je přesnější.
Režim Race – Jízdní asistenti jsou zde na minimum a odezva na plyn je raketová.
Každý režim si lze upravit individuálně, včetně jednotlivých asistentů. Velkým plusem je možnost úplného vypnutí a jejich obsluha je velmi intuitivní.
Podvozek a motor:
Pohonná jednotka je Desmosedici Stradale 90° V4 s protiběžnou klikovou hřídelí pro lepší rozložení váhy. Se zdvihovým objemem 1103 ccm a výkonem 157,5kW při 13000 otáčkách. Krouticí moment je pak 124 Nm při 9500 otáčkách.
Přední odpružení je plně nastavitelná upside-down vidlice Showa BPF 43mm. A zadní odpružení je plně nastavitelná Sachs pružící jednotka a hliníková jednoramenná kyvná vidlice.
Podvozek funguje opět na jedničku a již v základním nastavení je sportovnější. Jistota v náklonech je příkladná.
Závěr:
Ducati Panigale V4 je takřka dokonalým strojem. Designově krásný stroj, který převzal technologie přímo z MotoGP. V redakci jsme se snažili najít nějaké neduhy na Italském supersportu, ale až na cenu, která převyšuje půl milionu, jsme mnoho chyb nenašly. Na motorce budete rychlí, i když nemáte tolik zkušeností. Největší chybou na této motorce bude právě jezdec. Určitě bychom doporučili budoucím majitelům této „krásky“, ji vzít na okruh, kde se „Panigalka“ cítí jako doma a je zde prostor využít její skutečný potenciál.
Ducati Panigale V4 dostává 10/10 bodů.
Plusy:
· Výkon, motor a podvozek
· Možnost úplného vypnutí jízdních asistentů
· Oboustranný Quickshifter
· Vzhled
Mínusy:
· Cena
· Nevyužitelnost v běžném provozu