Nevšední automobily s podpisem Yamahy? O některých jste to možná ani nevěděli

Lexus LFA | foto: jamesedition.com

Když se řekne Yamaha, většině lidí se vybaví proslulé motocykly a hudební nástroje. Fanoušci sportovních aut však vědí, že rozhodnutí této japonské značky postavit se na čtyři kola přineslo zajímavé výsledky: Třeba Lexus LFA nebo Toyota 2000GT. Jaké další?

Toyota 2000 GT

Přenesme se do 60. let minulého století. Yamaha sní o tom, že vyrobí sportovní vůz. A Toyota se stále více angažuje v motoristické branži. Právě dokončuje svůj první sportovní model Sports 800. Spolupráce téhle dvojice proto nemohla dopadnout špatně.

Rozhodnutí Yamahy postavit se na čtyři kola přineslo vždy zajímavé výsledky | foto: Toyota

Důkazem je první japonské superauto Toyota 2000GT. Kupé vybavené řadovou šestkou, jejíž výkon se vyšplhal na 152 koní, upoutalo svým stylem a moderními řešeními, které mu přinesly sportovní úspěchy. Zajímavé je, že věkový průměr inženýrů, kteří sportovní Toyotu vytvořili, činil pouhých 30 let. Nakonec se vyrobilo jen 351 kusů tohoto modelu.

Lexus LFA

Lexus LFA má výjimečný styl, inovativní technická řešení, skvěle se řídí a jeho pohyblivé budíky jsou fascinující. Velmi speciální byl i motor, atmosférický vidlicový desetiválec o rozměrech typické V8 a hmotnosti nižší, než jakou má konvenční V6.

Rozhodnutí Yamahy postavit se na čtyři kola přineslo vždy zajímavé výsledky | foto: Toyota

Na vytvoření této jednotky, jediné svého druhu, se rovněž intenzivně podíleli inženýři z Yamahy. Při projektování systému sání firma využila svoje bohaté zkušenosti s výrobou hudebních nástrojů, což přineslo charakteristický zvuk tohoto Lexusu.

Volvo XC 90 V8

Kdo říká, že rodinný vůz nemůže mít pod kapotou vidlicovou osmičku? Určitě si to nemyslí inženýři Volva a Yamahy. Zasadit tenhle motor do XC 90 nebylo snadné, neboť projekt vozu s instalací typického motoru V8 nepočítal, navíc jednotku bylo nutné umístit napříč. Mise však byla splněna, a tak motor B8444S spatřil světlo světa.

Rozhodnutí Yamahy postavit se na čtyři kola přineslo vždy zajímavé výsledky | foto: Toyota

Kompaktní jednotka měla pro vidlicové osmičky atypický úhel svíraný cylindry, který činil 60 stupňů, přičemž cylindry nebyly umístěny proti sobě, nýbrž posunuty o polovinu své šířky, aby motor zabíral co nejméně místa. Jednotka se uplatnila rovněž v modelu S 80.

Toyota Altezza RS 200

Historie spolupráce Yamahy a Toyoty je dlouhá a plná zajímavých projektů. Příkladem je i čtyřválec, řadový motor 3S-GE, který pohání auta, jako je Celica, MR2 nebo RAV4. Jednotka se dočkala již pěti generací, ovšem poslední najdeme pouze v jediném modelu: Toyotě Altezza, která je v Evropě známá jako Lexus IS.

Rozhodnutí Yamahy postavit se na čtyři kola přineslo vždy zajímavé výsledky | foto: Toyota

Motorem je vybavena i varianta Altezza RS 200, dostupná jen v Japonsku. Je navíc vybavena systémem proměnného časování ventilů vyrobených z titanu. Maximálního výkonu 210 koní dosahoval tento motor při 7600 otáčkách za minutu. Se dvěma těmito vozy dokonce startoval tým Gazoo Racing ve svém prvním závodě – 24h Nürburgring 2007, přičemž jeden z nich řídil sám prezident Toyoty Akio Toyoda, a druhý autor Lexusu LFA, Hiromu Naruse.

Yamaha Sports Ride Concept

Yamaha se pokoušela vytvořit i vlastní automobil. V roce 1992 vzniklo několik prototypových exemplářů modelu OX99-11, který poháněl motor V12 z Formule 1. Ovšem auto se do oficiální produkce nedostalo. Yamaha se svých snů nevzdala a na Tokyo Motor Show 2015 představila Sports Ride Concept.

Rozhodnutí Yamahy postavit se na čtyři kola přineslo vždy zajímavé výsledky | foto: Toyota

Konstrukce malého dvoumístného sportovního auta stála na lehkých trubkách a panelech z uhlíkového vlákna, ve stylistice karosérie pak jsou prvky inspirované motocykly Yamaha. Do této chvíle však auto na svoji výrobní verzi marně čeká.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy