Revoluce u Fiatu, turba nebudou! Jaké spolehlivé, výkonné a šetrné motory připravuje?

Fiat uvádí novou rodinu motorů FireFly. | foto: Fiat

Turbodmychadlo nebo dvě turbodmychadla a s tím spojené nízké emise i spotřeba. Pojmy, nejvíce skloňované se současnými motory v autech téměř všech velikostí. Každý nový model nižší střední třídy musí nabídnout přeplňovaný litrový tříválec, o menších vozech nemluvě. Žádá si to zkrátka evropský diktát. Proti proudu jde snad jenom Mazda s technologiemi Skyactiv. Té nyní začíná růst zdatný konkurent v podobě nových jednotek Fiat FireFly.

Fiat u menších automobilů hodně sází na alternativní paliva, proto u Pandy, 500, Punta nebo MPV Qubo najdeme motory se spalováním LPG a CNG. Docela hojně jsou také rozšířeny naftové agregáty, kterých se například konkurenční Renault chce do několika let úplně zbavit. Neznamená to však, že by Italové zanevřeli na klasický benzín, prim pak v této oblasti u malých automobilů hrají přeplňovaný dvouválec 0.9 TwinAir a atmosférické jednotky o objemu 1.2 a 1.4 litru. A právě dvě nepřeplňované jednotky by brzy mohly dostat překvapivého nástupce. Ne, nečekejte litrový přeplňovaný tříválec, Fiat bude i nadále sázet na atmosférické plnění.

Nebude to ale jen o něm, s novými jednotkami řady FireFly se Fiat, potažmo celý koncern Fiat Chrysler, vrátí tak trochu do minulosti. Jestliže jsme v historii Renaultu Clio psali, že velkou inovací bylo uvedení šestnáctiventilových jednotek, tak dnes je za takovou inovaci částečně považován pravý opak. Litrový tříválec a čtyřválcová čtrnáctistovka, vycházející z nové modulární architektury s hliníkovým blokem, totiž dostanou pouze dva ventily na válec. Ano, tříválec bude mít šest ventilů a čtyřválec osm. Přítomno však bude jejich variabilní časování, chybět pak nebude ani systém stop & start a rekuperace brzdné energie. Jinak by totiž nové motory neprošly přísnými emisními normami.

Poprvé se oba motory objeví pod kapotou inovovaného hatchbacku Uno, prodávaného v Brazílii, kde nabídnou spalování benzínu nebo etanolu. Menší tříválec má 53 kW (72 k) a 102 Nm při pohonu na benzín nebo 57 kW (77 k) a 107 Nm při pohonu na etanol, čtyřválec nabídne 74 kW (101 k) a 134 Nm při pohonu na benzín nebo 80 kW (109 k) a 139 Nm při pohonu na etanol. Výhodou obou motorů s menším počtem ventilů je dostupnost točivého momentu při nižších otáčkách, čímž se daří snižovat spotřebu paliva. Se třemi válci tak maxima dosáhnete při 3250 ot./min, se čtyřmi potom při 3500 ot./min. I když slaví řada FireFly premiéru v Brazílii, podle italských médií se dostane také do Evropy. Plní totiž přísné emisní normy Euro 6, její průměrná životnost se pak odhaduje na minimálně 240 tisíc kilometrů. Jestli se sem nové motory skutečně dostanou, pak nahradí starší dvanáctistovku o výkonu 51 kW (69 k) a čtrnáctistovku o výkonu 70 kW (95 k).

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy