Odemknout auto pouhým stiskem tlačítka na klíčku je dnes běžné i u těch nejmenších vozidel. Všeobecně vzato je pak systém považován za bezpečný a u mnoha modelů tomu tak jistě je i v praxi. Jak ale zjistili odborníci z Birminghamské univerzity a německé firmy Kasper & Oswald, které citují servery tagesschau.de a thelocal.de, u některých modelů od patnácti předních výrobců existují kritické bezpečnostní trhliny. Celkově se to týká až 100 milionů vozů od modelového roku 1995 a výš. Úroveň zabezpečení dálkového ovládání se totiž u inkriminovaných automobilů od té doby příliš nezměnila. Asi nepřekvapí (vzhledem k počtu celosvětově prodaných vozů), že nejpostiženějším výrobcem je Volkswagen, respektive jeho dceřinné automobilky Audi, Seat a Škoda. Důvodem je fakt, že kód, kterým jsou klíčky programovány, se za 21 let změnil pouze v několika případech.
Přehled problémových modelů
Alfa Romeo | Giulietta (940) |
Audi | A1, S3, Q3, TT, R8 |
Citroën | Nemo, Jumper |
Dacia | Logan II, Duster |
Fiat | 500, Abarth 500, Panda, Punto (188), Grande Punto, Punto Evo, Bravo, Fiorino, Qubo, Dobló, Ducato |
Ford | Ka (RU8) |
Lancia | Delta (844), Musa |
Mitsubishi | Colt (Z30) |
Nissan | Micra, Note, Qashqai, X-Trail, Pathfinder, Navara |
Opel | Corsa D, Astra H, Vectra C, Meriva, Zafira, Combo |
Peugeot | 207, Expert, Boxser |
Renault | Twingo, Clio, Modus, Trafic, Master |
Seat | Arosa, Mii, Ibiza, Cordoba, Toledo, Altea, Alhambra |
Škoda | Citigo, Fabia I, Fabia II, Octavia, Superb, Roomster, Yeti |
Volkswagen | Lupo, Fox, up!, e-up!, Polo, Golf IV-VI, Bora, Jetta, Beetle, Eos, Passat, Scirocco, Golf Plus, Sharan, Touran, Tiguan, Amarok, Caddy, T4, T5, Crafter |
Jak vlastně celý „fígl“ zlodějů funguje? Základem je mít specifickou čtečku, která přečte data z klíčku ve chvíli, kdy je používán k dálkovému odemčení nebo zamčení „vyhlédnutého“ vozu. Člověk, který by takovou operaci chtěl provést pak musí být co nejblíže majiteli vozidla s dálkovým ovládáním, aby jej jeho čtečka dokázala přečíst. Pokud se zloději povede získat inkriminovaná data, pak už stačí jen vůz bez problémů odemknout, vykrást a zase zamknout. Dalším krokem je nastartování a krádež celého vozidla, k tomu je ale potřeba zase o něco složitější vybavení. Možností, jak přečtení informací z klíčku předejít není mnoho, čip je totiž do něj pevně zabudovaný, což výrazně ztěžuje jakoukoliv úpravu softwaru. Jednou z možností, především u starších vozů, je tak otevírání manuálně zastrčením do zámku vozu.