Přinášíme vám pět klíčových rad při výběru zimních pneumatik

Zimní pneumatiky | foto: Dataconsult

Koupě nové zimní sady pneumatik je citelným zásahem do většiny rozpočtů českých rodin. Proto se podívejte na pět našich doporučení, jak při jejich nákupu postupovat co nejrozumněji.

Čím dál méně světla během dne a klesající teploty jsou znakem blížící se zimy. Pro řidiče je to jasným signálem, že je nejvyšší čas připravit svůj automobil na krušné zimní chvíle a počasí. Povinností je tak i vyměnit letní pneumatiky za zimní, protože jízda po zasněžené nebo zledovatělé silnici by na letních gumách asi moc dobře nedopadla.

Letní pláště v chladném prostředí výrazně méně ztrácejí pružnost, což se nepříznivě odráží i na jejich přilnavosti a na délce brzdné dráhy. Důležité je říci, že pokud máte sadu zimních kol připravenou v garáži například už od letošního jara, pro jistotu si zkontrolujte, zda výška dezénu všech čtyř pneumatik dosahuje alespoň čtyř milimetrů. V opačném případě jsou totiž zralé na výměnu.

Správný rozměr pneumatik

Velikost pneumatiky je dána její šířkou, profilovým číslem a jmenovitým průměrem, které jsou uvedeny vždy ve standardní formě (například 175/65 R14) na bočnici, hned za označením typu. Většina automobilů má ale kromě základního rozměru schváleny i různé alternativy, které jsou většinou určeny pro verze s vyšší výbavou.

Menší kola bývají o něco levnější, na cestě se však výrazněji projeví jejich druhá výhoda. Tou je větší profilové číslo, znamenající i vyšší bok pláště. Výsledkem je pohodlnější jízda, zvláště na rozbitých silnicích a také nižší zatížení dílů podvozku. Málokdo také ví, že na ty největší kola (21 palců a výše) většinou jdou namontovat jen některé typy sněhových řetězů.

Nosnost a rychlost pneumatik

Při volbě pneumatiky je důležité dodržet i jejich předepsanou nosnost a rychlost. Tyto údaje se nacházejí bezprostředně za označením jejich rozměru a mají formu dvouciferného čísla a písmene. Dodatečné číslo (LI - load index) je přitom kódem pro maximální možné zatížení a písmeno (SI - speed index) zase vyjadřuje nejvyšší konstrukční rychlost. Pozor! Nosnost musí vždy odpovídat údaji uvedeném v technickém průkazu vozu, případně může být samozřejmě vyšší.

S rychlostním indexem to je o poznaní horší, protože jízda na rychlostním limitu pneumatiky je čistým hazardem s vaším zdravím. Vždy je lepší vybírat pneumatiku s vyšším rychlostním indexem, ačkoliv je pravdou, že v zimním období asi nikdo nebude jezdit nijak přehnaně rychle (pokud má dostatek rozumu).

Jaká značka a typ?

Nespočet různých srovnání různými organizacemi dokazuje, že kvalitní pneumatiky rozhodně nemusí patřit jen do nejvyšších cenových kategorií. Při výběru konkrétní značky a modelu je vhodné nechat se vést výsledky aktuálních testů, které jsme zde několikrát zveřejnili a v podstatě jsou jasnými ukazately kvality.

Každá pneumatika je výsledkem několika kompromisů, proto má cenu zaměřit se nejen na její celkový výsledek v testu, ale i na dílčí hodnocení. Někoho bude zajímat nejlepší trakce na sněhu, protože bydlí v Krkonoších, jiného majitele vozu, bydlícího kupříkladu v Praze, bude pro změnu zajímat trakce na mokru a vedení vozu na suché silnici.

Při prohlížení testů se zaměřte na pneumatiky v rozměru, který vás zajímá. Jejich výsledky totiž nikdy neplatí obecně a v jiné velikosti může mít stejný typ pláště různé vlastnosti na různých površích.

Jak rozumět štítku na pneumatice?

Nedávný článek o falešných štítcích na pneumatikách je jasným důkazem toho, že v tomto oboru se začíná podvádět. Proto je znovu vhodné zmínit, že prověření světový výrobci vám nabídnou kvalitní pneu s pravými údaji. 

Štítek ve formě piktogramů a je na nich zobrazen vliv pláště na spotřebu paliva, délka brzdné dráhy na mokrém povrchu a hladina hluku automobilu. První dva parametry se hodnotí od nejlepšího po nejhorší písmeny A až G, hlučnost je vyjádřena přímo údajem v dB ( A ) a i graficky počtem vln, jejichž počet stoupá s intenzitou hluku .

Jsou vhodné celoroční pláště?

Ty jsou aktuálně dlouhodobým standardem hlavně v zeměpisných pásmech, kde jsou i během zimy sněhové srážky vzácností a kde teploty jen zřídka klesnou k bodu mrazu. V takových podmínkách jsou tyto pláště spolehlivé a za poslední dobu se na trhu objevilo hned několik novinech z této oblasti.

Typickým příkladem je Michelin a její pneu CrossClimate, která je asi nejnovějším počinem na trhu s celoročními plášti. Jednoduší je ale říci, že pokud vás čeká pravidelné ježdění při minusových teplotách či dokonce po zasněžených a zamrzlých cestách, rovnou na ně zapomeňte. Celoroční pláště se dají doporučit pouze těm, co mají více vozidel a se sněhem se setkají opravdu jen výjimečně.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy