Start-Stop ničí moderní motory

Škoda Octavia | foto: Škoda Auto

Start-Stop, stále častější součást výbavy vozů, která šetří palivo ve městském provozu, současně však nadměrně namáhá motor a tím snižuje jeho životnost.

Okamžité vypnutí motoru příliš neprospívá, především u turbodmychadlem přeplňovaným agregátům, kde by správně mělo být turbo dochlazováno při volnoběžném chodu motoru. Další opotřebení vzniká při opakovaném startování motoru.

Stykové plochy klikové hřídele a ok ojnic, mají při chodu motoru mezi sebou tenký olejový film, který zamezuje přímému styku a tím i tření a opotřebení. Olejový film se však vytvoří jen díky tlaku oleje, který vyvíjí motor v chodu. Pokud motor vypneme a znovu startujeme, dojde na okamžik k tření mezi těmito plochami, než se opět vytvoří olejový film. Jedná se sice jen o opravdový mžik, ale dochází k tomu při každém startování.

A to je ten kámen úrazu. Motor bez start-stop systému za svou živostnost má nastartovat až 50 000x. Motor se start-stop systémem 500 000x. Ano, je to desetkrát více nastartování. Což se pochopitelně projeví v opotřebení. I proto by se mělo dbát na pravidelné výměny oleje a olejových filtrů, nehledě na to, zda máte, či nemáte start-stop systém.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy