Nový airbag? Tentokrát do dveří, ale ven.

Zvyšování bezpečnosti u aut má jisté limity, které bude nutné obcházet stále komplikovanějšími způsoby. Třeba vnějšími airbagy.

Vzduchové vaky uvnitř vozu všichni důvěrně známe. Vůz bez jejich přítomnosti už na trhu asi nenalezneme. Ty nejvybavenější modely mají vzduchovými vaky vyplněny snad každou skulinku ve voze. 

Automobilky proto začínají pošilhávat po tom, jak dostat vzduchové vaky i ven. Začalo s tím Volvo, které pro model V40 představilo airbag pro chodce. S jejich pomocí by se hlava sraženého chodce neměla dotknout nejtvrdších částí čela vozu, zejména A-sloupků. 

Společnost TRW se zaměřila na jiný problematický bod. Tím je boční náraz. Boky vozu jsou stále nejohroženějšími místy, neboť vzdálenost mezi karoserií a osobu je zde velmi krátká. Deformační zóna tak má velmi omezenou délku. 

O její prodloužení se konstruktéři snaží mnoha způsoby. Mimo zvětšování tloušťky dveří vstupují do hry také různé elektronické hračky. Například airbagy. 

Princip těchto vnějších airbagů je docela jednoduchý. Ve chvíli, kdy senzory zaznamenají nevyhnutelnou kolizi, vystřelí se zpoza vozu airbag, který díky svému rigidnímu tvaru nabídne rozšířenou deformační zónu a nehoda by se měla skončit mnohem lépe pro posádku. Na dostatečně hutný airbag schopný zachytit celý vůz má již TRW patent.

Realizace je samozřejmě výrazně komplikovanější než teorie. Přesně zachytit boční náraz není vůbec snadné. Ve skutečnosti je to náročnější než zachytit náraz čelní. Spousta bočních nárazů se odehrává při jízdě obou vozů - například v křižovatkách. Senzory pak mají na zachycení nárazu jen velmi málo času. Přesné vyhodnocení je přitom klíčové, v opačném případě dojde k vystřelení airbagu, který jistě nebude zrovna za pár korun. 

Myšlenka na vyztužení bočních panelů není nijak nová. Mercedes se podobnou technologií chlubil již dříve. V jeho pojetí ale nešlo o airbag, ale o rozšiřující se výztuhy v bocích

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy