IIHS: Zpřísněnými crash testy prošly jen tři vozy z jedenácti

| foto: Archiv AutoRoad.cz

Americká organizace IIHS, která organizuje crash testy vozidel, změnila metodiku testování. S náročnější zkouškou si mnoho vozů vůbec neporadilo.

Crash testy, které v posledních letech provádí velká spousta organizací a které se postupně staly jedním ze základních ukazatelů při koupi auta a nesporně posunuly bezpečnost v provozu dále. Na druhou stranu kritici poukazovali na to, že jednotná metodika nárazových zkoušek bude svádět výrobce k vývoji bezpečnostních prvků nastavených tak, aby obstály právě v typové nehodě prováděné v laboratoři. 

Zdá se, že část obav z toho, že netypové nehody mohou ve výsledku dopadat hůře, se naplnila. Americká organizace IIHS, která se zabývá testování bezpečnosti vozů, poslala první várku automobilů proti nové bariéře. ta je pevná a především, náraz se odehrává v překrytí pouze 25 %. Dosavadní metodika počítá s nárazem do deformovatelné překážky s překrytím 40 %.

Tato zdánlivě drobná změna znamená pro mnohé automobilky málem nepřekonatelný problém. Potíží je, že u mnoha vozů při takto malém překrytí může překážka minout tuhou strukturu karoserie, která prochází mezi koly. 

Náraz s menším překrytím přitom vychází z reálných poznatků. Řidiči se srážce obvykle snaží vyhnout a náraz se tak často odehrává spíše na okrajích vozů. Právě tento typ nehody se snaží simulovat nová metodika.

První sérii zkoušek podstoupily luxusnější vozy, u kterých se očekává nasazení bezpečnostních prvků nejdříve. Výsledky byly velmi rozporuplné. Vítězem testu se stalo Volvo S60, jehož deformace byla srovnatelná s předchozími testy při větším překrytí. Volvo údajně své vozy na podobný typ nehody testuje již při vývoji. Dobře hodnocena byla také Acura TL a ucházející bezpečnost nabídlo také Infiniti G.

Oproti tomu propadákem testu se staly vozy Audi A4, Lexus IS, Lexus ES a Mercedes-Benz C. Tyto vozy testu vůbec nevyhověly. Acura TSX, BMW 3, Lincoln MKZ a Volkswagen CC prošly, ale s hodnocením "kritické".

Například u Lincolnu MKZ došlo k vyosení volantu, díky čemuž hlava řidiče úplně minula čelní airbag. Boční airbag navíc není protažen dostatečně dopředu, takže tělo prošlo přesně mezi těmito měkkými bezpečnostními prvky. U Lexusu IS došlo ke zhroucení bezpečnostní struktury a zachycení řidičovy nohy.

Automobilky, zejména ty neúspěšné, se samozřejmě brání. Podle Mercedesu bude nutné pro úspěšné absolvování testů dodat bezpečnostní výztuhy, které zhorší manévrovatelnost. Sama organizace IIHS uznává, že nové požadavky mohou dodatečně zvýšit ceny vozů, avšak očekává, že příští generace již budou mít dostatečně bezpečnou strukturu zakomponovánu již z přímo vývoje. 

Na záběry z testů včetně komentáře se podívejte na přiloženém videu.

 

My k tomuto dodáváme - jen houšť a větší kapky. Je jasné, že pro srovnatelnost testů musí existovat nějaká metodika, avšak reálný provoz se metodikami neřídí. Čím více budou atypické zkoušky prověřovat opravdový důraz výrobců na bezpečnost, nikoliv jen snahu o zisk maxima hvězdiček ve standardizovaných testech, tím lépe. Přinejmenším tři příklady dokazují, že to jde.

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy