Volvo plánuje pohon setrvačníkem, je jednodušší než hybrid

Volvo | foto: Volvo

Snahy o zefektivnění provozu současných spalovacích motorů probíhají na mnoha frontách. Je možné, že dnes velmi rozšířený hybridní systém bude alespoň částečně nahrazen setrvačníky.

Setrvačníkový systém je v současné době vyvíjen  pro použití ve Formuli 1, kde mu říkají KERS. To, že by se mohl dostat do sériové produkce, naznačují například koncept Ferrari a závodní verze Porsche 911. Volvo ale používá jiný systém než Porsche. U toho funguje setrvačník jako jistý druh baterie, je roztáčen elektromotorem, který zároveň funguje i jako generátor.

Volvo vsadilo na mechanický přenos síly. Setrvačník je umístěn u zadní nápravy, ke které se připojuje s pomocí variátoru.

Setrvačníkové kolo je vyrobeno z karbonu na ocelové kostře a je poměrně lehké, váží 6 kilo. Roztáčí se ale až na 60 tisíc otáček za minutu, díky čemuž je možné v něm skrýt opravdu dostatek energie. Pro snížení tření je setrvačník umístěn ve vakuu.

Je patrné, že využití skryté síly bude jen velmi krátkodobé, ale výkon podává velmi slušný, dosahuje až 80 koní. Volvo si od systému slibuje snížení spotřeby o pětinu při navýšení špičkového výkonu.

Testovací prototypy budou hotovy ještě letos, do sériové výroby zamíří v relativně blízké době. Vývoj je totiž znatelně jednodušší než v případě hybridních systému.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy