Proč jsou na kamionech nezbytné zábrany proti podjetí?

Crash test - zábrany proti podjetí | foto: IIHS

V Evropě jsou již delší dobu povinné, nicméně všechny nejsou zdaleka stejné a některé při nárazu neobstojí.

Americký institut pro bezpečnost provozu otestoval s vozem Chevrolet Malibu zadní zástěry několika návěsů. Výsledky jsou věru rozporuplné. Sedan Malibu byl poslán v rychlosti 35 mil v hodině (56 km/h) do zadní partie návěsů a zkoušelo se, co zástěry vydrží. Myslím, že nejvíce vypovídající jsou snímky v galerii.

Evropská čísla se mi nepodařilo najít, americké úřady ale tvrdí, že ve zkoumaných nehodách z let 2001-2003 bylo v 80 % zaznamenáno podjetí zadní zábrany kamionu a v celé polovině případů bylo podjetí opravdu destruktivní.

Test zadních partií různých návěsů opravdu nedopadl nijak příznivě. Nejhůře skončilo Malibu, které narazilo do zadní části návěsu značky Hyundai, tam zábrana nevydržela vůbec. Test se prováděl s 50% přesazením.

Problém se skrývá ve slově kompatibilita, deformační zóna vozu se nachází na úplně jiném místě, než kde má kamion své pevné části. Ty by měly být suplovány zábranou. Pokud ta nesplní svůj účel, následuje náraz vozidla do zadní části kamionu, jejíž spodní hrana se nachází ve výšce hlavy posádky.

Evropská direktiva nutí výrobce vybavovat kamiony zábranami již několik let. Kritikové ovšem namítají, že Evropou požadovaný rozměr je příliš malý a nedokáže díky tomu využít plný potenciál, který skýtá deformační zóna osobního vozu.

 

Tři fotografie vozu nabouraného v kamionu ukazují různé kvality zadních zábran, titulní fotografie ukazuje vůz po nárazu do kamionu, kde zástěry naprosto selhaly a poslední snímek ukazuje pro srovnání Malibu po nárazu do jiného osobního vozu.

Foto: IIHS

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy