Při pohledu na níže přiložené fotografie začnete možná pochybovat o vkusu tvůrců a zákazníků automobilky Dartz. Psychické zdraví přijde na přetřes ale ještě dříve, tentokrát nicméně pouze v podání vedení značky. Když se totiž tisková zpráva rozpovídá o historii výrobce, nevíte, jestli je to myšleno vážně, nebo jako nějaká nadsázka. Z Vladimira Uljanova, známého pod jménem Lenin, se v roce 1917 stává předchůdce dnešních raperů s uměleckým jménem LEN:IN. Právě on totiž přesedlal na obrněná auta firmy RBVZ (ta se dělala v Rize), zároveň se inspiroval nechvalně známými K MarXXXem a F EngelZem a brzy začal vyhrávat rapové souboje (v originále rap battles). Celá jeho parta následně ovládla šestinu světa, známou jako Ruské impérium.
Společnost RBVZ se během dalších let přesunula do Moskvy a začala produkovat nové stroje pod označením B.T.A.Z. Jedním z prvních, kdo v novém voze jezdil byl Lev Bronštejn, známý jako TroZkY. Jeho život skončil v Latinské Americe a do čela Sovětského svazu se dostal Josif Vissarionovič Džugašvili aka STAL:IN. Ten ukončil výrobu automobilů a nechal produkovat letadla a rakety. V roce 1988 se na odkaz výroby vozů v Rize rozhodl navázat Leonard Jankelovič a založil automobilku Dartz. Stalo se tak ve chvíli, kdy vůdce Sovětského svazu Michail Gorbačov, známý pod pseudonymem Gorby, povolil soukromé podnikání. Když si toto přečtete, najednou nemáte problém věřit, že někdo takový stvořil auto, jakým je Dartz Prombron Black Alligator (jméno je odvozeno od názvu dvou ruských vojenských helikoptér).
Ten stojí na základech Mercedesu-AMG GLS 63 a využívá i jeho ručně vyráběný dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 5.5 litru, automat 7G-Tronic a pohon všech kol 4Matic. V základní specifikaci má Dartz 430 kW (585 k), nejrůznějšími úpravami se ale dostane na hranici 559 kW (760 k), 625 kW (850 k), 809 kW (1100 k) nebo dokonce 1177 kW (1600 k). Točivý moment je maximálně 1500 Nm. Karosérie možná nejšílenějšího vozu letošního roku je vyrobena z kevlaru a uhlíkových vláken, zákazník ale může zvolit také kevlarem pokrytou titanovou neprůstřelnou karosérii s certifikátem NATO B7. Hlavní doménou vozu, potažmo celé značky, je ale přizpůsobení se koncovému zákazníkovi.
Jeden z nich chtěl například v podstatě vojenské vozidlo, jiný si nechal volant potáhnout kůží z aligátora a rejnoka, znak vyrobit z bílého zlata a celek ještě posázet 292 černými diamanty a 2 rubíny. Jak vypadá výroba nejdražšího volantu světa ukazuje například přiložené video, uvedené velkým nápisem ministerstvo bohatství. Další z šílených her automobilky? Mimochodem, interiér je možné potáhnout nejrůznějšími typy kůže – z rejnoka, aligátora, pštrosa nebo krokodýla. Spolu s tím pak zákazník dostanete koberečky ze žraločí a ovčí kůže nebo možnost zvolit si některý ze specifických materiálů dekoračních ploch, včetně karbonu nebo 18karátového zlata. Jak praví dnes už v podstatě zlidovělá věta z filmu Jurský park, „na ničem jsme nešetřili.“
Specifickou funkcí vozu je systém proti nežádoucím paparazzi. Ten, jak bylo Jalopniku vysvětleno samotným Jankelovičem, funguje následovně. Pokud senzory na karosérii zachytí infračervené záření, vypouštěné soudobými fotoaparáty, dokáží na základě pozice záření fotografa zaměřit a zábleskovými světly jej oslepit. A pokud je v blízkosti vozu dron, vůz ho jednoduše zničí. Posledním už spíše popíchnutím je klíč. Dartz říká, že Mercedes nabízí stejný vzhled pro všechny své vozy, od „pitomé třídy A až po SLR“ (skutečně to ve tiskové zprávě je). Lotyši tak mají vlastní a nezaměnitelný vzhled, připomínající snad jen klíče k aktivování jaderných raket. Ostatně, Prombron Black Alligator (vedle něj je na fotkách ještě zlatý Golden Eagle pro Čínu a pestrobarevný Space Ranger pro specialistu na letectví a kosmonautiku Gian-Marca Cabbibeho) možná je něčím takovým v automobilovém průmyslu. Cena za vůz bude jistě v řádech milionů dolarů, eur nebo rublů, nic podobného ale hned tak nepotkáte.